صنایع معدنی

بازار آرام فولاد در جهان

بازار آرام فولاد در جهان
پایگاه خبری معدن نیوز- جریان عمومی در بازارهای جهانی مصنوعات فولادی میل به افت قیمت‌ها را نشان می‌دهد اگرچه به نسبت بازارهایی متعادل و با نوسان محدود قیمت‌ها را شاهد هستیم. بازارها غالبا منتظر هستند تا رخدادهای پیش‌رو بتواند جریان غالب قیمتی را تعیین کند. مرکز خدمات فولاد ایران به این موارد پرداخته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، جریان عمومی در بازارهای جهانی مصنوعات فولادی میل به افت قیمت‌ها را نشان می‌دهد اگرچه به نسبت بازارهایی متعادل و با نوسان محدود قیمت‌ها را شاهد هستیم. بازارها غالبا منتظر هستند تا رخدادهای پیش‌رو بتواند جریان غالب قیمتی را تعیین کند. مرکز خدمات فولاد ایران به این موارد پرداخته است.

سنگ‌آهن

درحالی‌که یک هفته قبل قیمت سنگ‌آهن نزولی بود و تا 83.5 دلار رسیده بود، هفته گذشته پس از کمی نوسان در مجموع تا 6 دلار هر تن رشد هفتگی داشته و 89.5 دلار در هر تن سی‌اف‌آر به ثبت رسید. بهبود تقاضا بازار را صعودی کرد و افزایش خرید در بنادر چین از موجودی بازار کاست و این هفته با 700 هزار تن کاهش؛ 126.25 میلیون تن ثبت شد. در کل با توجه به محدودیت عرضه سنگ‌آهن بازار این ماده اولیه وضعیت بهتری نسبت به بازار فولاد دارد.

در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 2 دلار افت داشته و 49.3 دلار در هر تن فوب شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص 61 درصد ایران نیز 2 دلار دیگر افت داشته و به 46.2 دلار در هر تن فوب رسید.

قراضه

قراضه سنگین 20-80 وارداتی در ترکیه هفته گذشته به 273 دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید که نسبت به هفته قبل تا 7 دلار افت داشت. قراضه آ3 وارداتی نیز 265 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد که 4 دلار ارزان‌تر شد.

درحالی‌که دو هفته گذشته قیمت قراضه صادراتی ژاپن بالا رفته بود این هفته با 6.5 دلار کاهش به 217 دلار در هر تن فوب رسید. جو منفی بازار داخلی قیمت صادراتی را نزولی کرد.

متوسط قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا 5 دلار هر تن افت هفتگی داشته و 270 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است.

در بازار داخلی آمریکا نیز قراضه خرد شده در 282 دلار در هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت

پیش‌بینی افت قیمت قراضه در ترکیه و ابهامات موجود در بازارهای جهانی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بازار بیلت را به‌شدت راکد کرده است. بازار صادرات بیلت سی‌آی‌اس هم فعالیت چندانی نداشت و همه در بازارهای جهانی در انتظار روشن‌تر شدن اوضاع نشسته‌اند. متوسط قیمت بیلت سی‌آی‌اس از 400 تا 410 دلار اوایل هفته تا 395 دلار در هر تن فوب هم کاهش داشت ولی مورد توجه خریداران نبود.

در ترکیه بیلت وارداتی 400 تا 405 دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد درحالی‌که هفته قبل تا 420 دلار بود.

در جنوب شرق آسیا بیلت وارداتی 415 تا 420 دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد که در ثبات بود. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت کمتر از 2 دلار افت داشت.

مقاطع

تقاضای میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس کم و قیمت اسمی آن 425 تا 440 دلار در هر تن فوب بود که دو هفته گذشته در ثبات نسبی بوده است. فعلا عرضه‌کننده‌های سی‌آی‌اس نمی‌توانند به اروپایی‌ها میلگرد بفروشند و تقاضا در سایر بازارهای هدف آنها ناچیز است. فعالان بازار معتقدند شاید از اواسط ماه مارس فعالیت بازار مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس بهتر شود.

در ترکیه میلگرد صادراتی از 440 دلار به 435 دلار در هر تن فوب کاهش داشت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد در 460 یورو در هر تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار آمریکا نیز میلگرد 5 دلار افت داشته و 623 دلار در هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد.

ورق

عرضه ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس هفته گذشته محدود بوده و بازار آن در سکوت به سر برد. متوسط قیمت 465 تا 475 دلار در هر تن فوب ثبت شده که نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.

قیمت ورق گرم صادراتی چین 460 تا 490 دلار در هر تن فوب و مشابه یک هفته قبل بود. البته کسی نتوانست در قیمت‌های بالا فروشی داشته باشد. برخی از معاملاتی در 450 تا 453 دلار در هر تن فوب خبر دادند.

ورق گرم وارداتی در ترکیه نیز حدود 485 تا 495 دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبات داشت. در جنوب شرق آسیا ورق گرم وارداتی 470 تا 472 دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم با 2 یورو کاهش به 484 یورو در هر تن درب کارخانه رسید. در بازار آمریکا نیز ورق گرم 7 دلار رشد داشته و 583 دلار در هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد