فولاد و آهن

مشاور ارشد مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان؛

زیان نبود مدیریت منسجم در صنعت فولاد بیش از تحریم هاست

زیان نبود مدیریت منسجم در صنعت فولاد بیش از تحریم هاست
پایگاه خبری معدن نیوز - در این شرایط فعلی کشور نبود مدیریت منسجم در صنعت فولاد بیش از موضوع تحریم‌ها تولید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از ماهنامه پردازش، در این شرایط فعلی کشور نبود مدیریت منسجم در صنعت فولاد بیش از موضوع تحریم‌ها تولید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

علی بیات‌ماکو، مشاور مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش با اعلام این مطلب گفت: آنچه که مشخص است، تحریم‌ها شرایط اقتصادی کشور را تحت‌ فشار قرار داده، اما زمانی این اوضاع تحت‌تأثیر بیشتر قرار می‌گیرد که افرادی غیرمرتبط و خارج از مجموعه فولاد در رأس واحدهای تولیدی قرار می‌گیرند. بدون‌شک ادامه این روند آسیب‌هایی بیش از تحریم وارد خواهد ساخت که آثار آن در سال‌های آینده مشهود خواهد بود.

 وی با اشاره به این‌که ایجاد تغییر و جابه‌جایی در مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه واحدهای بزرگ حق مسلم هر مدیری است، افزود: کوچک‌ترین انتظار از مدیران آن است که افراد جایگزین شده با دارا بودن اشراف کامل به روند تولید و بازار به گونه‌ای انتخاب گردند که در راستای سیاست‌های کلی آن مجموعه گام بردارند. در حالی‌که چنین روندی در تغییرات ایجاد شده در واحدهای بزرگ معدنی و فولادی مشاهده نمی‌شود. 

وی افزود: چگونه است که برای گزینش یک کارشناس جوان می‌بایست آزمون‌های گوناگون، دوره‌های آموزشی مختلف و نهایتاً فیلترها اعمال شود اما انتصاب یک مدیرعامل بدون حتی یک روز سابقه حضور در صنعت و اطلاع از قانون تجارت صرفاً به دلیل روابط به سادگی صورت می‌پذیرد و بدتر از همه بزرگان و پیشکسوتان نیز سکوت می‌کنند. 

بیات‌ماکو با تأکید بر این‌که سکوت در این زمینه (انتصابات نابه‌جا) با توجه به نیاز کشور به افزایش تولید به هیچ‌عنوان پسندیده نیست، تصریح کرد که امروز صنعت و معدن کشور فرصت آزمون و خطا ندارد و لذا در صورت حرکتی ناشایست و ورود مدیرانی بدون داشتن تجربه فولادی و یا معدنی می‌تواند زمینه‌ساز افت بزرگ در بنگاه‌های اقتصادی را فراهم سازد.

این پیشکسوت صنعت فولاد با تأکید بر این‌که مسوولان دولتی به ویژه مدیران وزارت صمت باید نسبت به عزل و نصب مدیران حساس باشند و مانع از اعمال سلیقه برخی افراد شوند، گفت: اساساً حضور افراد غیر مرتبط در صنعت علاوه‌بر ناهموار کردن روند تولید به دلیل وجود ارتباطات، زمینه‌ساز فساد و از بین رفتن سرمایه‌ها می‌شوند. به هر حال اثر سومدیریت و حضور افراد غیرمرتبط در بنگاه‌های اقتصادی از زیان‌های ناشی از فساد بیشتر است و این مهم امروز معضل حاکم بر این حوزه است.

وی وجود افراد متخصص، دلسوز و کاردان در سمت‌های اجرایی صنعت فولاد کشور را زمینه افزایش روحیه امید در کارکنان دانست و تصریح کرد که تجربه ثابت کرده که هیچ‌گاه تحول و توسعه کارهای عمرانی با وجود افراد غیرمرتبط ایجاد نخواهد شد.

بیات‌ماکو در ادامه موضوع توجه بیشتر به مقوله اکتشافات را یادآور شد و با اعلام این‌که خوشبختانه وزارت صمت در خصوص اکتشافات فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده و پهنه‌های فراوانی را شناسایی و اقدام به فعالیت کرده است، گفت: آنچه‌ که مسلم است کشور تا چند سال آینده در تأمین سنگ‌آهن مشکل خواهد داشت که امید است با تأمین سرمایه لازم و بدون در نظر گرفتن اینکه معادن متعلق به چه سازمان و گروهی است، موضوع اکتشافات با سرعت هرچه بیشتری به پیش برود.

مشاور هلدینگ ماهان موضوع وجود برخی مشکلات در زمینه توازن توسعه را یادآور شد و افزود: از آنجاییکه منابع کشور محدود و نیاز فولادسازان بسیار بالاست، لذا سرمایه‌گذاری همه بخش‌ها اعم از سنگ‌آهن، کنسانتره و اسفنجی باید با مطالعه کامل و در راستای نیاز کشور باشد. امروز صنعت فولاد می‌تواند جایگزین مناسبی برای نفت باشد و اگر توسعه معادن در صدر برنامه‌های دولت و بخش‌خصوصی قرار گیرد، ضمن ایجاد اشتغال، موضوع تحریم‌ها نیز اثر خود را به میزان قابل توجهی از دست خواهد داد.

وی در پایان ضمن تأکید بر بازنگری در روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی از جمله کنسانتره، آهن‌اسفنجی و... گفت: اگر بتوانیم با اتخاذ سیاست‌های درست و اصولی از جمله قیمت‌گذاری منطقی از فرصت‌ها استفاده کنیم، بدون‌شک به اهداف توسعه‌ای افق 1404 و نیز برنامه صادرات فولاد به میزان قابل قبولی دست خواهیم یافت. فراموش نکنیم که صادرات به کشورهایی مانند عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه و برخی دیگر از کشورها در این شرایط تحریمی می‌تواند کمک بسیار خوبی به کشور بکند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد