سیمان و مصالح

پایان رقابت منفی در بازار سیمان

پایان رقابت منفی در بازار سیمان
پایگاه خبری معدن نیوز - بازار سیمان چند سالی بود که گرفتار رقابت منفی شده بود و تولیدکنندگان به دلیل رکود بازار داخلی در چند سال گذشته، همواره در کاهش قیمت‌ها گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بازار سیمان چند سالی بود که گرفتار رقابت منفی شده بود و تولیدکنندگان به دلیل رکود بازار داخلی در چند سال گذشته، همواره در کاهش قیمت‌ها گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربودند.

از همین رو دست‌اندرکاران این صنعت در انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز به‌دنبال ورود سیمان به بورس کالا بودند تا از این طریق زمینه رقابت منفی در این بازار را از بین ببرند. البته ایده ورود سیمان به بورس کالا با اما و اگرهای بسیاری همراه بود که مانع از عملیاتی شدن این طرح می‌شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: به منظور ساماندهی صادرات سیمان، این محصول از 15 اسفند امسال در بورس کالا عرضه می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه ورود سیمان سفید به بورس کالا اتفاق مثبتی برای صنعت سیمان خواهد بود، گفت: کارگروه تنظیم بازار به منظور ساماندهی صادرات سیمان، سیمان سفید را وارد بورس کالا کرده است که از نیمه دوم اسفند امسال نیز صادرات آن امکان‌پذیر خواهد بود.

او با بیان اینکه برای صادرات سیمان سفید نیاز به ارائه گواهی خرید است، گفت: در صنعت سیمان باید قیمت‌ها شفاف شود که این امر با ورود صادرات این محصول به رینگ بورس کالا امکان‌پذیر است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه سیمان سفید، 2درصد از سیمان تولیدی در کشور را شامل می‌شود، گفت: عرضه سیمان سفید در بورس کالا بیشتر به سبب رقابت منفی در بازار عراق، مورد درخواست قرار گرفت و انتظار می‌رود تاثیر این اقدام برای صنعت سیمان، مثبت باشد.

ورودی آزمایشی

درباره چرایی این موضوع که چرا تنها سیمان سفید وارد بورس کالا شده و برنامه انجمن تولیدکنندگان سیمان برای ورود کلی سیمان به بورس کالا چیست، نادر غفاری معاون فنی انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران عنوان کرد: از آنجا که ورود به بورس کالا نیازمند طی کردن یک دوره آزمایشی است، از همین رو برای ورود به این بازار انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران ابتدا ترجیح داد سیمان سفید که به میزان کمتری نسبت به سیمان خاکستری تولید می‌شود را وارد بورس کالا کند. زیرا بازیگران بورس کالا چه عمده‌فروش‌ها و چه خرده‌فروش‌ها در حوزه سیمان باید با آزمون اولیه تجربه معامله در این بازار را یاد بگیرند.

غفاری با اشاره به این موضوع که نسبت تولید سیمان سفید در کشور به سیمان خاکستری حدود 2 درصد است، خاطرنشان کرد: با توجه به میزان تولید پایین سیمان سفید در کشور سعی ما بر این بود که در وهله نخست، کارخانه‌های تولید سیمان سفید که حدود 10 تا 12 هستند و به طور عمده صادرات دارند را وارد بورس کالا کنیم و در مرحله دوم، سیمان سفید کل کشور و در آخرین مرحله نیز سیمان خاکستری وارد معاملات بورس کالا شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نخستین مرحله ورود به بورس کالا در حقیقت مرحله آزمایشی است؛ پس از گذر از این مرحله و اطمینان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار از این نوع معامله، وارد مرحله‌های بعدی خواهیم شد.

معاون فنی انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران در ادامه یادآور شد: ورود به بورس کالا را از 15 اسفند به صورت رسمی آغاز کرده‌ایم، البته از 15 اردیبهشت سال 99 این موضوع عملیاتی خواهد شد؛ ولی در کل به‌دنبال آن هستیم که کل سیمان را وارد بورس کالا کنیم. غفاری در پاسخ به این پرسش که ورود سیمان به بورس کالا چه مزیت‌هایی را برای این صنعت به همراه می‌آورد، عنوان کرد: نخستین مزیت ورود سیمان به بورس کالا مسئله شفاف‌سازی در زمینه قیمت‌ها است. از سوی دیگر زمانی که خریداران از بورس کالا خرید می‌کنند، به ناچار باید تعهداتی به این بازار بدهند که باعث تضمین دریافت وجوه برای تولیدکنندگان این صنعت می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بورس کالا یک سیستم بسیار معقول و شفاف است که هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف‌کننده را تضمین می‌کند. از آنجا که در سال‌های گذشته در صنعت سیمان رقابت‌های منفی بسیاری شکل گرفته بود، سیستم بورس کالا سبب می‌شود این رقابت منفی از بین برود.

معاون فنی انجمن تولیدکنندگان سیمان ایران تاکید کرد: هرچند بسیاری از تولیدکنندگان معتقد هستند که در بازار رقابت منفی انجام نمی‌دهند، اما با عرضه سیمان در بورس کالا دیگر قادر به انکار فروش با نرخ پایین‌تر از قیمت بازار نخواهند بود. در حقیقت بورس کالا سبب می‌شود که مشکل دیرینه رقابت منفی بازار سیمان از بین برود.

هماهنگی در قیمت‌گذاری

حسن صباغیان‌بیدگل کارشناس حوزه سیمان نیز درباره مزایای ورود سیمان به بورس کالا عنوان کرد: شفاف‌سازی یکی از مهم‌ترین مزایای ورود سیمان به بورس کالا است، زیرا مانند تمام شرکت‌های دیگری که در بورس کالا فعالیت می‌کنند، شرکت‌های سیمانی نیز باید EPS و اطلاعات مربوط به شرکت خود را به بورس کالا بدهند.

وی ادامه داد: از این‌رو دیگر در سیمان تنوع قیمت نداریم، زیرا در 4سال گذشته همواره قیمت شرکت‌ها متفاوت از قیمت‌های مصوب انجمن تولیدکنندگان سیمان بوده است، زیرا به صورت عمده تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار و کمبود نقدینگی زیر قیمت بازار محصول خود را به فروش می‌رسانند و همین موضوع سبب ناهماهنگی در قیمت‌ها و رقابت منفی در بازار سیمان شده بود.

صباغیان‌بیدگل در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با ورود سیمان به بورس کالا این مشکل برطرف شده و در زمینه قیمت‌گذاری نیز ابتدا انجمن تولیدکنندگان سیمان باید قیمت را به بورس کالا اعلام کند و تولیدکنندگان نیز مکلف هستند که محصول را به آن قیمت عرضه کنند و این موضوع سبب هماهنگی در قیمت‌گذاری‌ها خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد