سنگ و فلز گرانبها

بداقبال‌ترین کالای بازار فلزات گران‌بها

بداقبال‌ترین کالای بازار فلزات گران‌بها
پایگاه خبری معدن نیوز - پیش‌بینی یک گروه صنعتی نشان می‌دهد با وجود رشد تقاضا برای پلاتین از سوی صنعت خودروسازی، پلاتین همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -

پیش‌بینی یک گروه صنعتی نشان می‌دهد با وجود رشد تقاضا برای پلاتین از سوی صنعت خودروسازی، پلاتین همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود.

"شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین" در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد تقاضا برای پلاتین از سوی صنعت خودروسازی امسال برای نخستین بار از سال 2016 رشد می‌کند اما برای جبران کاهش خرید سرمایه گذاری کافی نخواهد بود و بازار جهانی پلاتین را دوباره با مازاد عرضه روبرو می کند.

طبق گزارش "شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین"، مازاد عرضه پلاتین از 65000 اونس در سال 2019 به 119000 اونس در سال 2020 رشد خواهد بود. البته این پیش بینی پیش از به حساب آوردن تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تقاضا بوده است.

تریور ریموند، مدیر تحقیقات این گروه گفت: این پیش بینی ضرر ناشی از شیوع ویروس کرونا را به حساب نیاورده است اما ما این اپیدمی را یک ریسک نزولی می دانیم که قطعا روی بازار جواهرات تاثیر خواهد گذاشت. "شورای جهانی سرمایه گذاری پلاتین" فرض را بر این گذاشته که این اپیدمی در مدت چند ماه مهار خواهد شد.

حدود هشت میلیون اونس پلاتین هر سال تولید می شود و این گروه انتظار دارد مقررات دولتی سخت گیرانه تقاضا برای پلاتین که در اگزوز خودروهای دیزلی برای کاهش آلایندگیهای مضر مورد استفاده قرار می گیرد را افزایش دهد.

افت فروش خودروهای دیزلی از زمان رسوایی آلایندگی فولکس واگن در سال 2015 تقاضا برای این فلز ارزشمند را کاهش داده است. اما مصرف پلاتین توسط خودروسازان امسال چهار درصد رشد کرده و به 3.01 میلیون اونس خواهد رسید که نخستین رشد سالانه در چهار سال اخیر خواهد بود.

رشد تقاضا عمدتا در بخش کامیونهای سنگین در چین و خودروهای دیزلی هیبریدی در اروپا خواهد بود اما اگر جایگزینی پالادیم با پلاتین با ادامه پیدا کند، تقاضای بیشتری برای پلاتین وجود خواهد داشت.

قیمت پالادیم که برای ساخت کاتالیزور در خودروهای بنزینی استفاده می شود، به دلیل عرضه محدود و خرید از سوی سفته بازان، به شدت گران شده است. قیمت این فلز در 12 ماه گذشته دو برابر شده و اواخر ماه فوریه به رکورد 2875 دلار در هر اونس صعود کرد. قیمت پلاتین بسیار ارزانتر بوده و هر اونس آن حدود 867 دلار معامله می شود.

بر اساس گزارش رویترز، خودروسازان برای تغییر ساختار کاتالیزورهایشان عملکرد کندی دارند و برای جلوگیری از افزایش قیمت پلاتین، تمایلی ندارند تایید کنند که از پلاتین استفاده می کنند.

تقاضای سرمایه گذاری برای پلاتین از 15000 اونس در سال 2018 به 1.19 میلیون اونس در سال 2019 رشد کرد اما امسال به 633000 اونس کاهش پیدا خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد