فولاد و آهن

چشم انداز فولاد ترکیه با گذر از سختی های سال ۲۰۱۹ مثبت است

چشم انداز فولاد ترکیه با گذر از سختی های سال ۲۰۱۹ مثبت است
پایگاه خبری معدن نیوز - در بازار آهن ترکیه خوش بینی زیادی وجود دارد که سال ۲۰۲۰ پس از گذر از مشکلات سال ۲۰۱۹ هنگامی که این صنعت در بحران لیر گرفتار شده بود و در حالی که انعطاف پذیری قابل توجهی در مواجهه با فشارهای نزولی متعدد از خود نشان می داد، مقداری بهبود یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، در بازار آهن ترکیه خوش بینی زیادی وجود دارد که سال 2020 پس از گذر از مشکلات سال 2019 هنگامی که این صنعت در بحران لیر گرفتار شده بود و در حالی که انعطاف پذیری قابل توجهی در مواجهه با فشارهای نزولی متعدد از خود نشان می داد، مقداری بهبود یابد.

شرایط بازار، هم برای فولادسازان ترکیه و هم صادرکنندگان قراضه در سال جاری چالش برانگیز بوده است زیرا بازار با مشکلات ناشی از بحران ارزی سال 2018 و تداوم گسترده حمایت از تولیدات در بازارهای جهانی فولاد و ادامه نزاع و جنگ تجاری آمریکا و چین روبرو بوده است.

قراضه HMS1/2 برای تحویل CFR ترکیه در 19 دسامبر به طور متوسط به 339.63 دلار رسیده بود که 53.98 دلار یا 15.9 درصد کمتر از میانگین تمام سال 2018 می باشد.

بهای میلگرد صادراتی نیز سقوط کرده و به طور متوسط فوب ترکیه 82.76 دلار یا 15.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 452 دلار در هر تن رسیده است.

از همه مهم تر برای فولادسازان ترکیه، میانگین بین قیمت میلگرد وادراتی و صادراتی در 19 دسامبر به 166.35 دلار سقوط کرده و درحالی که در سال 2018 بالغ بر 195.13 دلار در هر تن بوده است.

این تفاوت نرخ داخلی و صادراتی برای صنعت فولاد ترکیه محدودیت ایجاد کرد و عامل جلوگیری از هرگونه تحول عظیم یا کاهش ظرفیت تولید فولاد شد.

تولید فولاد خام ترکیه به طور کلی در بین ماه های ژانویه تا اکتبر افت 10.6 درصدی داشته و به 27.9 میلیون تن رسیده است درحالی که واردات قراضه 13.3 درصد سقوط کرده و 15.19 میلیون تن شده است.

این آمارهای فاندامنتال و بنیادی نشان می دهد که شرایط اگرچه دشوار اما قابل کنترل برای همه طرف های بازار بوده است. یعنی هیچ تولیدکننده فولاد یا صادرکننده عمده قراضه از بازار کار خارج نشده است.

تولید فولاد به طور کلی توسط فولادسازان بزرگ ترکیه صورت می گیرد و تولید آنان شدت گرفته است و فولادسازان کوچک به فکر توقف طولانی مدت تولید و کاهش ضریب بهره وری به سطوح پایین افتاده اند.

نوسانات قیمت قراضه در نیمه دوم سال جاری بعد از یک دوره نسبتا پایدار و نوسانات محدود بین ژانویه 2018 تا ژوئن 2019، شدیدتر شد.

بهای هر تن قراضه HMS 1/2 برای تحویل CFR ترکیه طولانی ترین کاهش ادامه دار خود را در بیش از 3 سال اخیر در بین 23 جولای تا 30 سپتامبر به ثبت رساند و در این مدت شاخص بهای قراضه با 73.5 دلار افت مواجه شد. این کاهش تا 19 دسامبر دنبال شد و به 78.5 دلار در هر تن رسید.

قیمت میلگرد صادراتی با مقیاس افزایش بهای قراضه مطابقت ندارد و همین امر باعث شده اختلاف بهای میلگرد – قراضه تا 19 دسامبر به طرز خطرناکی افزایش یافته و به 148 دلار برسد. تولیدکنندگان ترکیه ای باید در ابتدای سال 2020 شاهد اصلاح و افزایش قیمت میلگرد خود برای مقابله با زیان باشند.

تداوم فشار از سوی بازارهای فولادی خارج از ترکیه و اقدامات محافظه کارانه آنها مانند تعرفه های آمریکا و سهمیه بندی اتحادیه اروپا نشان می دهد که احتمالا نیاز است که ترکیه به تقویت بیشتر بازارهای داخلی فولاد بپردازد تا شاهد سطح پایداری از قیمت ها در سال 2020 باشد.

خوشبختانه چشم انداز سال آینده از روند صعودی بازارها در ترکیه حکایت دارد و آنرا حمایت می کند.

خبرها حاکی از آن است که اقتصاد ترکیه پس از بحران ارزی سال 2018 رو به بهبود گذاشته و ترکیه پس از یک سه دوره متوالی تضعیف شاهد افزایش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال بوده است و GDP این کشور 0.9 درصد را به ثبت رسانده است.

نرخ تورم این کشور نیز در ماه اکتبر به پایین ترین سطح یعنی 8.6 درصد سقوط کرده است درحالی که در اوج بحران 2018 سطح 25 درصد را نیز تجربه کرده بود. تورم ماه نوامبر اگرچه به 10.6 درصد افزایش یافت اما مطابق انتظارات بود.

وزیر خزانه داری و اقتصاد ترکیه رشد تولید ناخالص داخلی را برای سال 2020 حدود 5 درصد تعیین کرده است و این یعنی چشم انداز مثبتی برای ترکیه می توان متصور بود. هرچند که تحلیلگران خارجی نظیر OECD و بانک جهانی رشد 3 درصدی را برای GDP ترکیه پیش بینی کرده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد