فولاد و آهن

وزیر صمت در آیین امضای تفاهم نامه ایمیدرو و شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی؛

در ساخت داخل از رقم داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کردیم / در کنار نهضت ساخت داخل بر روی قطع وابستگی و خودکفایی در واردات تاکید داریم / وزارت نفت همکاری خوبی با ما در راستای ساخت داخل دارد

در ساخت داخل از رقم داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کردیم / در کنار نهضت ساخت داخل بر روی قطع وابستگی و خودکفایی در واردات تاکید داریم / وزارت نفت همکاری خوبی با ما در راستای ساخت داخل دارد
پایگاه خبری معدن نیوز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در گلوگاه هایی که وابستگی داریم، خودکفایی و قطع وابستگی را در دستور کار قرار داده ایم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در گلوگاه هایی که وابستگی داریم، خودکفایی و قطع وابستگی را در دستور کار قرار داده ایم.

رضا رحمانی در نشست امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیان کرد: ایام خجسته و مبارک پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را تبریک می گویم و واقعا امروز به خود می بالم که در چنین مراسمی توفیق حضور دارم و شاهد به ثمر نشستن منویات مقام معظم رهبری هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال در وزارت صمت بر اساس برنامه تدوین شده که به تایید ریاست جمهوری نیز رسید و خدمت مقام معظم رهبری هم ارسال کرده ایم، اقدامات مختلفی در چارچوب رونق تولید انجام داده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل یکی از محورهای برنامه امسالمان بوده که ذیل آن 10 برنامه ارایه دادیم.

رحمانی اضافه کرد: لایه اول و اولویت کار ما امسال حفظ تولید و اشتغال موجود بوده است، در 10 ماهه تولید کشور عموما در حوزه های صنعت و معدن به جز یکی دو گروه خاص افزایشی بوده است.

وی در همین رابطه افزود: در 10 ماهه امسال در پوشاک 20 درصد و صنایع غذایی 15 درصد و بقیه گروه ها نیز به همین نسبت تولید افزایشی بوده است‌.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فعالسازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی دومین برنامه ما در این راستا بوده است، گفت: برای داخلی سازی و خودکفایی 10 میلیار دلار واردات برنامه داریم، وزارت نفت همکاری خوبی با ما داشته است.

رحمانی همچنین افزود: توسعه صنایع دریایی یکی از محورهای برنامه ما است که وزارت نفت در این حوزه نیز با ما همکاری دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی حوزه ها، وابستگی به واردات داشتیم که این وابستگی خطرناک بود، بیان کرد: مثلا الکترود گرافیتی گلوگاه ما شده بود که برای خودکفایی در این حوزه اقدامات و برنامه های اساسی داشتیم و در گلوگاه هایی که وابستگی داریم و واردات زیاد است داریم خودکفایی را انجام می دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریج کرد: برای خودکفایی در بخش هایی مانند لاستیک سنگین، چادر مشکی و آلومینا برنامه دادیم و پیگیری کردیم.

رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این حجم از مواد اولیه خدادادی در کشور یک فرصت برای توسعه صنایع معدنی در کشور است، از این ظرفیت باید استفاده شود.

وی گفت: در کنار نهضت ساخت داخل بر روی قطع وابستگی و خودکفایی در واردات تاکید داشتیم، تفاهم نامه امروز در این راستا قابل افتخار است چراکه در تحریم اخیر ترامپ کک سوزنی و الکترود گرافیتی هم نوشته شده است.

وزیر صمت با بیان اینکه مقام معظم رهبری بحث ساخت داخل را به عنوان مهمترین موضوع در ملاقاتی که داشتیم، تاکید فرمودند، گفت: در کشورهای مختلف آلومینا به روش بوکسیت استخراج می شود، در آلومینیوم با افتتاح سالکو ظرفیت دو برابر می شود.

رحمانی ادامه داد: شرکتهای تولید کننده آلومینیوم خودشان برای قطع وابستگی پای کار آمدند، در آلومینا هم این اتفاق باید بیفتند تا گلوگاه ها رفع شود.

وی همچنین گفت: تولید 33 درصدی لاستیک سنگین اکنون به 55 درصد رسید، در این حوزه با افتتاح چند طرح در آینده نزدیک تولید بیش از مصرف خواهد بود. از سوی دیگر 90 درصد نیاز چادر مشکی از خارج می آمد، با افتتاح چند واحد جدید بیش از مصرف در این حوزه تولید خواهیم داشت.

وزیر صمت در ادامه بیان کرد: لازم می دانم از همه همکاران در حوزه پالایش و پخش و ایمیدرو، واحدهای پالایشگاهی و صنایع معدنی تشکر بکنم، این نهضت ساخت داخل برای قطع وابستگی ادامه دارد و در حال پیگیری است.

رحمانی تصریح کرد: در حوزه ساخت داخل از رقم داخلی سازی یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کردیم.

وی یادآوری کرد: در تولید مودم به خودکفایی رسیدیم، اکنون روی صادرات این محصول برنامه داریم.

گفتنی است که‌نشست امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با حضور وزرای نفت و صمت برگزار شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد