گفتگو، یادداشت و نشست خبری

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با معدن‌نیوز مطرح کرد؛

بیش از ۵۰ درصد بودجه اکتشافی دنیا متعلق به طلا است

بیش از ۵۰ درصد بودجه اکتشافی دنیا متعلق به طلا است
پایگاه خبری معدن نیوز - بهروز برنا، عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز درباره ذخایر طلا کشور گفت: با توجه به اکتشافاتی که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است طلا یکی از مواد معدنی دارای اولویت است که حدود ۵ سال است که در سازمان زمین‌شناسی بر روی بحث اکتشافات طلا به صورت جدی کار شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهروز برنا، عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز درباره ذخایر طلای کشور گفت: با توجه به اکتشافاتی که توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است طلا یکی از مواد معدنی دارای اولویت است که حدود 5 سال است که در سازمان زمین‌شناسی بر روی بحث اکتشافات طلا به صورت جدی کار شده است.

برنا افزود: طی اکتشافاتی که در این زمینه انجام گردید 14 زون طلادار در کشور کشف شد. در پایان سال 97 تعداد 32 معدن طلا در کشور وجود داشت که 21 معدن در حال حاضر فعال و 9 معدن غیر فعال و 2 معدن نیز در حال تجهیز است.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عنوان کرد: بر طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 5 میلیون تن کانسنگ طلا استخراج می‌شود و حدود 158 میلیون تن ذخیره کانسنگ طلادار در کشور وجود دارد به عبارتی بیش از 300 تن ذخایر طلای قطعی در کشور تاکنون کشف شده است که این ذخایر می‌تواند با اکتشافات افزایش پیدا کند.

به گفته وی 121 کشور در دنیا در بحث تولید طلا فعالیت دارند و بیش از 3200 تن سالانه طلا در دنیا استخراج می‌شود.

برنا بیان کرد: کشور ایران با دارا بودن یک درصد از خاک دنیا باید سالانه 32 تن طلا در کشور تولید داشته باشیم اما این میزان در کشور به مرز 11 تن می‌رسد که باید تلاش کنیم از این میزان ذخایری که در کشور وجود دارد به صورت بهینه استفاده کنیم چرا که جز 6 کشور بزرگ مصرف‌کننده طلا در دنیا هستیم.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به این‌که در دنیا بیش از 50 درصد از بودجه اکتشافی متعلق به طلا است، افزود: ایران نیز این اولویت را در بحث اکتشافات طلا قائل بوده است و خوشبختانه بخش‌های خصوصی نیز در این زمینه حضوری فعال داشته‌اند.

وی بیان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین معدن طلا کشور (موته) را در دست گرفته است و توانستیم بالاترین رکورد را در طلای موته با بیش از 600 کیلو طلا در سال داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره محدوده‌های دیگر نیز گفت: محدوده‌های کوه دم، شانق و چند محدوده دیگر در اطراف موته مانند سنجده نیز توسط این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. همینطور در شرق کشور جان جار و هیرد نیز توانستیم عملکرد بسیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون نیز اقداماتی در زمینه احداث کارخانه طلا در شرق کشور توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در منطقه خراسان جنوبی انجام شده است. همینطور در استان سیستان و بلوچستان و کرمان این شرکت محدوده‌هایی را در دست کار دارد که انشااله بتوانند وارد چرخه تولید شوند.

برنا همچنین اظهار کرد: کشور ما دارای ذخایر خوبی مانند زرشوران، آق دره و ساریگونی است که این معادن کشف شده و در حال بهره‌برداری است.

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در کشور ما 21 استان طلادار وجود دارد که 12 استان در اولویت نخست قرار دارد که انشااله در آینده با برنامه‌ریزی‌های بهتر بتوانیم از این بخش ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم، خصوصا این‌که 6 تیپ کانی‌سازی طلا در کشور وجود دارد و حداقل 109 کانسار طلا در گذشته در کشور کشف شده است.

وی با بیان این‌که بشر در طول تاریخ تاکنون 174 هزار تن طلا استخراج کرده، گفت: بر اساس آمار سال 2018 حدود 54 هزار تن کل ذخایر کشف شده طلا در دنیا وجود دارد که ایران در زمینه تولید طلا در دنیا در رتبه 39 و در آسیا در رتبه 11 است.

برنا در پایان عنوان کرد: ذخیره قطعی زرشوران حدود 108 تن است اما با اکتشافات جدیدی که انجام می‌شود ممکن است تا حدود 200 تن نیز برسد که باید بر روی آن کار کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد