سنگ آهن و ذغال سنگ

معدن نیوز گزارش می دهد؛

تصمیم دادستان ایالتی برزیل برای متهم کردن واله بر اثر حادثه شکست سد باطله

تصمیم دادستان ایالتی برزیل برای متهم کردن واله بر اثر حادثه شکست سد باطله
پایگاه خبری معدن نیوز - دادستان ایالتی برزیل انتظار دارد که طی چند روز آینده علیرغم اینکه همچنان دادستان فدرال این کشور در حال تحقیق بر روی حادثه شکست سد باطله معدن واله در برزیل با ۲۵۹ کشته می باشد، واله را متهم نماید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، دادستان ایالتی برزیل انتظار دارد که طی چند روز آینده علیرغم اینکه همچنان دادستان فدرال این کشور در حال تحقیق بر روی حادثه شکست سد باطله معدن واله در برزیل با 259 کشته می باشد، واله را متهم نماید.

کارگروهی متشکل از دادستان های ایالتی در حال بررسی این فاجعه می باشند و اخیرا سخنگوی این کارگروه به رویترز گفته که انتظار می رود 15 تا 20 نفر ازجمله مدیران واله و کارکنان شرکت بازرسی آلمانی TÜV SÜD در این حادثه متهم شوند.

سخنگوی این کارگروه با بیان اینکه ادعای واله مبنی بر اینکه هیچ راهی برای بررسی سدی که حاوی باطله های معدنی است وجود ندارد گفت: علی رغم این ادعا تحقیقات نشان می دهد که می توان از طریق برخی عوامل به خطای احتمالی پی برد و از آنها دور ماند. پلیس فدرال پس از خطری که در ژانویه 2019 برای شهر Brumadinho اعلام شد در ماه سپتامبر اتهامات کیفری علیه واله، TÜV SÜD و 13 نفر از کارکنان این شرکت ها را اعلام نمود. این افراد متهم به این موضوع هستند که با ارائه مدارک جعلی به دنبال اعلام ثبات سد باطله مذکور بودند.

دادستان های این کارگروه بر این باورند که TÜV SÜD تمایلی به برقراری ایمنی در این سد باطله نداشته تا بتواند کار و سود بیشتری را از واله کسب نماید و در همین راستا نیز یک بازرس را که از تایید ایمنی سد خودداری نموده بود اخراج کرد.

وی گفت: بین TÜV SÜD و واله تضاد منافعی ایجاد شده است. TÜV SÜD با واله برای سایر فعالیت ها، قراردادهای سودجویانه ای با هدف کنترل سدهای باطله منعقد کرده بود که این امر کاستی های نظارتی را آشکار می کند.

سخنگوی واله به هیئت متخصصان منصوب شده توسط وکلای خود گفته، دریافته است حادثه شکست Brumadinho به طور ناگهانی و بدون هیچگونه علائم قبلی رخ داده درحالی که می توانست توسط ابزارهای نظارتی ژئوتکنیکی که معمولا در صنعت معدنکاری جهانی بکار می رود، شناسایی شود.

سخنگوی دادستان های ایالتی نیز در همان بیانیه الکترونیکی اظهار داشت که واله، شرکت TÜV SÜD را با این درک که بازرسان مسئولیت های فنی را بر عهده خواهند گرفت و اولویت آنها ایمنی است استخدام کرده است.

به نظر می رسد که دادستان ها در اواخر ماه جاری میلادی از اتهامات واله پرده برداری می کنند اما یکی از دادستان های فدرال به رویترز گفته تحقیقات هفته هاست که پایان یافته است. دادستان فردال ایالت میناس گرایس گفته که افراد متخصص زمین شناسی دانشگاه کاتالونیا در اسپانیا استخدام شده اند تا عوامل شکست سد باطله در Brumadinho را به طور دقیق بررسی نمایند. یکی دیگر از دادستان های حوزه فدرال اما گفته که تحقیقات تا ماه فوریه به طول خواهد انجامید و می تواند در تعیین مقصر بودن واله بسیار مهم باشد.

دادستان های فدرال و ایالتی قول داده اند تا همکاری بیشتری در تحقیقات پیرامون حادثه Brumadinho با یکدیگر داشته باشند چراکه تحقیقات در مورد فاجعه آخر بزرگترین معدنکار برزیلی سبب شد حادثه شکست سد باطله سرمایه گذاری مشترک بی اچ پی بیلیتون و واله تحت تاثیر قرار گرفته و کنار گذاشته شود.

دادستان ها به صورت واضح نگفتند که آیا قصد دارند مدیران فعلی و سابق واله را متهم نمایند یا خیر چراکه این امر پس از بازجویی از چندین نفر پس از حادثه Brumadinho، از مسیر اصلی خود خارج شد.

امدادگران در آن حادثه 259 جسد را ماه ها پس از وقوع آن پیدا کردند و ساختمان های اطراف، جنگل ها و آبراهه ها پس از این فاجعه از باطله های معدنی پر شده بود و 11 نفر هنوز مفقود هستند.

دادستان ها اتفاق نظر دارند که واله برای بهبود شیوه های مدیریت بحران و ریسک ممکن است نیاز به تغییرات بیشتری در کادر مدیریتی خود باشد.

دادستان عمومی فدرال مشکلات جدی در مدیریت بحران و مدیریت شرکت ها را شناسایی کرده است که نیازمند تغییرات جدی می باشند.

سخنگوی واله با بیان اینکه این شرکت همواره به ایمنی مردم و سازه های خود متعهد است گفت: همچنان به بهبود فرآیندهای مدیریت بحران خود ادامه خواهد داد و در این زمینه تمام اسناد و اطلاعات مورد نیاز مراجع ذی صلاح را نیز فراهم و در اختیار آنها قرار می دهد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد