فولاد و آهن

ارزان فروشی فلزات آهنی چین در میان همه گیری بیماری و ترس از رکود اقتصادی

ارزان فروشی فلزات آهنی چین در میان همه گیری بیماری و ترس از رکود اقتصادی
پایگاه خبری معدن نیوز - قیمت محصولات فلزی و مواد اولیه در بازارها و معاملات آتی چین در روز جمعه با کاهش روبرو شد و سنگ آهن با افت تقریبا ۵ درصدی همراه شد زیرا بیماری کروناویروس به سرعت در حال گسترش است و همین امر به ترس از رکود جهانی دامن زده است و چشم انداز تقاضای فلزات آهنی را تیره تر کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، قیمت محصولات فلزی و مواد اولیه در بازارها و معاملات آتی چین در روز جمعه با کاهش روبرو شد و سنگ آهن با افت تقریبا 5 درصدی همراه شد زیرا بیماری کروناویروس به سرعت در حال گسترش است و همین امر به ترس از رکود جهانی دامن زده است و چشم انداز تقاضای فلزات آهنی را تیره تر کرده است.

از آنجا که ویروس کرونا از چین سرچشمه گرفته و آغاز شده و هزاران نفر را آلوده کرده و کشته است و با توجه به اینکه بیش از نیمی از تولید فولاد جهان در چین می باشد و این کشور بزرگترین صادرکننده مواد تولیدی و ساختمانی است لذا ترس از رکود جهانی تشدید شده است.

چین به عنوان بزرگترین واردکننده سنگ آهن جهان تحت فشار قرار گرفته تا بتواند محصولات فولادی بیشتری را به فروش برساند چراکه به دلیل اپیدمی بیماری، بسیاری از پروژه های ساخت و ساز و فروش کارخانه ها برای هفته ها متوقف شده و ضربه سنگینی را به تقاضا وارد آورده است.

قراردادهای سنگ آهن در بورس کالای دالیان با 4.7 درصد کاهش به ازای هر تن به 606 یوان معادل 86 دلار و 41 سنت رسیده است در نتیجه شاهد آن هستیم که قیمت های نقدی در دو هفته اخیر به کمترین میزان خود رسیده است. معاملات آتی در بورس شانگهای نیز به اندازه 3 درصد نزول کرده است.

با گسترش سریع بیماری کروناویروس در سراسر جهان ازجمله شرکای کلیدی تجاری چین و همه گیری این ویروس که سبب اختلال در تجارت جهانی شده، ارزان فروشی چین تشدید شده است.

در حالی که فعالیت های اقتصادی در چین پس از تعطیلات تحمیل شده در این کشور برای مهار بیماری، به آرامی از سر گرفته می شود اما سایر کشورها شروع به اعمال محدودیت هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرده اند.

تحلیلگر شرکت Argonaut Securities in Hong Kong گفت: اقدامات پیشگیرانه شامل قرنطینه که از سوی برخی مناطق و کشورهای آسیب دیده و تحت تاثیر قرار گرفته اتخاذ شده، واردات و صادرات چین را مختل کرده است. این امر ممکن است به شدت بر بهبود اقتصادی چین تاثیر بگذارد.

این تحلیلگر یعنی Helen Lau گفته میلگرد ویژه ساخت و ساز در بورس معاملات آتی با 2.3 درصد افت، معاملات را به پایان برد در حالی که نورد گرم مورد استفاده در خودرو و لوازم خانگی 1.8 درصد و فولادهای زنگ نزن 1.2 درصد کاهش یافتند.

زغال کک شو و کک هر دو تقریبا 2 درصد کاهش یافتند. قیمت لحظه ای سنگ آهن 62 درصد که در روز پنج شنبه 88 دلار تسویه شد پایین ترین سطح قیمتی را از 12 فوریه تجربه کرده بود.

نظرسنجی رویترز از 25 اقتصاددان نشان می دهد در پی شیوع بیماری کروناویروس و جلوگیری از شیوع آن، فعالیت ها در بخش تولید گسترده چین به احتمال زیاد سریع ترین افت را در ماه فوریه تجربه نموده و همین امر بحران مالی جهانی را تشدید می کند.

برترین استان تولیدکننده فولاد چین یعنی هبی دارای پروژه های بزرگی است که در سال 2020 برنامه ریزی شده که از آن جمله می توان به 18 پروژه فولادی با سرمایه گذاری کل 215.7 میلیارد یوان اشاره کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد