آلومینیوم و مس

مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه؛

مجتمع مس سرچشمه فراتر از برنامه پیش رفت/ ارتقا ایمنی در امور معادن مس سرچشمه

مجتمع مس سرچشمه فراتر از برنامه پیش رفت/ ارتقا ایمنی در امور معادن مس سرچشمه
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه از اهم فعالیت ها و موفقیت های به دست آمده در امور معدن مس سرچشمه در سال ۹۸ خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه از اهم فعالیت ها و موفقیت های به دست آمده در امور معدن مس سرچشمه در سال 98 خبر داد.

جواد حکیمی با اعلام این خبر اظهار کرد: کل حفاری های اکتشافی انجام شده از ابتدا تاکنون که پایان فاز چهارم حفاری های اکتشافی را شامل می شود برابر با 224 هزار متر می باشد که نتیجه این حفاری های انجام شده ساخت مدل جدید بلوکی اکتشافی در امور معدن (بخش مهندسی معدن) بوده است.

روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه در گفت و گو با مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه گزارش داد، کل تناژ بلوک تخمین زده شده (ذخیره زمین شناسی معدن مس سرچشمه) برابر با 2 میلیارد و 700 میلیون تن با میانگین عیار 44 صدم درصد با عیار حد اقتصادی 0/175 درصد می باشد که این تناژ شامل تخمین Meassured و Indicated(ذخیره قابل طراحی) می باشد.

حکیمی در خصوص اهداف محقق شده امور معدن مجتمع مس سرچشمه در سال 98 اظهار کرد: برنامه پیش بینی شده مجتمع مس سرچشمه برای سال 98 استخراج 80 میلیون تن خاک اکسیدی، سولفوری و باطله بوده است که این رقم با تلاش همه همکاران امور معدن قبل از اتمام سال و در تاریخ چهارم اسفندماه تحقق یافته است، بطوریکه در سال جاری با افزایش تناژ بیش از یک میلیون تنی ارسال سولفور به کارخانه تغلیظ به عدد تناژ سولفور 28 میلیون و 122 هزار و 813 تن رسیده ایم.

مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: بر اساس طرح و برنامه پیش بینی شده می بایست میزان 4 میلیون و 188 هزار و 400 تن خاک اکسیدی به محل هیپ های لیچینگ ارسال شود که تا به امروز 20 درصد بالاتر از برنامه هستیم و امیدواریم در پایان سال جاری با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای اولین بار در طول عمر معدن مس سرچشمه، تناژ خاک سولفوری ارسالی به کارخانجات تغلیظ از مرز 30 میلیون تن در سال عبور نماید.

حکیمی افزود: در تاریخ پنجم تیرماه 98 رکورد ارسال خاک سولفوری به کارخانه تغلیظ به میزان 130 هزار تن در روز شکسته شد که در نوع خود رکورد قابل توجهی در مجتمع مس سرچشمه به شمار می رود.
وی از افزایش ایمنی در معدن مس سرچشمه در سال جاری و کسب امتیازایمنی بالاتری نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: نمره کسب شده ایمنی برای امور معدن در سال گذشته 79 بود که این نمره در سال 98 به 85.2 رسید.
وی با اشاره به شروع حفاری های اکتشافی توسعه ای و تکمیلی فاز پنج، گفت: طراحی و اجرای زهکشی مناسب و خروج حدود 7 میلیون مترمکعب آب از محدوده معدن و طراحی و باطله برداری هدفمند پله های محدوده های جنوب، جنوب غرب و غرب معدن جهت دسترسی به خاک های سولفوری پله های پایین دست در راستای تامین خاک سولفوری کارخانجات تغلیظ در سال های آتی از دیگر اقدامات انجام شده در امور معدن مس سرچشمه در سال 98 بوده است.

حکیمی تصریح کرد: با توجه به کاهش میانگین مسیر باربری در سال 98 به نسبت تناژ برداشت شده، میزان 76 میلیارد ریال از هزینه های باربری در سال جاری کاهش یافته همچنین، با کاهش 7 درصدی هزینه تعمیراتی کامیون های 136 و 240 تنی، کاهش 30 درصدی تعمیراتی در شاول ها و افزایش 8 درصدی تعداد شاول های آماده نسبت به سال گذشته، بیش از 22 میلیارد ریال کاهش هزینه تعمیراتی را در پی داشته است.

به گفته وی بیشترین پیشرفت جبهه کاری ها در حاشیه ها و مناطق توسعه یافته و به تبع آن استخراج سولفور بیشتر از آن نواحی و جلوگیری از پیشرفت در مرکز و عمق، جهت صیانت از معدن و کاهش مسیر باربری بوده است.

مدیر امور معدن مجتمع مس سرچشمه ابراز داشت: با پایش مستمر و تعمیرات به موقع سنگ شکن اولیه، میزان توقفات از 600 ساعت در سال 97 به 166 ساعت در سال 98 کاهش یافته است.

حکیمی با اشاره به میزان بارندگی در معدن در مقایسه با سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 301 میلیمتر و در سال جاری 419 میلیمتر بارندگی در معدن مس سرچشمه به ثبت رسید که افزایش 120 میلیمتری بارندگی را در سال 98 نشان می دهد که این موضوع بیانگر این است که علیرغم افزایش قابل توجه بارندگی ها، نه تنها در کار معدن وقفه ای ایجاد نشد بلکه با تلاش بی وقفه همکاران در امور معدن برنامه های پیش بینی شده را زودتر از موعد به پایان رساندیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد