اقتصاد و صنعت

بومی سازی صنعت حفاری کلید موفقیت در رونق تولید

بومی سازی صنعت حفاری کلید موفقیت در رونق تولید
پایگاه خبری معدن نیوز- عالمی گفت: مفهوم حفاری در صنعت نفت همان ارتباط سطح و اعماق زمین است، به همین دلیل حفاری را کلید فتح مخازن می‌نامند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، محمد عالمی رئیس هیئت مدیره انجمن حفاری درباره نقش حفاری در صنعت نفت، گفت: مفهوم حفاری در صنعت نفت همان ارتباط سطح و اعماق زمین و هدایت نفت و گاز به صورت کنترل شده و عدم آسیب رساندن به مخازن در اعماق زمین است، به همین دلیل حفاری را کلید فتح مخازن می‌نامند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حفاری بیان کرد: از نظر آثار هزینه‌ای در فعالیت‌های توسعه‌ای در دریا، حدود یک سوم هزینه و در خشکی تا 50 درصد هزینه مربوط به حفاری و خدمات فنی و کالا و موارد مصرفی برای چاه است. هزینه صرف شده برای حفاری نشان از اهمیت آن دارد خطرات آن به دلیل ناشناخته بودن رفتار مخازن بسیار زیاد است. به همین دلیل به افراد با تجربه و حضور فیزیکی بالا و به موقع نیاز است.

عالمی با اشاره به چالش‌های حوزه حفاری، گفت: بروزرسانی تجهیزات، ابزار و فناوری و توانمندسازی نیروی انسانی در شناخت و به کار گیری ابزار‌های جدید و بالا بودن هزینه آنها، شناسایی دقیق و تحلیل زنجیره ارزش که شناخت منابع مالی و ذخایر طبیعی بازار مصرف و فناوری مهم‌ترین چالش های این صنعت است.

وی افزود: چابک سازی عملیاتی و افزایش سرعت تصمیم گیری و گردش مناسب اطلاعات، تجزیه و تحلیل روند عملیات‌ها و مدیریت عملکرد به صورت دقیق و موثر، ضعف در مدیریت بر دارایی‌ها و باید این را در نظر داشت که مدیریت دارایی بر خود دارایی متمرکز نیست بلکه معطوف به ارزشی است که دارایی برای سازمان ایجاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حفاری تشریح کرد: ضعف همسویی مدیریت دارایی‌ها با اهداف سازمان و برنامه‌ها و تصمیم‌های مالی فنی، ضعف و نبود سیستم‌های جدید مدیریتی مانند استفاده از سیستم‌های هوشمند، هوش مصنوعی و ... بیانگر نتایج واقعی و ملموس از حد سود آوری شرکت‌هاست.

وی بیان کرد: نبود برنامه جامع و عدم استفاده از روش‌های مدون در تکمیل جاده‌ها و در نتیجه نیاز به تعمیر زود هنگام، عدم اندازه گیری عملکرد شرکت‌های پیمانکاری و ضعف در مدل ارزیابی، ضعف در اسناد مناقصه و قرارداد‌های یکطرفه بدون توزیع ریسک‌ها، حیات شرکت‌های حفاری در گرو بروز شدن آن‌هاست. حل نشدن این چالش‌ها تبعاتی خواهد داشت که یکی از آن‌ها جایگزینی با شرکت‌های خارجی با چاشنی همین چالش‌های حل نشده خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن حفاری گفت: بطور خلاصه چالش‌ها در هر حوزه عبارتند از، در حوزه استراتژیک و مدیریت، ضعف در شناسایی شاخص‌های حکمرانی خوب، عدم یکپارچگی نظام اداری و مدیریت در زنجیره ارزش ها، عدم اعلام برنامه بلند مدت برای آماده سازی شرکت‌ها و عدم وجود منابع پرداختی بموقع است.

عالمی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری و تامین مالی، انتقال ریسک‌ها به پیمانکاران تا جایی که حیات آن‌ها را به مخاطره اندازند، سیاست‌های نامناسیب بانکی و نبود نهاد‌های مالی مناسب، بالا بودن بهره بانکی، نوسانات ارزی، ناکار آمدی پوشش بیمه ای، مشکلات ال سی و ریسک‌های زیاد راه‌های جایگزین است.

وی گفت: در حوزه عملیاتی، راندمان متوسط یا کم عملیاتی، عدم مجهز بودن به دانش روز در مدیریت پروژه، ضعف در همکاری شرکت‌های پیمانکاری، مشکلات جذب و نگهداشت کارکنان کلیدی و عدم امنیت شغلی کارکنان بدلیل توزیع نامناسب کار و... است.

عالمی با اشاره به اینکه ساخت کالا‌های استراتژیک چقدر هزینه دارد، گفت: بومی سازی ساخت کالا‌های حفاری از سال‌های قبل شروع و درسال 93 شرکت ملی نفت برنامه‌ای برای ده گروه ساخت داخل ارائه کرد تا در احجام‌های مناسب تولید آن مقرون به صرفه باشد که بخشی از آن‌ها برای حفاری بود و در صورتی که پیگیری شود و دانش فنی آن منتقل و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود، در این کار رشد زیادی خواهند داشت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد