اخبار استان ها

۶ معدن طلا در خراسان جنوبی نیازمند زیرساخت

۶ معدن طلا در خراسان جنوبی نیازمند زیرساخت
پایگاه خبری معدن نیوز- خراسان جنوبی با دارا بودن ۶ معدن طلا، منطقه ای بکر برای سرمایه گذاری است که دو اصل توسعه اکتشاف و تامین زیرساخت های معدنی باید در اولویت وزارت صمت قرار بگیرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان معدنی کشور، ذخایر مناسبی در حوزه های مختلف مانند طلا، مس، زغال سنگ، آهک، فروسیلیس، سنگ های تزئینی شامل 40 معدن و ... دارد که هنوز برخی زیرساخت های این معادن از جمله برق، آب، گاز و جاده به ویژه برای معادن طلا مهیا نیست.

«هانی محمدکرمی» سرمایه گذار معدن طلای کودکان خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: قرار است تسهیلاتی تحت عنوان تسهیلات کارا از پست بانک دریافت کنیم که باید صندوق بیمه فعالیت های معدنی، بیمه نامه صادر کند که بانک به معدن طلا پرداخت داشته باشد ولی هنوز در مرحله تضامین بانکی است.

محمدکرمی افزود: در خصوص تامین برق معدن طلای کودکان مشکل داریم، قرار بود سال گذشته، به اندازه مصرف کارخانه؛ برق تامین شود، ولی تاکنون این مهم محقق نشده است، این کارخانه مشکل آب ندارد و تخصیص اعتبار با کمک فرماندار خوسف گرفته شده است.

وی تصریح کرد: پروژه کارخانه استحصال و فرآوری طلای کودکان خوسف، 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا آبان سال آینده به بهره برداری برسد.

سرمایه گذار معدن طلای کودکان خوسف افزود: این پروژه 60 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد و منطقه محرومی به لحاظ منابع انسانی و تامین امکانات است؛ هم اکنون برای زیرساخت راه ها مشکل داریم؛ چراکه با هر بارندگی جاده ها مسدود می شود، ولی امیدواریم این کارخانه فعالیت خود را آغاز کند؛ چراکه با راه اندازی این واحد حداقل برای 70 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می شود، و نیروی بیکار در روستاهای اطراف نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: آموزش افراد تحصیل کرده در معدن قلعه زری برای تکنسین معدن انجام می شود تا از نیروهای زبده استفاده کنیم.

«داود رئیسی»، نماینده شرکت سرمایه گذار معدن طلای شادان خوسف هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: قرار است بانک 131 میلیارد تومان تسهیلات به این معدن اعطا کند، که با همکاری بانک در ماه آینده تسهیلات آزاد و این کارخانه قبل از سال جاری راه اندازی و فراوری طلای اکسیدی این معدن آغاز می شود.

وی گفت: سرمایه گذار این معدن شرکت «کارند صدر جهان» است و تاکنون تمامی زیرساخت ها فراهم شده است، و در خصوص زیرساخت هایی مانند برق و آب مشکلی نداریم و با این معدن همکاری شده است.

نماینده شرکت سرمایه گذار معدن طلای شادان خوسف افزود: سرمایه گذاری فرآوری طلای اسیدی 80 میلیارد تومان است و با راه اندازی کارخانه فراری طلای دیگر این معدن، زمینه اشتغال برای 300 نفر ایجاد می شود.

همچنین «علیرضا بینا»، رئیس شعب پست بانک خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: به معدن طلای کودکان خوسف، 13 میلیارد و 300 میلیون تومان با نرخ شش درصد از محل منابع صندوق توسعه ملی و قانون اشتغال پایدار روستایی تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می شود.

وی ادامه داد: در حال اخذ مصوبه هستیم و بعد از رفع دو نقص مدارک در خصوص مجوزهای آب و برق، پرداخت تسهیلات مصوب و اجرایی می شود.

همچنین «رضا ملایی»، رئیس شعب بانک توسعه تعاون خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: 130 میلیارد تومان برای معدن شادان تسهیلات در نظر گرفته ایم، این تسهیلات از دو محل اشتغال پایدار روستایی و تفاهم نامه بانک با صندوق معادن تامین می شود و بعد از برطرف شدن نقص مدارک به سمت مصوب شدن هیئت مدیره می رود و ما پیگیر اخذ قرارداد خواهیم بود، منتظریم که تضامین معدن شادان را بیمه معادن، صادر کند، که در این صورت برای پرداخت تسهیلات مشکلی نداریم.

«مجید بیکی»، فرماندار نهبندان هم در خصوص معدن طلای هیرد نهبندان به خبرنگار این رسانه، گفت: ذخیره ای که برای این معدن در نظر گرفته شده، چهار میلیون و 900 هزار تن است.

فرماندار نهبندان افزود: پیش بینی برای سرمایه گذاری با شرکت تهیه و تولید است و قرار است کارخانه طلا طی دو سال ساخته شود، طبق پیش بینی ها اولین تولید کارخانه فراوری طلای هید مهرماه سال آینده است.

وی گفت: یکی از نکاتی که قابل تامل است؛ حجم اشتغالزایی کارخانه هیرد در خراسان جنوبی است چراکه از زمانی که فعالیت این کارخانه شروع شده، هفت هزار و 300 نفر در سال مشغول کار شده اند و به طور متوسط از خردادماه در هر پیک کاری بین 25 تا 35 نفر کار کرده اند و مهاجرت معکوس را رقم زده ایم چراکه تمام افراد روستاهای اطراف در این پروژه مشغول فعالیت هستند و گاهی با کمبود نیرو مواجه هستند.

وی افزود: برای زیرساخت های معدن هیرد به لحاظ آب و برق در مضیغه هستیم و حداقل دو کیلومتر برق نیاز است و برق موجود برای بخش اداری هم جابگو نیست.

فرماندار نهبندان بیان کرد: در منطقه خوسف و نهبندان معادن طلای هیرد، شادان، کودکان، خونیک، هیرد، ماهرآباد و معدن مس قلعه زری را داریم و زیر ساخت ها باید تامین شود، چراکه منطقه خوسف و نهبندان پتانسیل معدنی طلا در شرق کشور است و وجود شش محدوده اکتشاف طلا، پتاسیل خوبی برای بهره برداری است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری برای کارخانه طلای هیرد 150 میلیارد تومان است و 100 نفر به صورت مستقیم و در زمان فراوری طلا، 120 تا 150 نفر مشغول به کار خواهند شد.

وی بیان کرد: عدم وجود زیرساخت هایی مانند برق و آب؛ رشد معادن منطقه را فراهم نمی کند و برای زیرساخت ها باید مشارکت ایمیدرو و استان باشد.

«خداداد غریب پور»، معاون وزیر صمت (21 دی) از نزدیک از پتانسیل های معدنی طلای خراسان جنوبی بازدید کرد و قول داد، با همکاری وزارت نیرو، ایمیدرو، استانداری و سرمایه گذاران؛ برق معادن شاهکوه را تامین کند.

وی همچنین در جریان بازدید از معدن طلای هیرد بیان کرد: در مجموع 400 میلیارد تومان برای زیرساخت های برق و آب و 81 میلیارد تومان برای راه شهرستان طبس و معدن طلای هیرد گاز اختصاص خواهد یافت.

معدن طلای هیرد با درجه خلوص بالا در زمره معادن بسیار با اهمیت طلای کشور بوده و سازمان ایمیدو مسئولیت استحصال طلای آن را برعهده دار شده که نتیجه پیگیری و مکاتبه سه ساله با این سازمان است.

در این سفر در خصوص تامین مطالعات برق کارخانه طلای شاهکو و راه دسترسی به آن معادن با اعتباری بالغ بر 270 میلیارد تومان محقق شد، شرکت ملی فولاد قاین نیز متعهد شد تا بهار سال آینده فاز اول فولاد قائنات را با اعتبار 300 میلیارد تومان به بهره برداری برساند.

غریب پور همچنین در جلسه جمع بندی مصوبات سفر یکروزه خود به خراسان جنوبی افزود: در حوزه سرمایه گذاری در معادن مس استان خراسان جنوبی هیچ مشکلی وجود ندارد و از سوی سازمان ایمیدرو و شرکت ملی مس ایران امکان سرمایه گذاری در این معدن فراهم شده است و مشکلات معادن مس استان رفع می شود.

وی از اختصاص 10 میلیارد تومان برای برق رسانی به معادن کوچک مقیاس استان، انجام مطالعات طرح آهک و فروسیلس، گازرسانی به معادن، افزایش ظرفیت استخراج معادن طبس و اختصاص 81 میلیارد تومان برای راه دسترسی به معادن طبس خبر داد و گفت: 40 میلیارد تومان برای اکتشاف در استان سرمایه گذاری شده است.

خراسان جنوبی با داشتن شش معدن طلای در شهرستان های خوسف، نهبندان و بشرویه که پنج معدن طلا، پروانه بهره داری دارند، پتانسیل معدنی خوبی است که باید از آن به نحو مطلوب بهره برداری کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد