آلومینیوم و مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد؛

از فروش ۱۸ هزار میلیارد تومانی تا رشد ۸۰ درصدی فعالیت‌های اکتشافی

از فروش ۱۸ هزار میلیارد تومانی تا رشد ۸۰ درصدی فعالیت‌های اکتشافی
پایگاه خبری معدن نیوز - اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه امسال بیشترین سوددهی صنعت مس رقم خواهد خورد، گفت: تا پایان دی‌ماه حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که این اتفاق رکورد بسیار خوبی است و به لحاظ تناژی نیز از رکورد فروش ۵۰ سال عمر صنعت مس عبور می‌کنیم.
  بزرگنمايي:

اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه امسال بیشترین سوددهی صنعت مس رقم خواهد خورد، گفت: تا پایان دی‌ماه حدود 18 هزار و 300 میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که این اتفاق رکورد بسیار خوبی است و به لحاظ تناژی نیز از رکورد فروش 50 سال عمر صنعت مس عبور می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مس با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر، اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم خالصانه و صادقانه از زحمات تک‌تک مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران به‌خاطر تحقق برنامه‌های تولیدی و فروش تشکر کنم.

وی با بیان اینکه شرکت مس شرایط مناسبی دارد، ادامه داد: آخرین بودجه تعدیل‌شده شرکت مس به کدال فروش 19 هزار و 700 میلیارد تومان است که به یاری خدا و تلاش مدیران و کارکنان صنعت مس از آن عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مس گفت: خوشحال هستیم که هر چند قیمت جهانی مس نسبت به مدت مشابه سال قبل 400 دلار به ازای هر تن کاهش داشته است؛ اما میزان فروش شرکت در 10 ‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 128 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که قیمت تمام‌شده کاتد و مس محتوی معدنی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته به ترتیب کاهش 511 و 249 دلاری داشته است، عنوان کرد: این میزان فروش در شرایطی محقق شد که برخی شرکت‌های بزرگ مثل کودلکو در نه‌ماهه نخست 2019 با کاهش 18 درصدی فروش و کاهش 7 درصدی تولید روبرو شدند.

وی به رشد بیش از دو برابری ارزش بازار مس در بورس از ابتدای سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش بازار شرکت در ابتدای سال جاری 30 هزار میلیارد تومان بود که تا تاریخ 15 بهمن‌ماه سال جاری به حدود 676 هزار میلیارد ریال رسید.

سعدمحمدی با عنوان این‌که در 4 سال آینده 2،5 میلیون تن به تقاضای مس محتوی معدنی افزوده خواهد شد گفت: هدف ما علاوه بر در اختیار گرفتن بخشی از این تقاضای جهانی قرار گرفتن در فهرست 10 شرکت برتر تولید مس است که این اتفاق با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که تعریف کرده‌ایم در دسترس است.

مدیرعامل شرکت مس ادامه داد: ما در حدود 4،15 درصد ذخایر مس جهانی را داریم و تنها 1،5 درصد از تولید مس جهان را در اختیار داریم که با توجه به این میزان ذخایر عدد چشمگیری نیست.

رشد 80 درصدی فعالیت‌های اکتشافی

سعدمحمدی با اشاره به رشد فعالیت‌های اکتشافی شرکت در سال جاری گفت: در میزان حفاری بیش از 63 هزار متر حفاری انجام دادیم که نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد رشد کرده که امیدواریم تا پایان سال به 70 هزار متر برسد و برای سال آینده هدف‌گذاری 100 هزار متر حفاری برای اکتشاف را داریم.

مدیرعامل شرکت مس افزود: در حال حاضر برنامه اکتشافی شرکت در مناطق مختلف در حال انجام است و امیدواریم به ذخایر خوبی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: بر پایه اکتشافات انجام‌شده ذخایر سرچشمه افزایش یافته است و در منطقه سریدون و کرور هم به شرایط خوبی رسیده‌ایم. همچنین در منطقه سونگون و سایر مناطق دیگری که در حال کار هستیم نیز شرایط خوبی داریم.

مدیرعامل شرکت مس در ادامه بیان کرد: به ازای هر یک میلیون تن سنگ مس که با عیار چهار دهم درصد اکتشاف می‌کنیم ارزش برجایی حدود 6 میلیارد تومان برای مس به ارمغان می‌آوریم؛ بنابراین وقتی ذخایر بزرگی اکتشاف می‌شوند ارزش و دارایی زیادی به شرکت مس افزوده می‌شود که در حفظ توسعه پایدار نقش زیادی دارد.

سعدمحمدی با اعلام این خبر خوب که ذخایر مس شرکت افزایش چشمگیری داشته است گفت: میزان ذخایر مس شرکت از 22 میلیون تن به 34 میلیون تن افزایش یافته است و ایران جایگاه هشتم را در بین کشورهای دارنده ذخایر مس دارد.

مس برترین گزینه سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر پربازده بودن صنعت مس و سودآوری خوب این صنعت در میان صنایع دیگر گفت: در سال 2017، 98 درصد بنگاه‌های معدنی مس سوده بوده‌اند و در سال 2018، 99 درصد شرکت‌های تولیدکننده مس سودآور بودند.

سعد محمدی تصریح کرد: کف سود بنگاه‌های تولید مس در دنیا 1150دلار است و برخی بنگاه‌‌های با حجم تولید بالا سودی بیش از 3000 دلاری داشته‌اند.

سعد محمدی با اشاره به عوامل بنیادی و تأثیرگذار بر آینده صنعت مس و افزایش تقاضای جهانی مس به‌دلیل کمرنگ شدن نقش نفت در بخش انرژی تا 2050 گفت: میزان مصرف نفت از 39 درصد کنونی به 13 درصد تا سال 2050 کاهش پیدا خواهد کرد و در مقابل میزان مصرف انرژی الکتریسیته از 19 درصد کنونی به 49 درصد تا 30 آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن این عوامل است که اتحادیه اروپا در تدوین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای یک دهه آینده، مس را در ردیف نخستین و برترین عنصر سرمایه‌گذاری قرار داده است.

تمرکز شرکت مس بر بهره‌برداری از معادن جدید مس است

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که شرکت مس در تدوین مسیر توسعه روندهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی را در نظر گرفته است گفت: ما در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و در مسیر توسعه باید به تجربیات شرکت‌های بزرگ نگاه کنیم. اکنون اکثر پروژه‌ها در حوزه تولید کنسانتره است و ما براین اساس و با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم تمرکز خود را بر بهره‌برداری از معادن جدید مس گذاشتیم.

به گفته سعد‌محمدی سرمایه‌گذاری برای تولید هر تن مس محتوی در دنیا حدود 15 هزار دلار است ولی در ایران هزینه‌های سرمایه‌گذاری به‌مراتب پایین‌تر است و طرح‌های توسعه شرکت جذابیت اقتصادی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: در بحث پروژه‌ها، دره زار و درآلو اولویت خاصی برای شرکت مس دارند و باید با یک جدیت خاص این پروژه‌ها دنبال شوند و سریع‌تر به سرانجام برسند.

افتتاح 3500 میلیارد تومان طرح توسعه‌ای تا پایان 98

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به افزایش ذوب خاتون‌آباد از 80 هزار تن به 120 هزار تن گفت: خوشحال هستم که اعلام کنم که در پایان دی‌ماه شارژ کوره خاتون‌آباد عملیاتی شد و این پروژه‌ای بود که ظرف مدت 5 ماه با توان پرسنل مس عملیاتی شد و به‌طور رسمی ظرفیت ذوب و تولید آند شرکت مس به 400 هزار تن رسید.

سعد محمدی تصریح کرد: با اتمام این طرح، آماده افتتاح 3500 میلیارد تومان طرح بزرگ و متوسط تا پایان سال جاری هستیم که کارخانه اکسیژن، انبار کنسانتره و کارخانه اسیدسولفوریک خاتون‌آباد و طرح زیرساخت‌های انتقال اسید در بندرعباس از این جمله هستند.

صنعت مس پیشرو در سودآوری

به گفته سعدمحمدی طی 13 سال گذشته سهام شرکت مس در بازار بورس جزو سهام‌های پربازده و سودده بوده است چراکه از یک‌سو میانگین قیمت جهانی مس طی این بازه زمانی بالای 6500 دلار بر تن بوده است و ازسوی دیگر این شرکت در سخت‌ترین شرایط موفق به افزایش سطح تولید و تحقق برنامه‌های فروش خود شده است.

وی تصریح کرد: همچنین میانگین سالیانه بازدهی سهام شرکت مس از بدو پذیرش در بورس در سال 1385 حدود 188درصد بوده است که رقم چشمگیری نسبت به بازارهای مشابه محسوب می‌شود.

سعد محمدی یادآور شد: صنعت مس ایران همه پتانسیل‌های رشد ازجمله دارا بودن پتانسیل‌های معدنی و امکان تأمین مالی طرح‌های توسعه را داراست و در سال جاری خبرهای خوبی در حوزه اکتشافات و افزایش ذخایر معدنی مس ایران به گوش رسید که این صنعت را بیش‌ازپیش آینده دار کرد.

وی افزود: افزون بر این با افزایش 2340 میلیارد تومانی سرمایه شرکت مس این شرکت هم‌اکنون از منظر تأمین مالی طرح‌های توسعه مشکلی نخواهد داشت و در مسیر رشد و توسعه قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مس گفت: صنعت مس برترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت و بلندمدت محسوب می‌شود و فعالان بازار سرمایه باید با در نظر گرفتن کلیه پارامترهای تأثیرگذار بر بازار مس در خصوص این سهم تصمیم‌گیری کنند.

سعدمحمدی با تأکید بر اینکه شرکت مس مسیر هدفمند و مشخصی را برای صعود طی می‌کند، اضافه کرد: جایگاه مس بالاتر از جایگاه کنونی است که در آن قرار دارد و این ارتقاء هم به منطقه و هم به اقتصاد ملی کشور کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مس در پایان با تشکر از همراهی تمامی پرسنل صنعت مس و سهامداران شرکت برای خلق این موفقیت‌های پی‌درپی گفت: با همراهی همه پرسنل و سهامداران روزهای قشنگی را برای مس به وجود می‌آوریم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد