اقتصاد و صنعت

آمریکا بار دیگر از ابزار تحریم برای تلافی استفاده کرد/ شرکت هایی که برای چندمین بار تحریم شدند!

آمریکا بار دیگر از ابزار تحریم برای تلافی استفاده کرد/ شرکت هایی که برای چندمین بار تحریم شدند!
پایگاه خبری معدن نیوز - طبق وعده داده شده، ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ابزار تحریم برای تلافی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق استفاده کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، طبق وعده داده شده، ترامپ رئیس جمهور آمریکا از ابزار تحریم برای تلافی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکا در عراق استفاده کرد.
صنایع سنگ آهن، فولاد، آلومینیوم و مس هدف جدید تحریم ها عنوان شده است.
فهرست شرکت های اعلامی امروز بعضا تکراری و شامل فولاد مبارکه (مبارکه)، آلومینیوم المهدی (مپنا) و ایرالکو (فایرا)، آهن و فولاد ارفع (ارفع)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، گل گهر (کگل)، فولاد هرمزگان (هرمز)، فولاد آلیاژی ایران (فولاژ)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (غدیر)، فولاد خوزستان (فخوز)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، فولاد اکسین، فولاد صبا، فولاد کاوه جنوب (کاوه) و تعدادی شرکت بازرگانی می شوند.
چند نکته حائز اهمیت:   
1️⃣محصولات تولیدی حوزه معدن و صنایع معدنی ایران مشابه دنیا به دلار قیمت گذاری و به فروش می رسند. این حوزه از افزایش قیمت دلار در برابر ریال انرژی گرفته و مزیت رقابتی آنها تقویت می شود و لذا شرکت های این حوزه به همراه سهامداران آنها، یکی از برندگان اصلی تحریم هستند!

2️⃣ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 از برجام خارج شد و دور اول تحریم (15 مرداد 1397) شامل تحریم طلا و فولاد و آلومینیم و فلزات با هدف کاهش منابع ارزی کشور بود. بعد از این، آمریکا به بهانه های مختلف در چندین مرحله اقدام به اعمال تحریم های تکراری بروی این حوزه کرده و در مورد شرکت ها، بعضا تا 3 بار آنها را تحریم کرده تا جو روانی در جامعه بوجود آورد

3️⃣اگر هدف صادرات و منابع ارزی شرکت های معدن و صنایع معدنی بزرگ باشد، این گروه صادرات خود را از طریق 2000 کارت بازرگانی خصوصی داخلی و خارجی انجام می دهد و بر خلاف نفت انعطاف کافی برای مقابله با محدودیت ها را دارند. برخی الگوهای جدید صادرات، اصولا از سیستم های بانکی بین المللی استفاده نمی کند و لذا قدرت اعمال تحریم آمریکا را به حداقل می رساند.
تحریم همواره یک ریسک و تهدید بزرگ بوده و بایستی به هر نحو مدیریت شده و از آن دوری نمود! شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی ابزار کافی و نوین برای مقابله با محدودیت ها دارند و عملکرد بیش از 2 سال گذشته این گروه نشان از موفقیت و افزایش سودآوری و تولید این گروه دارد. البته این توان به معنی استقبال از تحریم نیست و لازم است حاکمیت، سیاست گذاری بین المللی خود را به گونه ای بروزآوری نماید تا تهدیدات تحریم به حداقل کاهش یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد