فولاد و آهن

در دومین همایش پیشگامان صنعت و انقلاب عنوان شد؛

بهره گیری ذوب آهن اصفهان از دانش و تجربه پیشگامان صنعت فولاد

بهره گیری ذوب آهن اصفهان از دانش و تجربه پیشگامان صنعت فولاد
پایگاه خبری معدن نیوز - دومین همایش پیشگامان صنعت و انقلاب با حضور منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت، مدیران عامل سابق و جمعی از مدیران و پیشگامان ذوب آهن اصفهان و مسئولین این شرکت ،سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه در ذوب آهن اصفهان برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، دومین همایش پیشگامان صنعت و انقلاب با حضور منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت، مدیران عامل سابق و جمعی از مدیران و پیشگامان ذوب آهن اصفهان و مسئولین این شرکت، سه شنبه بیست و نهم بهمن ماه در ذوب آهن اصفهان برگزار شد.

در این همایش منصور یزدی زاده طی سخنانی ضمن خیر مقدم حضور مدعوین گفت: مشکلات و تحریم های دشمن بخشی از چالش های صنایع فولادی است که ذوب آهن اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با وجود مشکلات مذکور و عدم تامین مناسب مواد اولیه، این شرکت امسال در مقایسه با سال گذشته رشد خوبی داشته و تا پایان سال رشد شش درصدی تولید را تجربه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه کوره شماره یک در صورت تامین مواد اولیه تا پایان فروردین ماه راه اندازی می شود، افزود: مشکل تامین مواد اولیه در حال حاضر چالش بزرگ ذوب آهن اصفهان است که برای تامین پایدار آن با کمک مسئولین برنامه هایی در دست اقدام است تا سال آینده تولید 3 میلیون تن چدن را محقق کنیم.

یزدی زاده بیان کرد: تولید محصولات جدید نیز در دستور کار قرار گرفته و در سال جاری نیز در تولید آرک معدنی بی نیاز شدیم و هم اکنون توانایی تولید هر نوع آرک معدنی در ذوب آهن اصفهان وجود دارد. برای بازاریابی آن نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: ورق سازه های فولادی نیز محصول جدید تولیدی شرکت است. همچنین ریل معدن آخرین محصول ذوب آهن اصفهان است که 22 بهمن ماه تولید آن انجام گرفت و در مرحله ورود به بازار قرار دارد. سالیان سال بود که معدن کاران تولید ریل معدن را پیگیر و خواستار بودند که تولید آن انجام گرفت و امیدواریم بتوانیم نیاز کل معادن کشور را پوشش دهیم.

یزدی زاده گفت: تولید ریل راه آهن و مترو جزء محصولات معمول شرکت شده اند و به عنوان یک افتخار بزرگ برای ایران اسلامی به ثبت رسیدند.

این مقام مسئول در ادامه به دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در حیطه بومی سازی پرداخت و خاطر نشان کرد: در ادامه فعالیت های بومی سازی شرکت اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است. صفر تا صد ریومپینگ ایستگاه ریخته گری شماره هفت، توسط کارکنان شرکت انجام گرفت و امروز توانایی و دانش راه اندازی یک ایستگاه ریخته گری کامل توسط ذوب آهن وجود دارد.

یزدی زاده در ادامه به فعالیت ها و دستاوردهای شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن پرداخت و گفت: این شرکت به درستی در مسیر خودش قرار گرفته است و پروژه های موفقی را تاکنون راه اندازی و تحویل نموده است. لیسانس شرکت سایا را خریداری کردیم و امروز تلاشگران شرکت مهندسی و پویش ساخت در این محل انواع پاتیل های فولادی استاندارد را تولید می کنند و چندی پیش نیز پاتیل مذاب بر فولاد مبارکه توسط شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن ساخته و تحویل این مجتمع عظیم فولادی شد و این شرکت هم اکنون قادر است پاتیل های مورد نیاز سایر شرکت ها را نیز در داخل مجموعه خودش بسازد. بهره گیری از توان،تجربه و دانش پیشگامان ذوب آهن در شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن نیز موثر است و ما نیز حمایت کامل داریم.

وی گفت: درب های باتری شماره سه کک سازی به دلیل اینکه پیمانکار خارجی به تعهدات خود عمل نکرد، مشکل اساسی داشت و آلایندگی زیست محیطی را ایجاد کرده بود که با اعتماد به دانش و تخصص نیروهای ذوب آهنی تعداد 74 درب باتری شماره سه کک سازی از نوع فلکسیبل طراحی، ساخته و نصب شده است. ارتفاع هر درب هفت متر و وزن آن حدود هفت و نیم تن است. ساخت 74 درب باتری سمت ماشین نیز در دست اقدام است تا کلیه درب های این باتری تعویض شوند.

یزدی زاده گفت: امسال حدود 50 درصد از محصولات تولیدی ذوب آهن اصفهان در شرایط سخت تحریمی دشمن به بیش از 23 کشور دنیا صادر شد و بازارهای جدیدی نیز اضافه می شود. برنامه ریزی داریم محصولاتی که ارزش افزوده بالایی دارند در سبد صادراتی ذوب آهن اصفهان قرار گیرند.

وی در خصوص تشکیل انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن و بهره گیری از دانش و توانمندی این سرمایه های ارزشمند صنعت فولاد کشور نیز گفت: از معاونت های منابع انسانی و امور اجتماعی و برنامه ریزی و توسعه تقاضا دارم در بحث مدیریت دانش و مباحث مشاوره ای از وجود این عزیزان بهره گیری کامل نمایند.

مسعود ابکا از مدیران عامل سابق ذوب آهن اصفهان طی سخنانی گفت: تبریک می گویم به مجموعه بزرگ ذوب آهن، بابت دستاوردها و افتخارات ارزشمندی که با وجود همه مشکلات ،نقش موثری را در این خطه از کشور نقاشی کرده است که فقط آنهایی که نسبت به صنعت آگاهی دارند ، می فهمند.

وی افزود: اگر در شرایط تحریم کنونی راه اندازی واحدهای فولادی مختلف را در سطح کشور شاهد هستیم ریشه و اساس آن در ذوب آهن اصفهان است. فولاد مبارکه،خوزستان،خراسان و ... همه با توان و تخصص نیروهای ذوب آهنی ساخته شدند در نتیجه نباید به این مادر صنعت فولاد کشور بی مهری شود.

این صاحب نظر صنعت فولاد کشور تصریح کرد : اگر امروز بحث سود شرکت های فولادی را به رخ ذوب آهن اصفهان می کشند،یادمان نرود که این شرکت از هیچ یارانه ای برخوردار نیست اگر گاز و برق سایر صنایع فولادی را به قیمت روز محاسبه کنند آن موقع اثر ذوب آهن اصفهان مشخص می شود. این شرکت همه نیازمندی های خود را آزاد می خرد اما آن طرف گاز و برق و ... به شیوه ای متفاوت در اختیار صنایع قرار می گیرد.

ابکا خاطر نشان کرد: گاز و برق نعمت خدادادی است اما باید عادلانه تقسیم شود و ذوب آهن اصفهان به عنوان شناسنامه صنعت ایران نباید این چنین مورد بی مهری قرار گیرد.

حسین آذربایجانی قائم مقام اسبق شرکت و معاون اسبق بهره برداری ذوب آهن نیز ضمن تشکر از مهندس یزدی زاده مدیرعامل شرکت و علیرضا امیری مدیر روابط عمومی بابت برگزاری دومین همایش پیشگامان ذوب آهن گفت: بسیار شادمان هستیم که امروز در ذوب آهن بزرگ حضور داریم و همکاران سال های گذشته را در کنار بازدید از بخش های مختلف کارخانه می بینیم.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان دانشگاه بزرگ صنعت فولاد کشور است که صنعتی شدن ایران را رقم زد. بحمدا... ذوب آهن اصفهان در دوره جدید مسیر خوبی را در پیش گرفته است و انشاالله با تلاش و همدلی بیشتر کارکنان به روزهای اوج خود باز می گردد.

مهدی بهرامی معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت نیز گفت: نیروی انسانی متعهد و متخصص ذوب آهن اصفهان سرمایه بزرگ صنعت فولاد کشور است.

وی افزود: از سال گذشته در بحث انرژی و بهینه سازی سوخت،نگهداری و تعمیرات، آگلومراسیون، فولادسازی و... اتاق های فکر شکل گرفته است. در بحث انجمن های خبرگی سه انجمن صرفه جویی انرژی، خوردگی، مواد دیرگداز و نسوز شکل گرفته است که در این زمینه برنامه ریزی داریم از پتانسیل انجمن پیشگامان ذوب آهن استفاده کنیم.

معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت تصریح کرد: بحث توانمندسازی متناسب با شرایط بعد از بازنشستگی را برای کارکنانی که در شرف بازنشستگی قرار دارند در چهار مرحله تحت عنوان چهار درس فرزانگی،سرزندگی،سازندگی و برازندگی با همکاری دانشگاه اصفهان برنامه ریزی کردیم.

در پایان حسین فخاری معاون اسبق منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت و دبیر انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان توضیحاتی در خصوص نحوه عضویت افراد در انجمن و اهداف آن بیان کرد.

شایان ذکر است در این همایش مهندس محمدرضا فرقدانی و ایرج اصلانی از مدیران عامل اسبق ذوب آهن اصفهان نیز حضور داشتند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد