رویدادها و گزارش های ویژه

پروژه‌ای با عمر ۲۲ ساله با پادرمیانی میدکو به نتیجه می‌رسد

پروژه‌ای با عمر ۲۲ ساله با پادرمیانی میدکو به نتیجه می‌رسد
پایگاه خبری معدن نیوز - کرمان استان کویری است و باید در آن به دنبال ساماندهی و مدیریت مصرف آب در کشاورزی و صنعت از طریق بازچرخانی آب بود. از این رو اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان با سه هدف، حل مشکل آب‌های زیرزمینی، افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی جامعه شهری و توسعه صنایع در این استان الزامی به نظر می‌رسید. از طرف دیگر طبق بررسی‌های سازمان صمت استان کرمان و به گفته مقام مسئول در این سازمان، اگر صنعت به‌ویژه فولاد به تولید برسد میزان مصرفی آب به ۱۸۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید که برای تامین آب این حوزه چند کار بایستی با جدیت دنبال شود و یک مورد آن انتقال آب از خلیج فارس و مورد دیگر استفاده از فاضلاب‌های شهری می‌باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کرمان استان کویری است و باید در آن به دنبال ساماندهی و مدیریت مصرف آب در کشاورزی و صنعت از طریق بازچرخانی آب بود. از این رو اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان با سه هدف، حل مشکل آب‌های زیرزمینی، افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی جامعه شهری و توسعه صنایع در این استان الزامی به نظر می‌رسید. از طرف دیگر طبق بررسی‌های سازمان صمت استان کرمان و به گفته مقام مسئول در این سازمان، اگر صنعت به‌ویژه فولاد به تولید برسد میزان مصرفی آب به 180 میلیون مترمکعب خواهد رسید که برای تامین آب این حوزه چند کار بایستی با جدیت دنبال شود و یک مورد آن انتقال آب از خلیج فارس و مورد دیگر استفاده از فاضلاب‌های شهری می‌باشد

پروژه فاضلاب شهر کرمان ازجمله پروژه‌هایی است که به گفته محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد راه‌اندازی فولاد بوتیا و پتروشیمی فجر در استان کرمان و دغدغه تامین آب این صنایع جدی‌تر شد و در نهایت موضوع استفاده از پساب شهری کرمان برای این پروژه‌ها مطرح گردید. طرح این ایده، مسئولان را به این فکر انداخت که می‌توان به کمک این دو صنعت، پروژه فاضلاب کرمان را راه‌اندازی نمود و کل پروژه را برای اجرا به بخش خصوصی داد.

این پروژه همان‌گونه که محمدجواد فدایی استاندار کرمان در آخرین مصاحبه خود گفته، از خرداد سال 76 شروع شد و تا اواخر مهر سال جاری تنها به رشد فیزیکی 30 درصدی رسیده است.

وی این پروژه را به لحاظ اقتصادی و بهینه بودن از طرح‌های مهم برشمرد که می‌توان آن را به عنوان الگو و نمونه برای سایر طرح‌های نیمه تمام نام برد. کرمان و به‌ویژه نقاط مرکزی آن، سال‌ها از بالا بودن آب‌های سطحی رنج می‌برد و اجرای پروژه فاضلاب شهری نه تنها این مسئله را حل خواهد کرد بلکه برای توسعه صنعتی به‌ویژه صنایع فولادی مفید خواهد بود. هلدینگ میدکو نیز با اشراف به این موضوع و با هدف ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و نیز تامین بخشی از آب مورد نیاز صنایع خود، متولی اجرای این طرح در استان شد. فولاد بوتیای ایرانیان، شرکت مانا و شرکت معیار صنعت خاورمیانه که همگی از شرکت‌های تابعه میدکو محسوب می‌شوند، قرار است با سرمایه‌گذاری و مشارکت جمعی، این پروژه را 5 ساله عملیاتی نمایند.

برآورد سرمایه مورد نیاز این طرح که شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر کرمان به طول ١45٠ کیلومتر، خط انتقال ١٢ کیلومتر و ٣ مدول تصفیه خانه به ظرفیت 90 هزار مترمکعب می‌باشد بالغ بر 1400 میلیارد تومان است.

محمد طاهری مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان معتقد است این پروژه 22 ساله اگر با همان روند قبل پیش می‌رفت احتمالا 30 تا 40 سال دیگر روی زمین می‌ماند. اما از دو سال گذشته جذب سرمایه‌گذار و استفاده از توان بخش خصوصی در این طرح آغاز شده و در نهایت در سال 97 قرارداد با شرکت بوتیای ایرانیان برای تکمیل پروژه مذکور بسته شد. در کنار این طرح، قرارداد فاضلاب شهر زرند نیز با فولاد زرند ایرانیان از دیگر شرکت‌های میدکو،به مبلغ 217 میلیارد تومان منعقد شد و عملیات اجرایی در هر دو جبهه، کار شروع و در حال انجام است.

این گزارش می‌افزاید، مراسم آغازین پروژه اجرای شبکه جمع‌آوری، خط انتقال و تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر کرمان با حضور اردکانیان وزیر نیرو زاهدی و پورابراهیمی نمایندگان شهر کرمان در مجلس شورای اسلامی، خسروی راد مدیرعامل شرکت فولاد بوتیای ایرانیان و جمعی از مسئولان در محل تصفیه‌خانه شهر کرمان 20 آبان ماه برگزار و کلنگ این طرح بر زمین زده شد.

ماشااله سهراب‌نژاد مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان در مراسم آغازین پروژه در زرند، درخصوص این پروژه که با همت شرکت‌های زیرمجموعه میدکو عملیاتی خواهد شد گفت: هلدینگ میدکو از بدو تاسیس واحدهای خود در کرمان بنا داشته که آب مصرفی کارخانجات خود را از طریق فاضلاب‌های شهری و تصفیه فاضلاب تامین نماید تا نیازی به تامین از طریق آب کشاورزی برای مصارف صنعتی نداشته باشد.

سهراب‌نژاد افزود: در همین راستا یکی از پروژه‌های در حال اجرا، پروژه فاضلاب زرند می‌باشد که در دو فاز انجام خواهد شد. فاز اول برای تولید 110 لیتر آب در ثانیه و فاز دوم برای حدود 180 تا 185 لیتر در ثانیه طراحی شده است.

وی ادامه داد: این پروژه 3 سال زمان خواهد برد و سرمایه‌گذاری اولیه آن حدود 217 میلیارد تومان برآورد شده که قطعا با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر به دلیل نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شود این پروژه با عددی حدود 400 میلیارد تومان به انجام برسد.

مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان خاطرنشان کرد: با این پروژه کلیه پساب فاضلاب شهری باید جمع‌آوری شده و سپس به تصفیه‌خانه منتقل گردد و در نهایت به سمت کارخانجات ازجمله کارخانه فولادسازی هدایت شود. فولاد زرند ایرانیان در پساب کرمان نیز سهم عمده‌ای دارد که این طرح نیز در حال اجرا است و آب حاصل از پساب شهری به کارخانه فولادسازی خواهد رسید.

وی در خاتمه گفت: برنامه ما این است که در آینده آب کلیه کارخانجات فولاد زرند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های هلدینگ میدکو از طریق پساب فاضلاب‌ها تامین گردد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد