معدن

تاکید رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران؛

اجرای نقشه راه معدن ۸۵ درصد مشکلات بخش معدن را برطرف خواهد کرد

اجرای نقشه راه معدن ۸۵ درصد مشکلات بخش معدن را برطرف خواهد کرد
پایگاه خبری معدن نیوز - داریوش اسماعیلی رئیس این سازمان در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با موضوع "بررسی منابع بودجه نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران و چگونگی محقق شدن آن" با بیان اینکه در مباحث اقتصادی معتقدم که مجبوریم راه دنیای پیشرفته را طی کنیم گفت: این راه چیزی نیست جز کوچک شدن و سبک شدن دولت و برداشتن تصدی گری از روی دوش دولت. دولت باید سیاست ها و چارچوب ها را تعریف نماید و زیرساخت ها را فراهم کند اما اجرا را به بخش خصوصی واگذار نماید و خود نظاره گر اجرا باشد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، داریوش اسماعیلی رئیس این سازمان در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با موضوع "بررسی منابع بودجه نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران و چگونگی محقق شدن آن" با بیان اینکه در مباحث اقتصادی معتقدم که مجبوریم راه دنیای پیشرفته را طی کنیم گفت: این راه چیزی نیست جز کوچک شدن و سبک شدن دولت و برداشتن تصدی گری از روی دوش دولت. دولت باید سیاست ها و چارچوب ها را تعریف نماید و زیرساخت ها را فراهم کند اما اجرا را به بخش خصوصی واگذار نماید و خود نظاره گر اجرا باشد.
داریوش اسماعیلی رئیس این سازمان در جلسه کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با موضوع "بررسی منابع بودجه نقشه راه معدن و صنایع معدنی ایران و چگونگی محقق شدن آن" با بیان اینکه در مباحث اقتصادی معتقدم که مجبوریم راه دنیای پیشرفته را طی کنیم گفت: این راه چیزی نیست جز کوچک شدن و سبک شدن دولت و برداشتن تصدی گری از روی دوش دولت. دولت باید سیاست ها و چارچوب ها را تعریف نماید و زیرساخت ها را فراهم کند اما اجرا را به بخش خصوصی واگذار نماید و خود نظاره گر اجرا باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم عموم مشکلاتی که امروز درگیر آن هستیم و تماما منشا اقتصادی دارد حل کنیم، چاره‌ای جز تولید نداریم. خدمات هم زمانی رونق پیدا می کند که تولید وجود داشته باشد. باید تلاش کرد سرمایه ها وارد بحث تولید شود. لذا باید طوری مسیر فراهم شود کرد که سرمایه گذار قبول نماید که سرمایه گذاری در بخش تولید به نفعش است.
اسماعیلی اظهار داشت: بیان مقام معظم رهبری در مورد بخش معدن و جایگزینی معدن به جای نفت کاملا و صد در صد ریشه کارشناسی داشته است و معتقدم جایگزینی بخش معدن بجای نفت ادعایی کارشناسی شده است و این امر حاصل نمی شود مگر آنکه کشور معدنی شود و در حوزه صنایع معدنی فعال شود.
وی ادامه داد: اگر دولت زمینه را فراهم کرد و بخش خصوصی را مشتاق به سرمایه گذاری در حوزه معدن نمیاد قطعا شاهد ورود سرمایه ها به این بخش خواهیم بود در غیر این صورت معدن جایگاه خود را پیدا نخواهد کرد.
اسماعیلی گفت: بیش از 2100 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و با ورود به بسیاری از بازارها نظیر سکه و طلا، خودرو و مسکن و حتی دلار، سبب آشفتگی آنها می شود؛ درحالی که نقدینگی می تواند به بخش معدن و صنایع معدنی سوق داده شود.
وی ضمن اعلام این مطلب که نظام مهندسی معدن نقش یک مادر را برای تمام تشکل های معدنی دارد گفت: سازمان نظام مهندسی معدن باید یک رابط میان تشکل های معدنی و دولت و به عبارت دیگر بخش خصوصی و دولت باشد و انسجام میان تشکل ها را ایجاد نماید. البته اکنون به همکاری خوبی با تشکل های بخش معدن رسیده ایم.
رئیس نظام مهندسی معدن ایران تصریح کرد: اعتقاد به توسعه بخش معدن کشور داریم و در این مسیر باید همکاری میان تشکل های معدن و اتاق و سازمان نظام مهندسی معدن گسترش یابد چراکه بزرگترین خدمت به بخش معدن کشور ایجاد ارتباط دوستانه، صمیمی و قانونمند تشکل های بخش معدن و بهبود این روابط می باشد. سازمان نظام مهندسی معدن به دنبال نقش آفرینی در اقتصاد معدنی کشور است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: امسال به شورای عالی معادن پیشنهاد دادیم تا کارشناسی حقوق دولتی و فرموله کردن آنرا به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار نمایند. نسخه نهایی آن آماده است و تا هفته آینده به شورای عالی معادن تحویل داده می شود تا در جلسه آتی شورا تایید گردیده و درنهایت موضوع حقوق دولتی هم الکترونیکی شود. گلایه من از تشکل های بخش خصوصی این است که به جز خانه معدن، کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران و چند تشکل دیگر، سایر تشکل ها درمورد حقوق دولتی اظهار نظر نکرند. متاسفانه روسای سازمان صمت استان ها هم در این باره اظهار نظر نکردند.
اسماعیلی با بیان اینکه نقشه راه معدن در 72 بند تعریف شده است گفت: باور من بر آن است و تاکید می کنم اگر نقشه راه معدن اجرا شود، 80 تا 85 درصد مسائل و مشکلات بخش معدن برطرف خواهد شد. نقشه راه اگرچه در حال اجراست اما این روند اجرایی کمی کند است.
وی این انتقاد را نیز به معدنی داشت که چرا معدنی ها علی رغم قبول نقشه راه، مطالبه گر این نقشه راه نیستند؟
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در خاتمه گفت: پیشنهاد نقشه راه این است که وزارت صمت و سازمان محیط زیست با یکدیگر درخصوص بخش نامه های خود به توافق برسند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد