فولاد و آهن

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه خبر داد؛

عرضه ۶ میلیون تن محصول فولاد مبارکه در بازار تا پایان سال/ اقدام مبارکه در جلوگیری از خروج ۱.۵ میلیون دلار ارز از کشور

عرضه ۶ میلیون تن محصول فولاد مبارکه در بازار تا پایان سال/ اقدام مبارکه در جلوگیری از خروج ۱.۵ میلیون دلار ارز از کشور
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، یکی از اقدامات خوب فولاد مبارکه را سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش ظرفیت در بخش‌های مختلف دانست و گفت: خوشبختانه ظرفیت گروه فولاد مبارکه از ۲.۴ میلیون تن در سال به ۱۰.۳ تن افزایش پیدا کرده و همچنین میزان توزیع در بازار نیز به طور چشمیگر رشد داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، یکی از اقدامات خوب فولاد مبارکه را سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش ظرفیت در بخش‌های مختلف دانست و گفت: خوشبختانه ظرفیت گروه فولاد مبارکه از 2.4 میلیون تن در سال به 10.3 تن افزایش پیدا کرده و همچنین میزان توزیع در بازار نیز به طور چشمیگر رشد داشته است.

محمود اکبری، از عرضه 6 میلیون تن محصول تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: در سال 1394 حدود 3 میلیون تن محصول در بازار داخلی عرضه شد. این در حالی است که در پایان سال 97 این عدد به 5 میلیون 800 هزار تن رسید.

وی ادامه داد: این اقدام فولاد مبارکه باعث شد جلوی سالانه 1.5 میلیون دلار ارزبری گرفته شود و واردات 4 میلیون تن فولاد در سال 94 به 700 هزار تن در سال 97 کاهش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان واردات به 500 هزار تن کاهش یابد که بخشی عمده‌ای از آن مربوط به محصولاتی است که توان تولید آن در داخل وجود ندارد.

وی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه برای رهایی کشور از واردات به سمت تولید محصولاتی با ضخامت پایین در محصولات گرم پیش رفت است، به طور مثل: امروزه ورق‌هایی از ضخامت 1.5 میلیمتری تا 16 میلیمتر در این شرکت تولید می‌شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، یکی از مشکلات صنعت فولاد کشور را سطح پایین (آماده به کاری) این صنعت دانست و گفت: میزان آماده به کاری و یا بهره‌بری تولید در صنعت فولاد ایران (با میزان60 درصد) از متوسط جهانی (با عددی حدود 74 درصد) به شدت پایین‌تر است. در حال حاضر بیشترین میزان آماده به کاری مربوط به کشور آلمان، (نزدیک به 88 تا 90) درصد است. این میزان برای کشوری مانند ایران با این میزان از ذخیره معدنی و نیروی انسانی، خوشایند نیست و این معظل باید هرچه سریع‌تر حل شود.

اکبری عامل اصلی کاهش بهره‌وری را تمرکز روی بحث قیمت دانست و افزود: تمرکز روی بحث قیمت باعث می‌شود شرکت‌های توانمندی که می‌توانند با قیمت تعریف شده، فعالیت کنند، باقی بمانند و شرکت‌هایی که بهایی تمام شده آنها بیشتر از قیمت تعیین شده باشد، از گردونه رقابت خارج شوند. بهتر است به جای تمرکز روی قیمت، روی توزیع و تولید تمرکز شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، تاکید کرد: باید از سوی دولت، میزان عرضه در هر صنعت بالادستی به صنعت پایین دستی تضمین شود تا مازاد تولید این صنایع را بتوان به صادرات اختصاص داد. همچنین دولت باید برنامه مدونی برای صنایع تکمیلی که مازاد تولید خود را به کشورهای همجوار صادر می‌کنند، داشته باشد تا میزان آماده به کاری صنعت فولاد در تمام زنجیره افزایش پیدا کند. در این صورت علاوه بر ایجاد اشتغال،‌ ارزآوری افزایش پیدا خواهد کرد.

اکبری شرکت فولاد مبارکه را تنها شرکت فولادی دانست که به طور منظم محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرده است.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، معتقد است: تمرکز دولت روی تعیین قیمت یک راه اشتباه است؛‌ زیرا با عرضه بیشتر و تعادل در بازار، قیمت راه خود را پیدا می‌کند. باید دانست که قیمت‌های دستوری در هیچ جای جهان کارساز نبوده است.

وی با بیان اینکه تمرکز روی قیمت، بهره‌وری را از بین رفتن خواهد برد، ادامه داد: باید دولت کمک کند تا زنجیره فولاد، حداکثر بهره‌وری را داشته باشد؛ به طور مثال، فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه حدود 83 درصد ظرفیت بالفعل دارد، یعنی حدود 3 درصد بالاتر از سطح جهانی؛ اگر شرکت فولاد مبارکه مشکلی برای تامین سنگ نداشته باشد؛ ظرفیت بالفعل آن پایین نخواهد بود. متاسفانه گروه مبارکه به دلیل تامین مواد اولیه به طور 100 درصد کار نمی‌کند.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، بیا اینکه نقش واسطه‌ها در حوزه توزیع محصولات فولاد مبارکه بی‌رنگ است،‌ اظهار کرد: رویکرد شرکت فولاد مبارکه، تامین نیاز مصرف کننده پایین دستی است و فولاد مبارکه تنها شرکت ایرانی است که کالاهای آن به شرکت‌های تولید کننده فروخته می‌شود. در حال حاضر بیش از 85 درصد از محصولات فولاد مبارکه در داخل و 15 تا 20 درصد آن صادر می‌شود. این امر به عنوان یک استراتژیک بلند مدت در فولاد مبارکه مطرح است.

اکبری ادامه داد: اگر بازار داخلی کشش لازم را نداشته باشد، فولاد مبارکه این آمادگی دارد که صادرات خود را به بازارهای جهانی افزایش دهد؛ اما این امر منوط به هماهنگی بیشتر با سازمان‌های ذی ربط است تا بتوان بخشی از بازار داخلی که عمدتا در اختیار این شرکت است را مدیریت کرد. همچنین اگر شرکت‌های پایین دست، ظرفیت بالفعل خود را افزایش دهند، فضا برای صادرات محصولات فولاد مبارکه نیز فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت فولاد مبارکه افزایش تولید و فروش است نه افزایش قیمت، تصریح کرد: سالانه 1.5 میلیارد دلار ورق فولادی به کشور وارد می‌شد که امروز این امر اتفاق نمی‌افتد. در حال حاضر 3 میلیون فروش در سال 94 به 6 میلیون تن رسیده است این امر نشان می‌دهد که تولید جایگزین واردات شده است. یعنی در 4 سال گذشته مانع 6 میلیارد ارزبری شده‌ایم.

اکبری در خصوص تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ گفت: سرمایه گذاری در فولاد مبارکه برخواسته از نیاز بازار است؛ با راه‌اندازی این خط، دیگر نیاز به فروش اسلب نیست و میتوان آن را به محصول نهایی تبدیل کرد که این امر باعث ایجاد اررزش افزوده و اشتغال می‌شود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد: این طرح باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز، تولید ورق‌های فولادی عریض جهت تولید لوله‌های انتقال آب و... می‌شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد