اخبار استان ها

رئیس سازمان صمت استان فارس؛

مجتمع آلومینیوم لامرد با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره برداری می‌رسد

مجتمع آلومینیوم لامرد با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی به زودی به بهره برداری می‌رسد
پایگاه خبری معدن نیوز - مجتمع آلومینیوم لامرد با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی بزودی به بهره برداری می‌رسد
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مجتمع آلومینیوم لامرد با 100 درصد پیشرفت فیزیکی بزودی به بهره برداری می‌رسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در بازدید از طرح های اقتصادی در حال احداث و طرح های صنعتی منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد و شهرک صنعتی مهر که به همراه معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس انجام پذیرفت، گفت: شرکت مجتمع آلومینیوم لامرد با 100 درصد پیشرفت فیزیکی در سفر مقام عالی ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیئت همراه به بهره برداری می رسد.
ظفر افشون معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس در سفر یک روزه به جنوب استان (شهرستان های لامرد و مهر) به اتفاق حمید رضا ایزدی «رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس» و معاونین و نیز سید محمد موسوی «فرماندار مهر» و حسین شبانی نژاد «فرماندار لامرد» و تعدادی از روسای دستگاههای اجرایی ذی ربط ضمن بازدید از طرحهای اقتصادی در حال احداث و طرح های صنعتی منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد و شهرک صنعتی مهر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و پیگیری سند پیشران در دو شهرستان با تصویب مصوبات مسایل و مشکلات را بررسی و راهکارهایی عملیاتی و اجرایی اتخاذ نمودند.
گفتنی است در سفر یک روزه معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس از شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، پالایشگاه بنزین پترو پیمان دانا، شهرک صنعتی شهرستان مهر ، شرکت پارسیان سپهر طرح استحصال اتان ( اتان ریکاوری ) و دیگر طرحهای عمرانی و کشاورزی در شهرستانهای مهر و لامرد بازدید بعمل آمد و برآماده سازی شرکت مجتمع آلومینیوم جهت بره برداری در سفرمقام عالی ریاست جمهوری و سایر طرح های اقتصاد مقاومتی وسند پیشران تاکید نمود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: مسائل و مشکلات مطرح‌شده در کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید توسط صنعتگران و تولید کنندگان شامل موارد زیر می باشد: مشکلات صادرات کالاها با توجه به نرخ ارز، محدودیت‌های واردات مواد اولیه و تأمین ماشین‌آلات به‌روز دنیا، مسائل بدهی و معوقات بانکی، سرمایه در گردش، مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای، مسائل زیرساختی برق، آب و گاز، در شهرک‌های صنعتی، افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی، بررسی شد.
وی در این خصوص تصریح کرد: تسریع در تسهیل و تامین زیر ساخت ها (آب، برق، گاز و....) تسریع در روند واگذاری زمین، تسریع در پرداخت تسهیلات، مساعدت در تسریع ثبت سفارش و سایر شرایط در اجرایی و عملیاتی نمودن طرحهای اقتصادی ضرورت دارد.
افشون تمام مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را در جهت توسعه استان و بهبود فضای کسب و کار دانست و افزود: عملکرد درست و به موقع مدیران اقتصادی و بانک ها در این کارگروه و در راستای حل مشکلات کارگاه ها و واحدهای تولیدی استان می تواند در رسیدن به شاخص های تولید و اشتغال موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد طرح ها در مدت زمان مشخص به بهره برداری و تولید برسند اضافه کرد: توجه به بازه زمانی مشخص در راه اندازی طرح های تولیدی بر توجیه اقتصادی طرح موثر است درغیر اینصورت جواب عکس می دهد و ضرور زیان دارد که این ضرر متوجه سرمایه گذار و شرایط اقتصادی کشور خواهد شد.
افشون با اشاره به اینکه رونق تولید و تقویت بخش اقتصادی کشور از اولویت های اساسی دولت است اضافه کرد: امیدواریم با استمرار جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ظرفیت قانونی این کارگروه و سایر جلسات اقتصادی توسط مسئولین در سراسر استان بتوانیم گام‌های مؤثری در راستای حل مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی ، صنعتی ، معدنی و تجاری ، کشاورزی و گردشگری و تحقق توسعه فعالیت های اقتصادی در استان فارس برداریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در حاشیه بازدید گفت: شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در زمینی به مساحت 200 هکتار (فاز اول 90 هکتار) و زیربنا فاز اول 20 هکتار با سرمایه گذاری 140000 میلیارد ریال و اشتغال 1600 نفر واقع در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد تولید کننده انواع شمش آلومینیوم و اسلب و بیلت به ظرفیت 100 هزار تن در سال با 100 درصد پیشرفت فیزیکی در سفر مقام عالی ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیئت همراه به بهره برداری می رسد.
حمیدرضا ایزدی با اشاره به پالایشگاه بنزین پتر وپیمان دانا بعنوان نمونه عملی اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: پالایشگاه بنزین یورو 4 شهرستان مُهر با هدف تامین روزانه 20 هزار بشکه بنزین در روز و با اعتباری افزون بر 650 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی جنب شهرک صنعتی مُهر و پالایشگاه پارسیان در زمینی به مساحت 10 هکتار با پیشرفت فیزیکی 63 درصد در حال احداث است.
او اضافه کرد: از دیگر طرح‌های صنعتی که در حال حاضر در جنوب فارس و در شهرستان مُهر با پیشرفت فیزیکی 85 درصد مراحل ساخت را طی می‌کند، شرکت پالایش پارسیان سپهر (استحصال اتان) است که در زمینه استحصال گاز‌های صنعتی (اتان زدایی) برای استحصال گاز طبیعی جهت مصارف خانگی اتان وسایر فرآورده‌های گازی جهت تولید صنایع پایین دستی از جمله اتیلن و پرو پیلن و... فعال خواهد شد.
ایزدی اظهار داشت: 74 میلیون متر مکعب گاز غنی شامل هیدروکربن‌های ارزشمند متان، اتان، پروپان، بوتان و میعانات گازی این پالایشگاه در مدار مصرف بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی و خانگی قرار می‌گیرد همچنین متان مورد نیاز بخش‌های مزبور به چرخه مصرف منتقل می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری 88 هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون و 300 هزار تن و اشتغالزایی برای 200 نفر در حال احداث است که با راه ندازی این طرح ضمن جلوگیری از خام سوزی 3.3 میلیون تن محصول خوراک پتروشیمی های داخل کشور را تامین نموده وموجب توسعه بیش از پیش صنعت پتروشیمی و توسعه اهداف صادراتی می شود.
ایزدی گفت: شهرستان‌های لامرد و مُهر با توجه به این که در مجاورت بزرگترین مجتمع گازی کشور قرار گرفته اند، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، مورد توجه دولت هستند و افزون بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی، رفع بیکاری در منطقه، باعث اشتغال مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در استان و کشور خواهند شد.
ایزدی ادامه داد: لامرد دارای 69 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با میزان سرمایه‌گذاری بیش از 2 هزار میلیارد ریال و اشتغال 1178 نفر در بخشهای مختلف صنعتی است، همچنین تعداد 79 واحد دارنده جواز تأسیس در شهرستان لامرد موجود می باشد و سرمایه گذاری پیش بینی شده برای آن بیش از 150 هزار میلیارد ریال و اشتغال 4207 نفر پیش بینی شده است. این شهرستان در بخش معدن دارای تعداد 19 پروانه بهره‌برداری معدنی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر 104 میلیارد ریال با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از 3 میلیون تن و اشتغال 214 نفر، تعداد 12 فقره پروانه اکتشاف،تعداد 11 فقره گواهینامه کشف با ذخیره قطعی 136 میلیون تن با میزان سرمایه‌گذاری 10 میلیارد ریال می‌باشد و معادن این شهرستان شامل آهک و آلوویوم، گچ، مارن، سنگ لاشه ودولومیت است.
وی گفت: شهرستان مهر دارای 46 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با میزان سرمایه‌گذاری 255 میلیارد ریال و اشتغال 379 نفر در بخش های مختلف صنعتی است تعداد 60 واحد دارنده جواز تأسیس در شهرستان مهر موجود می باشد و سرمایه گذاری پیش بینی شده برای آن بیش از127 هزار میلیارد ریال و اشتغال 1923 نفر پیش بینی شده است و این شهرستان در بخش معدن دارای 14 پروانه بهره‌برداری معدنی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر 49 میلیارد ریال با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از 1.2 میلیون تن و اشتغال 95 نفر فعال است. تعداد 4 فقره پروانه اکتشاف،تعداد 2 فقره گواهینامه کشف با ذخیره قطعی 10 میلیون تن با میزان سرمایه‌گذاری 1 میلیارد ریال می‌باشد تعداد 2318واحدهای صنفی در شهرستان مهر موجود می باشد.
شهرستان های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله 365 و 330 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده اند. گفتنی است که در شهرستان لامرد تعداد 3600 واحد صنفی موجود می باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد