رویدادها و گزارش های ویژه

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "زهاب‌های اسیدی؛ تشکیل، کنترل و تصفیه"

معرفی کتاب "زهاب‌های اسیدی؛ تشکیل، کنترل و تصفیه"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش بیست و چهارم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "زهاب‌های اسیدی؛ تشکیل، کنترل و تصفیه" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش بیست و چهارم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "زهاب‌های اسیدی؛ تشکیل، کنترل و تصفیه" خواهیم پرداخت.

بسیاری از فعالیت‌های صنعتی، فاضلاب‌های غنی از اسید سولفوریک تولید می‌کنند. معادن از تولیدکننده‌های اصلی این فاضلاب‌ها به شمار می‌روند. زهاب معادن فعال، به‌ویژه معادن متروکه و باطله‌های معدنی، اغلب اسیدی هستند. از آنجا که این زهاب‌ها حاوی مقادیر بسیاری از فلزات (آهن، آلومینیم و منیزیم و احتمالاً سایر فلزات سنگین) و شبه‌فلزات هستند، معمولا آثار زیست‌محیطی مخربی بر جای می‌گذارند.

به دلیل اسیدیته بالا و همچنین غلظت بالای فلزات سنگین محلول، زهاب‌های اسیدی برای بسیاری از موجودات زنده سمی هستند. جویبارهایی که با زهاب‌های اسیدی تغذیه می‌شوند، تا مسافت‌ها از محل تغذیه، فاقد شرایط زندگی برای موجودات زنده هستند.

زمانی که کانی‌های حاوی سولفید در شرایط اکسیداسیون قرار می‌گیرند، زهاب اسیدی تولید می‌شود. گمان می‌رود که بیشتر زهاب‌های تولیدشده در ارتباط با معادن زغال باشند؛ اما زهاب اسیدی می‌تواند تحت شرایط طبیعی یا در جایی که سولفید موجود در تشکیلات زمین‌شناسی در نتیجه معدنکاری، ساخت بزرگراه‌ها و سایر کنده‌کاری‌های عمیق، در معرض آب و هوا قرار گیرد، به وجود آید. پیریت و مارگاسیت از کانی‌های معمول سولفید آهن هستند که در معادن زغال به چشم می‌خورند؛ اما سایر فلزات ممکن است با سولفید واکنش دهند و کانی‌های سولفیدی را به وجود آورند. در تشکیل کانی‌های سولفیدی در محیط‌های احیایی فرایند احیای سولفات به سولفید صورت گرفته و بسیاری از عناصر بالقوه سمی به دلیل ماهیت کالکوفیلی (گوگرد دوستی) وارد فاز سولفیدی تشکیل شده می‌شوند.

کتاب "زهاب‌های اسیدی؛ تشکیل، کنترل و تصفیه" توسط محمود علی‌پور و حمیدرضا سیف تالیف شده است. این کتاب توسط نشر نون در سال 1395 و در 152 صفحه تهیه شده است.

با توجه به اهمیت زهاب‌های اسیدی، در این کتاب به اجمال به مسائل مربوط به آن‌ها پرداخته شده است. در فصل اول، تعریفی دقیق از زهاب‌های اسیدی ارائه و عوامل مولد زهاب‌های اسیدی معرفی شده است. به‌علاوه آزمایش‌هایی که برای پیش‌بینی تولید اسید از مواد مولد به کار گرفته می‌شوند، توصیف خواهند شد.

در فصل دوم به روش‌های پیشگیری از تولید زهاب‌های اسیدی می‌پردازیم. در این فصل روش‌های مختلفی که در پیشگیری و کاهش زهاب‌های اسیدی مؤثرند، معرفی شده‌اند. در واقع با بهره‌گیری از این روش‌ها علاوه بر کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، هزینه‌های تصفیه زهاب‌های اسیدی نیز کاهش خواهد یافت.

فصل سوم به سازه‌های مهندسی اشاره دارد که برای کنترل زهاب‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً این سازه‌ها ساده هستند و برای کنترل عوامل مولد اسید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی از این روش‌ها، با ایجاد موانع خاص از تماس آب و اکسیژن با مواد مولد اسید جلوگیری می‌شود.

در فصل چهارم روش‌های فعال تصفیه زهاب‌های اسیدی را معرفی می‌کنیم که بیشتر در معادن فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجا که این روش‌ها نیاز به تعمیرات دارند و هزینه نگهداری آن‌ها بالاست، نسبت به روش‌های غیرفعال پرهزینه و زمان‌بر هستند.

روش‌های غیرفعال برخلاف روش‌های فعال نیاز به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات ندارند یا هزینه آن‌ها کم است. از این روش‌ها بیشتر در مناطق دور از دسترس و همچنین در معادن متروکه استفاده می‌شود. در فصل پنجم کتاب هم روش‌های غیرفعال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معدن نیوز در سری بیست و دوم به معرفی کتاب "متالورژی استخراجی مس" پرداخته بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد