فولاد و آهن

معاون امور معادن وزارت صمت تاکید کرد؛

تداوم کاهش قیمت محصولات فولادی در پی افزایش عرضه شمش فولادی در بورس کالا

تداوم کاهش قیمت محصولات فولادی در پی افزایش عرضه شمش فولادی در بورس کالا
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون امور معادن وزارت صمت گفت: امیدواریم که با زمینه سازی‌های انجام شده، قیمت‌ها در حوزه فولاد، سال آینده پایین‌تر خواهد آمد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، معاون امور معادن وزارت صمت گفت: امیدواریم که با زمینه سازی‌های انجام شده، قیمت‌ها در حوزه فولاد، سال آینده پایین‌تر خواهد آمد.

داریوش اسماعیلی گفت: با پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی را برای تنظیم بازار محصولات فولادی داشتیم که حذف واسطه‌ها و افزایش عرضه شمش فولادی در بورس کالا کاهش قیمت‌ها را در این حوزه به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه برنامه کلی در حوزه معاونت معدن و صنایع معدنی وزارتخانه اجرای دقیق و پیوسته نقشه راه معدن و صنایع معدنی است که در شهریورماه 1397 مصوب و ابلاغ شد، اضافه کرد: در چند وقت اخیر، عمده وقت ما صرف تنظیم بازار مجموعه زنجیره محصولات فولادی شد، زیرا به دلایل مختلفی افزایش قیمت در عموم اقلام کالایی اتفاق افتاده بود که این افزایش قیمت شامل محصولات زنجیره فولاد نیز شد که با پیگیری‌های پیوسته، وزیر صمت برنامه‌های تنظیم بازاری را در این حوزه دنبال کردیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: در اینباره نشست‌های مشترکی با تولیدکنندگان محصولات فولادی از جمله تولیدکنندگان شمش، تولیدکنندگان ورق و لوله و پروفیل، تولیدکنندگان آهن اسفنجی، تولیدکنندگان کنسانتره و گندله و سنگ آهن و همچنین با انجمن‌های مربوطه برگزار کردیم که با تعامل این فعالان، تنظیم بازار محصولات فولادی انجام شد.

اسماعیلی درباره علت افزایش قیمت اخیر محصولات فولادی گفت: بر اساس توافق اولیه قرار بود 30 درصد از شمش فولادی تولیدی در بورس کالا عرضه شود، اما شمش فولادی به میزان 20 درصد در بورس کالا عرضه شده بود که با توافقات انجام شده قرار شد کسری این عرضه در اسفند انجام شود که به خوبی انجام شد و تولیدکنندگان به خوبی همراهی کردند و همین موضوع باعث شد قیمت شمش فولاد از 5 هزار و 700 تومان در بورس به حداقل 4 هزار و 500 تومان کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین قیمت میلگرد نیز در 10 روز گذشته با کاهش حدود حدود 1350 تومانی به حدود 5 هزار و 150 تومان رسید. ضمن اینکه قیمت ورق کاهشی 1200 تومانی داشت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: حذف واسطه‌ها و دلال‌ها از بورس نیز عامل دیگری برای کاهش قیمت محصولات فولادی بود و در این باره به همه تولیدکنندگان اعلام کردیم که فقط مجاز به عرضه کالای خود به تولیدکننده بعدی بدون دخالت هر گونه واسطه‌ای هستند که این تصمیم باعث شد تا بخشی از واسطه‌ها از بورس خارج شوند.

اسماعیلی، اقدام به اصلاح سیستم بهین یاب را از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت دانست و گفت: در جلسه با روسای سازمان‌های صمت استانی تاکید کردیم که هرآنچه در بهین یاب ثبت می‌شود باید همانی باشد که دریافت کننده در واحد تولیدی خود به مصرف می‌رساند که این تصمیم حذف واسطه گری برای فروش و در پی آن کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: در بخش ورق‌های فولادی موضوع مچینگ را در کنار بورس در ستاد تنظیم بازار مصوب کرده ایم و در این راستا مقرر شد ورق گرم 60 درصد به صورت مچینگ و 40 درصد در بورس عرضه شود و عرضه ورق سرد نیز 80 درصد به صورت مچینگ باشد.

اسماعیلی افزود: برای لوله و پروفیل و مجموعه محصولات نهایی نیز مقرر شد که حداکثر سود 12 درصد در مقایسه با شمش دریافتی باشد و از این طریق هم ورق لازم را به واحد‌های تولیدی می‌رسانیم و هم در بازار آرامش ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه توزیع سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست، گفت: برای رفع این مشکل پیشنهاد‌های مختلفی داریم که امیدواریم تا پایان سال این پیشنهاد‌ها با همفکری تولیدکنندگان نهایی شود و در سال آینده این موضوع با قیمت‌های مشخص تعیین شده توسط تولیدکنندگان که با قیمت‌های جهانی نیز مرتبط خواهد بود، مدیریت شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت درباره صادرات مجموعه کالا‌های صنایع معدنی گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار صادرات مجموعه کالا‌های صنایع معدنی باید با نظر و مجوز معاونت معدنی باشد و اگر عرضه تولید کننده‌ای در داخل کشور متناسب با تعهداتش نباشد، حتماً جلوی صادرات آن محصول را خواهیم گرفت.

اسماعیلی درباره خام فروشی مواد معدنی نیز گفت: زمانی که در مجلس بودیم علم خام فروشی را بر دوش گرفتیم و سعی کردیم که قوانین زاید را در این حوزه حذف کنیم و امروز نیز به صراحت می‌گویم که خام فروشی سنگ آهن را در سال 1399 یا به صفر کاهش می‌دهیم و یا عوارض سنگین برای صادرات آن وضع خواهیم کرد. البته موضوع کاهش خام فروشی در بقیه حوزه‌ها بستگی به نیاز داخل دارد.

وی با بیان اینکه سنگ آهن، مورد نیاز صنایع پایین دستی در حوزه معدن است افزود: برای رسیدن به 55 میلیون تن تولید فولاد تا افق 1404 به 160 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم بنابراین صادرات آن را سال آینده ممنوع می‌کنیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: نظر شخصی من این است که عوارض صادرات بر روی زنجیره برداشته شود. به عنوان نمونه اگر میزان کنسانتره تولیدی به اندازه خوراک واحد بعدی (گندله) باشد دلیلی ندارد که مازاد آن را حتی به میزان یک کیلوگرم در داخل نگه داریم بنابراین باید مازاد آن را صادرات کنیم.

اسماعیلی اضافه کرد: معتقدم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخش معدن می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی بشود کاملاً کارشناسی و فنی و راهگشا است از این رو تلاش می‌کنیم تا بخشی از نقدینگی موجود در جامعه جذب بخش معدن و صنایع معدنی شود تا شاهد رشد این حوزه باشیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد