اخبار استان ها

رئیس سازمان صمت فارس خبر داد؛

افزایش ۲۹.۵ درصدی میزان حقوق دولتی وصولی از معادن استان فارس در ۱۰ ماهه سال ۹۸

افزایش ۲۹.۵ درصدی میزان حقوق دولتی وصولی از معادن استان فارس در ۱۰ ماهه سال ۹۸
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: میزان حقوق دولتی وصولی از معادن استان فارس در ۱۰ ماه امسال به میزان ۳۰۷ میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹.۵ درصد رشد داشته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: میزان حقوق دولتی وصولی از معادن استان فارس در 10 ماه امسال به میزان 307 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 29.5 درصد رشد داشته است.

حمید رضا ایزدی با اشاره به اینکه معادن نسل جدیدی از فعالیت های اقتصادی است و در اقتصاد مقاومتی محور فعالیت های تولیدی به شمار می رود به بررسی قابلیت ها و توانمندی های معدنی فارس پرداخت و گفت: بر اساس ویژگی های زمین شناسی معدنی هم اینک از 37 نوع ماده معدنی شناسایی شده در استان فارس 23 نوع از جمله: سنگ آهک، مارن، سنگ گچ، مرمریت، سنگ چینی، خاک نسوز، خاک صنعتی، نمک آبی و سنگی، سیلیس، کوارتزیت، منگنز، سرب، روی، کرومیت، باریت، سنگ آهن، مس، گرانیت در حال بهره برداری است.

وی در خصوص قابلیت ها و توانمندی های معدنی فارس بیان کرد: تنوع مواد معدنی قابل برداشت، انواع سنگ های تزئینی و نما با مزیت صادراتی و تولید در حدود 18 درصد از کل تولید کشور، وجود انواع خاک های نسوز و صنعتی، منابع عظیم انواع مصالح ساختمانی، کشف ذخایر دولومیت در جنوب استان فارس ، وجود پتانسیل های سنگ آهن در شرق فارس ، همچنین معادن فلزی استان از جمله این قابلیت ها است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس اضافه کرد: 643 معدن فعال با سرمایه گذاری 7275 میلیارد ریال و اشتغال 8335 نفر در حال بهره برداری در استان فارس فعالیت می نمایند که این معادن ذخیره ای معادل 3265 میلیون تن را دارا می باشند و سالانه بیش از 50 میلیون تن مواد معدنی از آن استخراج می شود.

ایزدی ادامه داد: سالجاری در بخش معدن 34 پروانه بهره برداری اکتشاف و 15 فقره گواهی کشف و 42 پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی بیان کرد: فارس از نظر تعداد معادن رتبه 4 از نظر میزان استخراج رتبه 4 و از نظر ذخایر معدنی جایگاه 7 کشور را در اختیار ‌دارد و از جمله استان هایی است که بالاترین میزان کشف‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده ‌است و در حوزه اشتغال معدنی هم جزو استان‌های برتر کشور ‌محسوب می شود که در جهت تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده در معادن استان،احداث واحدهای صنایع معدنی مرتبط با مواد معدنی موجود در استان رونق بیشتری خواهد گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس تصریح کرد: همچنین ایجاد واحدهای صنایع معدنی که مواد معدنی مورد نیاز آن ها از معادن استان قابل تامین می باشد،علاوه بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و تکمیل زنجیره تولید ارزش افزوده،اشتغال پایداری را ایجاد خواهد کرد.

ایزدی در ادامه در خصوص برگزاری شورای معادن استان گفت: در سال 98 شورای معادن استان 2 جلسه برگزار شد که 43 مصوبه داشته است که از این تعداد 32 مصوبه اجرایی شده و 11 مصوبه در حال پیگیری می باشد.

وی در خصوص معادن کوچک مقیاس گفت: طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت) نهضت راه‌اندازی معادن کوچک) در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده و در شرایط فعلی، یکی از نقاط قوت و امید بخش در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صادرات، تقویت زنجیره‌های تامین و ایجاد ارزش در بخش معدن و ایجاد فرصت‌های مناسبی برای معرفی سرمایه گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف سازی و ساده سازی فرآیندهای حضور و مشارکت در جامعه معدنی کشور است و استان فارس دراین خصوص فعالیتهای خوبی را با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو ، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بخش خصوصی را دنبال نموده است.

وی همچنین اضافه کرد در سال گذشته ( 1397)میزان حقوق دولتی وصولی از معادن استان 351 میلیارد ریال بوده و در 10 ماهه سال جاری (1398 )نیز 307 میلیارد ریال وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.5 درصد رشد داشته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد