فولاد و آهن

احتمال اصلاح تعرفه واردات ورق گرم از سوی ویتنام با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی

احتمال اصلاح تعرفه واردات ورق گرم از سوی ویتنام با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی
پایگاه خبری معدن نیوز - ویتنام برای حمایت و محافظت از تولیدکنندگان فولاد داخلی خود در مقابل محصولات وارداتی ارزان قیمت در خارج از کشور و ظرفیت های جدید در سال ۲۰۲۰ که عرضه مازاد در بازار را تشدید می کند، اقدام به اعمال تعرفه واردات بر روی محصولات تخت فولادی می کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، ویتنام برای حمایت و محافظت از تولیدکنندگان فولاد داخلی خود در مقابل محصولات وارداتی ارزان قیمت در خارج از کشور و ظرفیت های جدید در سال 2020 که عرضه مازاد در بازار را تشدید می کند، اقدام به اعمال تعرفه واردات بر روی محصولات تخت فولادی می کند.

اقدامات حفاظتی و حمایتی می تواند از رشد تجارت نورد گرم فولادی (HRC) به ویتنام جلوگیری کند درحالی که تا پیش از این ویتنام به عنوان یکی از معدود کشورهای آسیایی بدون موانع تجاری در واردات ورق گرم شناخته می شد.

فعالان بازار می گویند که لابی تولیدکنندگان عمده نورد یعنی Formosa Ha Tinh Steel و Hoa Phat Steel بوده که دولت چنین تصمیمی را همانند تعرفه های حفاظتی بر روی بیلت و مقاطع طویل فولادی اتخاذ کرده است.

قیمت ورق وارداتی به ویتنام تحت تاثیر تخفیفات شدید صادرکنندگان هندی در فصول بارانی این کشور از جولای تا اکتبر بیش از 100 دلار کاهش یافته است.

سقوط قیمت در حالی رخ داده که شاهد اوج گیری شاخص سنگ آهن عیار بالا به بیش از 125 دلار در هر تن CFR چین بودیم که هزینه های تولید فولاد را قبل از پایین آمدن نرخ های HRC افزایش داده است.

فعالان بازار فولاد در ویتنام می گویند که ضررهای احتمالی شرکت های داخلی در سال جاری و اضافه شدن ظرفیت های جدید در سال 2020 باعث شده دولت به فکر اضافه کردن تعرفه های حفاظتی بر روی واردات HRC بیافتد.

شرکت Hoa Phat عملیات اجرایی فاز دوم کارخانه Dong Quat به ظرفیت 2 میلیون تن در سال را در سه ماهه دوم سال 2020 آغاز خواهد کرد که این واحد در تولید ورق گرم HRC فعالیت خواهد داشت.

شرکت Formosa نیز دارای ظرفیت 7 میلیون تن می باشد و 5.2 میلیون تن آن در سال مربوط به HRC است و آنرا در بازار داخلی و صادراتی می فروشد.

یک تاجر ویتنامی می گوید: این دو کارخانه قادر خواهند بود حدود 70 درصد تقاضای داخلی ویتنام به ورق گرم را پوشش دهند و تنها 30 درصد برای واردات باقی می ماند.

تجار و مصرف کنندگان ویتنامی اعلام کرده اند که افزایش عرضه درحالی صورت می گیرد که تقاضای صنایع پایین دست ویتنام در سال 2019 به شدت کاهش یافته است. ساخت و ساز در بخش املاک و مستغلات به ویژه در شهرهای سطح یک در مراحل تصویب متوقف شده است و تاخیرها می تواند تا اواخر سال 2020 ادامه داشته باشد.

با این حال پروژه های موجود در شهرهای سطح دو تاحدودی می تواند تقاضای کند شهرهای سطح یک را جبران نماید.

صادرات فولاد ویتنام نتوانسته کاهش تقاضای داخلی را جبران نماید. یکی از مدیران واحدهای فولادی ویتنام گفته تولیدکنندگان لوله در جنوب ویتنام امسال فروش ضعیفی داشتند و قادر به صادرات به کشورهای همسایه نیز نیستند به طوری که فروش اکتبر تا نوامبر آنها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 30 تا 40 درصد کاهش داشته است.

اگرچه جزئیات درآمدی Formosa در دسترس نیست اما شرکت فولاد Hoa Phat امسال ضرر هنگفتی را گزارش داده است. فعالان بازار گزارش داده اند که Hoa Phat امسال شاهد کاهش چشمگیر تعداد کارکنان خود بود. تحلیلگران گفته اند که گروه فولاد Hoa Phat و Nam Kim شاهد پایین ترین سود در 5 سال اخیر در سه ماهه سوم سال جاری بوده اند.

درحالی دولت ویتنام اقدام به اعمال و افزایش تعرفه های وارداتی کرده که مصرف کنندگان با این اقدام مخالند. زیرا معتقدند این اقدام منجر به افزایش هزینه های تولید می شود. آنها می گویند برای تامین حداقل نیمی از تقاضای ورق داخلی، واردات لازم است.

اقتصاد جهانی با کاهش تنش تجاری میان آمریکا و چین در سال 2020 بهتر خواهد شد و این امر ممکن است باعث افزایش تقاضای فولاد ویتنام گردد. لذا مصرف کنندگان می گویند پیشنهاد اعمال 5 درصد تعرفه بر روی HRC وارداتی از چین به ویتنام در ماه سپتامبر که توسط وزارت مالیه مطرح گردید به دلیل نبود شواهد کافی مبنی بر آسیب دیدن تولیدکنندگان داخلی، کنار گذاشته شد.

براساس اعلام موسسه آهن و فولاد جنوب شرق آسیا (SEAISI) میزان تولید فولاد فولاد ویتنام در بین ماه های ژانویه تا ژوئن با 17 درصد رشد به 7.8 میلیون تن بود.

واردات فولاد ویتنام در نیمه اول سال 21 درصد رشد داشته و به 7.4 میلیون تن رسیده بود در حالی که صادرات 8.1 درصد رشد داشته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد