اکتشاف و ماشین آلات

وزیر صمت در بازدید از سازمان زمین‌شناسی؛

اکتشافات گام نخست تحقق انقلاب معدنی/ ارزش ۲۲ میلیارد دلاری تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور/ انجام اکتشافات معدنی معادل کل سال های گذشته/ افزایش ۵ تا ۶ برابری شناسایی ذخایر مس کشور

اکتشافات گام نخست تحقق انقلاب معدنی/ ارزش ۲۲ میلیارد دلاری تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور/ انجام اکتشافات معدنی معادل کل سال های گذشته/ افزایش ۵ تا ۶ برابری شناسایی ذخایر مس کشور
پایگاه خبری معدن نیوز - وزیر صنعت معدن و تجارت در جریان بازدید از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: از تلاش‌های صورت گرفته در این سازمان مطلع هستم و از همه نیروهای توانمند این مجموعه به صورت ویژه تقدیر و تشکر می‌کنم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وزیر صنعت معدن و تجارت در جریان بازدید از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: از تلاش‌های صورت گرفته در این سازمان مطلع هستم و از همه نیروهای توانمند این مجموعه به صورت ویژه تقدیر و تشکر می‌کنم.
رضا رحمانی افزود: امسال 7 محور راهبردی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف کردیم که در ذیل آنها، 34 برنامه اجرایی سمت و سوی فعالیت ها را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: برنامه عملیاتی ما مبتنی بر این 7 محور است که شامل عناوینی چون تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری، اصلاح فضای کسب و کار، توجه به لجستیک تجاری و همچنین بهره گیری از شیوه های نوین تامین مالی است.
رحمانی تصریح کرد: در حوزه معدن یکی از برنامه ها اجرای نقشه راه معدن در کشور است که در ذیل آن 72 تکلیف مشخص و تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: مواردی همچون تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی، احیا و فعال سازی معادن کوچک از جمله این تکالیف به شمار می آیند.
وزیر صمت تاکید کرد: اولین گام برای تحقق اهداف انقلاب معدنی در سطح کشور، توجه به حوزه اکتشافات است و این مهم خوشبختانه در 9 ماه گذشته پیشرفت محسوسی داشته و به طور مستمر گزارشات موجود در حال رصد و پیگیری است.
رحمانی گفت: در کشورهای توسعه یافته یکی از سازمان‌هایی که مورد توجه و حمایت ویژه است، همین سازمان زمین شناسی می باشد و با توجه به ظرفیت های معدنی خدادادی که در کشور داریم باید از توان نیروهای خبره این سازمان در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی کشور گام برداریم.
وی افزود: باید در چارچوب هماهنگی های بین بخشی و با محوریت بخشیدن به فعالیت‌های سازمان زمین شناسی جلوی برخی موازی کاری ها را در این حوزه در سطح کشور بگیریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امسال در حوزه اکتشافات حجم کار انجام شده با کل اقدامات گذشته برابری می کند و انتظار می رود در این حوزه، سازمان زمین شناسی محور کار باشد و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی نیز این سازمان را مرجع خود بدانند.
رحمانی تصریح کرد: ما نسبت به بخش های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری کشور مسئول هستیم و حضور نیروهای تحصیلکرده و توانمند در این سازمان به عنوان یک سرمایه و ظرفیت بزرگ در راستای توسعه کشور باید به کار بسته شود.
وی خاطر نشان کرد: در هر مجموعه سرمایه اصلی نیروی انسانی است و باید تمام تلاش خود را برای افزایش بهره وری آنها به کار ببریم.
وزیر صمت با اشاره به این موضوع که اکتشافات معدنی کشور هنوز به میزان مناسب عمیق نشده است، گفت: در سال جاری ارزش تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور بالغ بر 22 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته با افزایش خوبی مواجه شده است.
رحمانی افزود: این مهم همواره مورد تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است که اقتصاد ما باید از درآمدهای نفتی خودکفا شود و البته یکی از بسترهایی که می‌تواند در این موضوع از جایگاه ویژه ای برخوردار شود، توجه به توسعه معادن و صنایع معدنی در سطح کشور است.
وی اعلام کرد: خوشبختانه گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده و به عنوان نمونه ذخایر شناسایی شده مس نسبت به گذشته 5 تا 6 برابر افزایش یافته و حتی با توجه به برآورد های موجود ظرفیت ما بیش از اینها نیز هست.
وزیر صمت تاکید کرد: علاوه بر حفظ وضعیت موجود در تولید که امروز یکی از اولویت‌های ماست؛ توسعه بخش های مختلف نیز در دستور کار است و خوشبختانه در 9 ماه گذشته صادرات کشور روند افزایشی داشته و پیش‌بینی می‌شود وضعیت تولید همچنان که امسال با رشد مواجه بوده در سال آینده نیز با افزایش بیشتری مواجه شود.
رحمانی تصریح کرد: برنامه های وزارتخانه در این حوزه به عنوان یک سیاست راهبردی در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت و امروز خوشحالیم که تولید کشور با تدابیر اتخاذ شده افزایشی بوده و توازن نیز برقرار شده و زنجیره تولیدات تا حدود زیادی تکمیل شده است.
وی گفت : تکمیل زنجیره تولید هم در فلزات اساسی و هم در غیرفلزات دنبال می‌شود و تلاش شده است تا سرمایه‌گذاری‌ها و منابع موجود به سمت تکمیل زنجیره ها باشد.
وزیر صمت افزود: تمام این اقدامات دارای مبنای علمی هستند و حمایت می شوند.
رحمانی با اشاره به امکانات آزمایشگاهی و تجهیزاتی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: باید بهره برداری لازم از این امکانات انجام شود و همچنین در بخش پیش بینی مخاطرات ضرورت دارد اطلاع رسانی بهتری از سوی این سازمان در سطح کشور انجام شود.
وی اضافه کرد: تخصیص بهینه منابع می تواند زمینه توسعه بسیاری را فراهم آورد.
رحمانی گفت: امسال در راستای تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای صنعتی کشور، علاوه بر پیگیری‌های انجام شده از شبکه بانکی، روی روشهای نوین تامین مالی نیز کار کردیم که حتی مورد استقبال خود صنعتگران نیز بوده است و خوشبختانه نتایج خوبی در حال حصول است.
وی اعلام کرد: اخیراً نیز 2 هزار میلیارد تومان برای تشویق صادرات دریافت کردیم تا بتوانیم زمینه‌های تقویت و توسعه صادرات را در کشور بیش از این فراهم کنیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: باید تکالیف قانونی از جمله برنامه ششم توسعه در روند اجرایی برنامه ها مورد توجه جدی قرار گیرد.
رحمانی تصریح کرد: کشور از ظرفیت بسیار خوبی برای شناسایی معادن مگا سایز بر خوردار است که باید در این دوره روی شناسایی و معرفی آنها متمرکز شویم.
وی خاطرنشان کرد این مهم در مناطق محروم و کم برخوردار برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است و در همین راستا ما الزامات سه گانه ای در خصوص انتقال حساب های مالی شرکت های بزرگ به محل استقرار آنها، تامین تدارکات و همچنین جذب نیرو را به آنها ابلاغ کردیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد