فولاد و آهن

افت سودخالص فولادسازان در پاییز

افت سودخالص فولادسازان در پاییز
پایگاه خبری معدن نیوز - پس از انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها، بررسی و مقایسه صورت‌های مالی فولادسازان نشان می‌دهد تمامی آن‌ها افت سود خالص در پاییز نسبت به تابستان و حتی بهار را رقم زده‌اند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بورس فوری گزارش داد: پس از انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه شرکت‌ها، بررسی و مقایسه صورت‌های مالی فولادسازان نشان می‌دهد تمامی آن‌ها افت سود خالص در پاییز نسبت به تابستان و حتی بهار را رقم زده‌اند.

 بر این اساس، فولاد مبارکه 38 درصد افت سود را گزارش کرده است و این شرکت افت فروش صادراتی را نیز در پاییز شاهد بود.

فولاد که به تازگی طی هفته‌های اخیر سرمایه خود را با یک افزایش 60 درصدی به 20900 میلیارد تومان رسانده، صورت مالی دوره 9 ماهه خود را با سرمایه 13 هزار میلیارد تومانی (پیش از افزایش) ارائه داده است.

در صورت مالی 9 ماهه فولاد افزایش در درآمد و سود نسبت به مدت مشابه سال گذشته به چشم می‌خورد که از غول فولادسازی کشور چیزی جز این انتظار نمی‌رود.

صادرات که بخش مهمی برای فولاد محسوب می‌شود در سه فصل گذشته روند ثابت نداشته و تابستان بهترین فصل صادراتی برای فولاد مبارکه بوده و پاییز افت 15 درصدی مقداری و کاهش 22 درصدی درآمد حاصل از آن نسبت به پاییز مشاهده می‌شود.

علت کاهش سود هر سهم در فصل پاییز نیز ناشی از کاهش درآمد و فروش مقداری پاییز نسبت به تابستان است که در بحث صادراتی نمود بیشتری دارد.

مجموع سود خالص فولاد مبارکه به ازای هر سهم در پایان دوره مالی 9 ماهه 834 ریال اعلام شده است.

فولاد در پاییز به ازای هر سهم سود 20.8 تومانی محقق کرده که 38 درصد از تابستان کمتر است.

همانگونه که گفته شد، گزارش 9 ماهه فولاد با سرمایه 13 هزار میلیاردتومانی گزارش شده و افزایش سرمایه در آن لحاظ نشده است.

همچنین فولاد خوزستان کمترین سود فصلی را در پاییز رقم زد و مجموع سود خالص به ازای هر سهم این شرکت در پایان دوره مالی 9 ماهه 1282 ریال بود.

فخوز در بهار با سود 61.7 تومانی بیشترین سود فصلی در سال جاری را رقم زده است. در تابستان با 51.4 تومان سود به ازای هر سهم روند سوددهی شرکت، اندکی کند شده است اما در پاییز با سود 15.1 تومانی برای هر سهم کمترین سود در سه فصل گذشته حاصل شده که حتی از رقم سود سال 97 نیز کمتر است!

علائه براین، اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای  فولاد هرمزگان نشان می دهد این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به آذر 1398 به ازای هر سهم 681 ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد کاهش یافته است. این زیان عمدتاً ناشی از رشد 87 درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی و افت 70 درصدی سایر درآمدها بوده است.

«هرمز» با سرمایه ثبت شده 25 هزار میلیارد ریال طی عملکرد 9 ماهه مبلغ 10 هزار و 212 میلیارد و 147 میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

فولاد هرمزگان در مدت مذکور با فروش 42278 میلیارد ریالی به سود ناخالص 10394 میلیارد ریالی و سود خالص 681 ریالی به ازای هر سهم دست یافته است. فروش شرکت در دوره 6 ماهه 27196 میلیارد ریال، سود ناخالص 8544 میلیارد ریال و سود خالص 584 ریال بوده است.

با وجود جهش در مبلغ فروش می‌بینیم که حاشیه سود ناخالص از 31 درصد به 24 درصد افت کرده است. در واقع فولاد هرمزگان در شرایطی مشابه با فولاد خوزستان، به دلیل افزایش جدی بهای تمام شده، کاهش سود را تجربه می‌کند و این اتفاق خوبی نیست. البته هرمز به واسطه رشد اخیر اسلب و همچنین رشد دلار نیمایی، وضعیت بهتری در 3 ماه پایانی سال خواهد داشت.

ضعیف بودن عملکرد پاییز پیش از انتشار صورت مالی در گزارش فعالیت‌های پاییز نیز مشخص بود؛ در این میان سهامداران هوشیار بایستی بر اساس روند آتی و با تکیه با عملکرد زمستان اقدام به خرید و فروش کند.

انتشار گزارش فعالیت دی می‌تواند تعیین کننده روند حرکتی فولادی‌ها تا پایان بهمن ماه و حتی تا پایان سال جاری باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد