گفتگو، یادداشت و نشست خبری

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان در مصاحبه تصویری با معدن نیوز؛

شمش فولاد در طول دو سال آینده در محدوده ۳۵۰ تا ۴۵۰ دلار در نوسان خواهد بود

شمش فولاد در طول دو سال آینده در محدوده ۳۵۰ تا ۴۵۰ دلار در نوسان خواهد بود
پایگاه خبری معدن نیوز - بهمن تجلی زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان در مصاحبه تصویری با معدن نیوز درخصوص وضعیت فولاد در بازارهای جهانی گفت: رقیب اصلی دنیا در تولید فولاد همسایه ایران یعنی ترکیه است که این نکته بسیار مهمی است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهمن تجلی زاده معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان در مصاحبه تصویری با معدن نیوز درخصوص وضعیت فولاد در بازارهای جهانی گفت: رقیب اصلی دنیا در تولید فولاد همسایه ایران یعنی ترکیه است که این نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: اگر بتوانیم روند و میزان تولید، شکل صادرات و واردات را در CIS و ترکیه پیش بینی نماییم عملا توانسته ایم در حوزه فولاد به ویژه شمش بخش اعظمی از پیش بینی ها را انجام داده و داشته باشیم. برای نمونه نزدیک به 40 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد ترکیه است که عمدتا دوگانه سوز هستند و قابلیت تبدیل فرآیند از کوره قوس به کوره بلند و بالعکس را دارا می باشند. البته فراموش نکنیم که عمده تولید فولاد ترکیه به عنوان اصلی ترین رقیب فولاد ایران، به روش کوره قوس است که در قیمت شمش تولیدی به روش کوره قوس الکتریکی، قراضه تعیین کننده اصلی نرخ می باشد که این نرخ نیز برمبنای قراضه وارداتی از آمریکا و اروپا است. لذا روابط سیاسی آمریکا و ترکیه از یک سو با توجه به تامین مواد اولیه تولید فولاد ترکیه و از سوی دیگر روابط تجاری آمریکا و چین به جهت آنکه چین تعیین کننده مصرف می باشد، دارای اهمیت است.

 تجلی زاده ادامه داد: از اینرو این دو پارامتر در تعیین قیمت و پیش بینی نرخ ها و نیز مدل قیمت گذاری شمش، تعیین کننده بوده و سپس بر مبنای آن نرخ میلگرد و بر بستر آن ورق تعیین می شود.

وی گفت: این دو پارامتر در شرایط حال حاضر در ضعف قرار دارند یعنی هم روابط چین و آمریکا علیرغم اینکه به سمت حل و فصل حرکت می کند اما هنوز روشن نشده چراکه دولت آمریکا بسیار کنترل شده معادلات و معاملات خود را با چین جلو می برد. از سمت دیگر اگرچه در فصل زمستان هستیم و جمع آوری قراضه کم است اما قیمت قراضه در موضع ضعف قرار دارد و این امر بیانگر این است که مصرف در سطح دنیا بالا نیست. از این جهت قیمت شمش در محدوده 400 دلار باقی مانده است.

 تجلی زاده اظهار داشت: بنابراین می توان گفت با توجه به این دو مسئله مهم و نیز رونق اقتصادی که پیش بینی آن برای کل دنیا ناچیز است و حتی بانک جهانی به تازگی رشد ناخالص داخلی GDP دنیا را از 3.4 به 3.3 درصد تقلیل داده، می توان مدعی بود که رکود کماکان در سطح دنیا حاکم است. با این حال چون از طرفی کف قیمتی و قیمت تمام شده بسیاری از تولیدکنندگان در همین محدوده 400 دلار است ما انتظار کاهش زیادی را در قیمت فروش رقبای خود در دنیا نخواهیم داشت. پیش بینی می شود که در سال 2020 و تا دو سال آینده نرخ های شمش در محدوده و دامنه 350 تا 450 دلار در نوسان باشد و در بستر آن قیمت محصولات فولادی نیز شکل خواهد گرفت و قیمت گذاری خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد