فولاد و آهن

به گزارش معدن نیوز؛

قیمت الکترود گرافیتی به طرز شگفت انگیزی در بازار شکست

قیمت الکترود گرافیتی به طرز شگفت انگیزی در بازار شکست
پایگاه خبری معدن نیوز - قیمت الکترودهای گرافیتی در سطح جهانی در طول یک سال گذشته در اثر عرضه بیش از حد و تقاضای پایین از سوی صنایع دست پایین، در حال سقوط آزاد است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، قیمت الکترود گرافیتی (GE) در سطح جهانی در طول یک سال گذشته در اثر عرضه بیش از حد و تقاضای ضعیف از سوی صنایع دست پایین، در حال سقوط آزاد بود. طبق تحلیل های استیل مینت، قیمت الکترود در سال مالی چین تقریبا 67 درصد افت داشته است. 

 همزمان با افزایش موانع تجاری، تقاضای ضعیف و رقابت تنگاتنگ بین تولیدکنندگان الکترود گرافیتی GE، برخی اخبار حاکی از آن است که یک فولادساز مستقر در خاورمیانه، پس از چند دور مذاکره، برای خرید الکترود توافق کرده است. محدوده قیمت در این قرارداد و معامله که به مدت تقریبا یک سال امضا شده 4350 تا 4370 دلار است. 

اگرچه این موضوع رسما تأیید نشده است اما منابع آگاه اعلام کرده اند، اینگونه معاملات تجاری ارزان قیمت، تنها توسط تولیدکنندگان روسی و چینی ارائه می شود.

این معامله از آن جهت قابل تامل بود که قیمت های جدید کشف شده، برای فعالان صنعت، تعجب برانگیز است. تحلیلگران می گویند اگرچه الکترود طی چند ماه گذشته با افت قیمت مواجه بود اما چنین قیمت های پایینی بسیار غیرمنتظره بود. بازار در شوک این مسئله است که چگونه این شرکت تولیدکننده الکترود که چنین قیمت پایینی را پیشنهاد داده، هزینه تولید خود را پوشش می دهد. 

 مدیر ارشد یکی از تولیدکنندگان الکترود گرافیتی مستقر در هند نیز گفت: قیمت های فعلی کک سوزنی (با کیفیت بالا) به عنوان یک ماده اولیه مهم در تولید الکترود، در محدوده 3400 دلار تا 6000 دلار است و اگرچه برای تا ژانویه سقوط قیمت کک سوزنی پیش بینی می شود اما با توجه به تقاضا در بخش باتری های وسایل نقلیه برقی، این سقوط نرخ ها، بعید به نظر می رسد.

 قیمت پیشنهادی الکترود گرافیتی توسط تولیدکنندگان ژاپنی و آمریکایی در محدوده 6500 دلار تا 7،000 دلار قرار دارد. در حالی که هندی ها و چینی ها در محدوده 5000 تا 5500 دلار اعلام قیمت می کنند.

تحریم های آمریکا علیه ایران به عنوان اصلی ترین مقصد صادراتی تامین کنندگان الکترود گرافیتی چین و هند، ضربه بزرگی به این شرکت ها وارد آورده است. با این حال، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان الکترود چین اعتقاد دارند که الکترودهای خود را از طریق چند کشور مانند ترکیه، دبی، عمان و مالزی مجددا به ایران منتقل می کنند در حالی که هندی ها صادرات خود به ایران را به طور کامل متوقف کرده اند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد