گفتگو، یادداشت و نشست خبری

رضا یزدخواستی رئیس هیئت مدیره فولاد هرمزگان در مصاحبه تصویری با معدن نیوز؛

تامین مواد اولیه به چالش صنعت فولاد کشور تبدیل شده است/ اعمال تعرفه های صادراتی تداوم یابد

تامین مواد اولیه به چالش صنعت فولاد کشور تبدیل شده است/ اعمال تعرفه های صادراتی تداوم یابد
پایگاه خبری معدن نیوز - رضا یزدخواستی رئیس هیئت مدیره فولاد هرمزگان درخصوص تامین مواد اولیه شرکت های گروه فولاد مبارکه و سایر واحدهای فولادی کشور به معدن نیوز گفت: بحث مواد اولیه به چالش صنعت فولاد کشور تبدیل شده است و به عینه می توان دید سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به اندازه کافی در کشور موجود نیست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رضا یزدخواستی رئیس هیئت مدیره فولاد هرمزگان درخصوص تامین مواد اولیه شرکت های گروه فولاد مبارکه و سایر واحدهای فولادی کشور به معدن نیوز گفت: بحث مواد اولیه به چالش صنعت فولاد کشور تبدیل شده است و به عینه می توان دید سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به اندازه کافی در کشور موجود نیست. 

وی افزود: عرضه این محصولات به اندازه تقاضا در بازار نبوده و اغلب شرکت های فولادی و ازجمله فولاد هرمزگان با این چالش مواجه هستند.

 یزدخواستی اظهار داشت: منابع تامین زنجیره سنگ آهن تماما داخلی هستند و تاکنون نیز خرید فولاد هرمزگان از منابع داخلی بوده است. اما بعضا چون نتوانسته ایم مواد به اندازه کافی بدست بیاوریم تاحدودی با کاهش تولید مواجه بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت و سازمان ایمیدرو کمال همکاری را با فولادسازان در زمینه تامین مواد اولیه داشته اند و در همین راستا سهمیه بندی را در دستور کار قرار دادند و همین امر به متوازن کردن توزیع این مواد در داخل کشور کمک کرده است اما هنوز هم به طور کامل نیاز شرکت ها را پوشش داده نشده و برطرف نگردیده است.

 یزدخواستی ازجمله راهکارهای کمک کننده به صنعت فولاد در حوزه تامین مواد اولیه را تداوم اعمال تعرفه صادرات عنوان کرد و گفت: بالا بردن عوارض صادراتی که از چند ماه قبل در زنجیره سنگ آهن اعمال شده سبب شده توانسته از صادرات این اقلام و به طور مشخص گندله و آهن اسفنجی جلوگیری به عمل آورد تا در شرایط سخت اقتصادی و تحریم ها صنعت فولاد نیز با چالش مواجه نشود و بتواند علاوه بر تامین نیاز داخل، با هدف ارزآوری برای کشور، صادرات را ادامه دهد.

 وی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: سقف عوارض صادرات سنگ آهن باید به گونه ای تعیین گردد که مشکلی برای تامین نیاز داخل وجود نداشته باشد. پیشنهاد فولادی ها ممنوعیت صادرات یا وضع عوارض 40 درصدی بر روی سنگ آهن است. البته درصورت تامین نیاز داخل صادرات مانعی ندارد اما فولادی ها معتقدند به سنگی که قابل مصرف در واحدهای کنسانتره سازی است نباید اجازه صادر داده شود.

 یزدخواستی در خاتمه گفت: مدیریت چالش تحریم برای شرکت ها به اندازه کافی دشوار است و امیدواریم با چالش های داخلی مشکل فولادی ها دوچندان نشود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد