سایر عناصر و مواد

تاثیر منفی تحریم های آمریکا بر فعالیت های بازرگانی افغانستان از راه بندر چابهار

تاثیر منفی تحریم های آمریکا بر فعالیت های بازرگانی افغانستان از راه بندر چابهار
پایگاه خبری معدن نیوز - سخنگوی وزارت حمل و نقل افغانستان گفت: بندر چابهار از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بیرون است. در مقابل، یک مقام اتاق صنایع و معادن افغانستان می گوید که تحریم‌های آمریکا بر ایران، مانع فعالیت‌های بازرگانی افغانستان از راه بندر چابهار شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، سخنگوی وزارت حمل و نقل افغانستان گفت: بندر چابهار از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بیرون است. در مقابل، یک مقام اتاق صنایع و معادن افغانستان می گوید که تحریم‌های آمریکا بر ایران، مانع فعالیت‌های بازرگانی افغانستان از راه بندر چابهار شده است. 
هشت ماه پیش پس از آن که بندر چابهار از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا دور ماند، محموله ای از کالاهای بازرگانی افغانستان که سنگ تالک نیز مشمول آنها بود، در پنجاه کانتینر از این راه به هند صادر شد. 
سخی احمد پیمان، معاون این اتاق می‌گوید که بدنبال این تحریم‌ها، صاحبان صنای،ع پول محموله تالک را که هشت ماه پیش به هند صادر کرده بودند، هنوز نتوانسته اند بگیرند. 
پیمان گفت: «نزدیک به هزار تن تالک ما از بندر چابهار صادر شد، که به هند هم رسیده است ولی صادرکنندگان هنوز نتوانسته اند پول شان را دریافت کنند». 
از سویی هم وزارت حمل و نقل افغانستان با آنکه بر معافیت بندر چابهار از تحریم ها تأکید می‌ورزد، اما می‌پذیرد که چالش هایی در برابر فعالیت های بازرگانی از راه بندر چابهار وجود دارد. 
علی سینا ساعد، سخنگوی وزارت حمل و نقل افغانستان گفت: «بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا مستثنی است و اگر چالش‌هایی وجود داشته باشد، این وزارت خانه مصمم به حل آن است». 
توافق‌ نامه بندر چابهار، در ماه می سال 2016 میلادی میان افغانستان، هند و ایران امضاء شد. این بندر، افغانستان را به گونه مستقیم از راه آب به هند و کشورهای دیگر وصل می‌نماید. 
عبدالرشید جانباز، کارشناس امور اقتصادی افغانستان گفت: «این بندر در تسریع حمل و نقل کالاهای افغانی بسیار تأثیر گذار است. چنانچه چابهار در مقایسه به بندر کراچی 700 کیلومتر نزدیک تر به مرکز کشور است». 
یک هفته پیش هند از تمدید معافیت بندر چابهار از تحریم های ایالات متحده آمریکا خبر داد. اما این معافیت تاکنون انتقال پول کالاهایی را که از راه بندر چابهار انتقال می یابند را شامل نمی شود. این خود مانعی بزرگ جهت توسعه تجارت افغانستان از این راه شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد