رویدادها و گزارش های ویژه

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "معدنکاری زیستی"

معرفی کتاب "معدنکاری زیستی"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش نوزدهم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "معدنکاری زیستی" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش نوزدهم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "معدنکاری زیستی" خواهیم پرداخت.

معدنکاری زیستی (biomining)، اصطلاح کلی است که فرآوری کانه‌های حاوی فلزات و کنسانتره‌ها را با استفاده از (ریز) فناوری زیست شناختی توضیح می‌دهد و ناحیه‌ای از زیست فناوری (biotechnology) است که از سال‌های 1960 تاکنون، وقتی که برای اولین بار در سنگ‌های باطله‌ی اساسا مهندسی شده جهت بازیافت مس از کانه‌هایی که فلز بسیار کمی داشتند و نمی‌توانستند توسط ذوب رایج فرآیند شوند، مورد استفاده قرار گرفت، از نظر مقیاس و کاربردی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. تخلیص‌های طراحی مهندسی عملیات معدنکاری زیستی تجاری با درک عوامل زیست شناختی که فرایند را اداره می‌کنند، به صورت موازی پیشرفت کرده‌اند در نتیجه، اکنون معدنکاری زیستی، ناحیه‌ی چندشکلی علوم کاربردی است که اپراتورها و پژوهشگرانی در رشته‌های مختلف آن، شامل زمین‌شناسی، مهندسی شیمی، ریززیست شناسی و زیست شناسی مولکولی، کار می‌کنند.

معدنکاری زیستی، به عنوان جایگزین روش‌های فیزیکی - شیمیایی مرسوم کانه‌آرایی در انواعی از نواحی مهم، کاربرد ویژه‌ای دارد که شامل نهشت‌هایی می‌شود که در آن جا، مقادیر فلزات پایین هستند، حضور عناصر معین (برای مثال آرسنیک) به ذوب آسیب می‌رسانند، یا ملاحظات زیست محیطی، عملیات زیست شناختی را ترجیح می‌دهند. عملیات معدنکاری زیستی در مقیاس تجاری، به جز اروپا، در قاره‌های دیگر برقرار شده‌اند.

کتاب معدنکاری زیستی تالیف داگلاس‌ای. رولینگز و باری‌دی جانسون توسط علی‌اکبر رحمانی به زبان فارسی ترجمه شده است و انتشارات آلای اندیشه این کتاب را در سال 93 و در 334 صفحه به چاپ رسانده است.

این کتاب، شامل فصلی می‌شود که چگونگی کاربرد زیست واکنشگرهای مخزن همزن‌دار با دمای بالا را برای بازیافت مس از کالکوپیریت، (از نظر کمی فراوان‌ترین کانی مس)، که در فرآیند کردن زیست شناختی، از خود سرسختی نشان می دهد، شامل دو جنبه‌ی مهم دیگر معدنکاری زیستی، در این کتاب پوشش داده شده‌اند. یکی مربوط به ماهیت و گوناگونی ریز موجودات زنده است که برای زیست فرآیند کردن کانه‌ها و اینکه این‌ها چگونه در عملیات تجاری پایش می‌شوند، حیاتی محسوب می‌گردند. فرآیند کانی‌های صنعتی، در بسیاری از کشورها شامل آفریقای جنوبی، برزیل، استرالیا و غیره توسعه یافته است.

معدن نیوز در سری هجدهم به معرفی کتاب "معدن، مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران" پرداخته بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد