اقتصاد و صنعت

خبر بد برای بندر «چابهار»؛ تجارت میان افغانستان و چین از بندر «گوادر» پاکستان آغاز شد

خبر بد برای بندر «چابهار»؛ تجارت میان افغانستان و چین از بندر «گوادر» پاکستان آغاز شد
پایگاه خبری معدن نیوز - کارشناس ارشد بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی با اعلام این خبر که تجارت میان افغانستان و چین از طریق بندر گوادر پاکستان آغاز شده است گفت: بندر «گوادر» پاکستان که فاصله نزدیکی به مناطق جنوبی افغانستان دارد با همکاری چین به بهره برداری رسیده است.
  بزرگنمايي:

کارشناس ارشد بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی با اعلام این خبر که تجارت میان افغانستان و چین از طریق بندر گوادر پاکستان آغاز شده است گفت: بندر «گوادر» پاکستان که فاصله نزدیکی به مناطق جنوبی افغانستان دارد با همکاری چین به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: سفارت چین در پاکستان اعلام کرده که روند انتقال کالاهای تجاری میان چین و افغانستان از راه بندر « گوادر» آغاز شده است. این سفارت خانه دیروز در صفحۀ توئیتر خود اعلام کرد که نخستین محموله کالاهای صادراتی چین به افغانستان به این بندر رسیده است و این محموله از بندر «گوادر» در فاصله 1000 کیلومتری به شهر «چمن» انتقال می یابد.

جععفری طهرانی خاطرنشان کرد: بندر «گوادر» در ساحل جنوبی پاکستان موقعیت دارد و فاصله آن به بندر «چابهار» فقط 171 کیلومتر است و نسبت به سایر بنادر پاکستان، نزدیک ترین بندر تجاری برای شهرهای قندهار و کابل در افغانستان است. در همین حال، گزارش شده که قرار است این کالاها از طریق کامیون های باری جابجا شوند و مسیر ورود و خروج به پاکستان از شهر «چمن»؛ مرز مشترک افغانستان و پاکستان می باشد.

وی ادامه داد: برمبنای توافق‌نامۀ ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان، تجارت بین‌المللی کابل همواره بر دو بندر آبی شامل بندر کراچی و بندر قاسم پاکستان تکیه کرده است.

این کارشناس بازارهای بین المللی معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: بندر گوادر که فاصله نزدیکی به مناطق جنوبی دارد با همکاری چین به بهره برداری رسیده است. این بندر در میان مراکز اقتصادی پاکستان و چین قرار گرفته و در کنار این بندر، فرودگاه، جاده و نیروگاه نیز ساخته خواهند شد تا این بندر به ویژه چین و پاکستان را به یکدیگر متصل کند.

وی در خاتمه با بیان اینکه این مسئله خبر بدی برای توسعه بندر چابهار است گفت: این پروژه‌ یک نمونه از پروژه‌های پکن است که تحت نام ابر پروژۀ «ابتکار عمل کمربند و راه» Belt & Road Initiative با سرمایه گذاری چین در حال اجرا و ساخت است که متاسفانه ایران هیچ نقشی در ابر پروژه فوق ندارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد