سایر عناصر و مواد

معدن نیوز گزارش می دهد؛

پیش بینی افزایش قیمت فروکروم در بازارهای جهانی/ گلنکور ۶۶۵ کارگر خود را در آفریقای جنوبی اخراج می کند

پیش بینی افزایش قیمت فروکروم در بازارهای جهانی/ گلنکور ۶۶۵ کارگر خود را در آفریقای جنوبی اخراج می کند
معدن نیوز -
  بزرگنمايي:

گلنکور و شریک تجاری و سرمایه گذاری آن یعنی شرکت Merafe Resources اعلام کرده اند هم اکنون در حال بررسی و تجدید نظر درخصوص احداث کارخانه تولید فروکروم در روستنبرگ Rustenburg هستند که این امر باعث می شود حدود 665 کارگر شغل خود را از دست بدهند.

گلنگور یک شرکت چند ملیتی انگلیسی-سوئیسی فعال در حوزه تجارت کامودیتی و معدن است.
دلیل اصلی تعدیل نیرو و تجدید نظر درمورد پروژه روستنبرگ، سیاست افزایش قیمت ها و تعرفه ها از سوی Eskom که یک شرکت عمومی برق در آفریقای جنوبی می باشد و نیز سیاست جدید مالیاتی از سوی دولت این کشور عنوان شده است.

این عوامل هزینه قابل توجهی را برای گلنکور به همراه می آورد و در نتیجه شرکت تصمیم به سرمایه گذاری بیشتر برای حل موضوع گرفت اما باز هم با عملکردهای مالی آن با زیان های عظیمی روبرو بود.

شرکت Eskom به طور انحصاری تامین برق آفریقای جنوبی را تامین می نماید و همین امر ریسک تامین برق و سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی این کشور را افزایش داده است.
تعرفه های ناپایدار و بعضا بالا و قطعی موضعی و نیز تورم فزاینده، هزینه های تولید فروکروم به عنوان یک ماده در تولید فولادهای زنگ نزن در آفریقای جنوبی را افزایش می دهد.
در بیانیه این شرکت به کارکنان خود اعلام شده است، پس از تحمل ضررهای مالی فراوان که انتظار می رود در آینده نیز ادامه یابد، بررسی های کارشناسی را آغاز کرده است و مجبور به تعدیل نیرو خواهد بود لذا رقبای دیگر خارج از این کشور با هزینه تولید پایین تر جایگزین تولید واحد Rustenburg خواهند شد.

سخنگوی گلنکور در آفریقای جنوبی تأیید کرده که بررسی تعدیل 665 شغل بخشی از روند بررسی ها خواهد بود اما وی از اعلام میزان کاهش تولید خودداری کرده است.

گفتنی است چین با تولید 2 میلیون تن فروکروم بیش از یک چهارم عرضه جهانی را در اختیار دارد و در نیمه اول سال 2019 به بزرگترین تولیدکننده فروکروم در جهان تبدیل شده است. آفریقای جنوبی پس از چین در جایگاه دوم قرار دارد.

این نخستین باری نیست که شرکت های معدنی واقع در آفریقای جنوبی به دلیل مشکل تامین برق دولتی در آفریقا مجبور به اقدام این چنینی می شوند. برای نمونه هنگامی که Eskom یکی از بخش های تولید برق خود را در دسامبر سال گذشته خاموش کرد، تولیدکنندگان پلاتینیوم و الماس را وادار کرد که به طور موقت فعالیت خود را تعطیل کنند.

گلنکور در سال 2018 بالغ بر 1.58 میلیون تن فروکروم در سطح جهان تولید کرد در حالی که ظرفیت واحد ذوب آن در آفریقای جنوبی 2.3 میلیون تن است و 430 هزار تن آنرا واحد روستنبورگ تشکیل می دهد. این شرکت چهار مجتمع ذوب دیگر در آفریقای جنوبی دارد.

تحلیلگران می گویند خروج این واحد از مدار تولید یا کاهش تولید آن، می تواند حجم قابل توجهی فروکروم را از بازار خارج نموده و قیمت های این ماده را بالا ببرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد