گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی ایمپاسکو در گفت و گو با معدن نیوز مطرح کرد؛

معدنکاری ایمن با رعایت الزامات/ نقش آموزش در افزایش ضریب اطمینان و کیفیت HSE E

معدنکاری ایمن با رعایت الزامات/ نقش آموزش در افزایش ضریب اطمینان و کیفیت HSE E
پایگاه خبری معدن نیوز - رکورد تولید سالیانه تختال فولاد هرمزگان برای سومین سال پیاپی شکسته شد.
  بزرگنمايي:

پرهام خواجه‌پور، مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با معدن‌نیوز در این خصوص که بحث ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی (HSEE) در معدن و صنایع معدنی ایران تا چه اندازه مطرح است گفت: بخش معدن در کشور دارای یک آیین‌نامه جامع و کامل به‌ نام آیین‌نامه ایمنی در معادن می‌باشد که مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران و اداره کار کشور است. این آیین‌نامه دارای 456 ماده می‌باشد که در آن کلیه موارد ذکر شده است.

 خواجه‌پور افزود: نمونه‌هایی از ماده‌های آیین‌نامه ایمنی شامل ماده 10 است که آموزش تمام اشخاص قبل از ورود به معدن می‌باشد ، ماده 13 ثبت نام افراد در هر لحظه در داخل معدن، ماده 19 الزامی بودن حمل کپسول خودنجات، ماده 21 عنوان می‌کند که حداقل 2 راه باید به سطح زمین در معدن وجود داشته باشد، ماده 67 و 134 درباره عدم استفاده از ماشین‌آلات احتراقی در معادن گازدار است.

وی ادامه داد: ماده 359 و 360 نیز در خصوص تهویه و داشتن نقشه تهویه در معدن است . این موضوع جز اصول اولیه معادن به خصوص معادن زیر زمینی مانند زغال‌سنگ است و در ماده 381 عنوان شده که تمام این گازها و هوای ورودی باید بر روی زمین بر روی تابلویی ثبت شود. در ورودی‌‌های معدن و دوراهی‌ها باید تابلویی وجود داشته باشد که این گازها بر روی آن ثبت گردد.

 به گفته خواجه‌‌پور تجهیزات ایمنی طبق آیین‌نامه ایمنی در معادن الزام است. در زمانی که حادثه در معدن ایجاد می‌شود اعم از انفجار، ریزش و ... غیر از گروه امداد و نجات و ایمنی هیچ شخصی حق ورود به تونل معدن را ندارد.

 مدیر بهداشت، ایمنی، محیط ‌ زیست و انرژی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تاکید کرد: اگر بخواهیم معدنکاری ایمن داشته باشیم باید الزامات را رعایت کنیم.

وی درباره عمده چالش‌های معادن کشور در زمینه HSE E گفت: حلقه ایمن از زنجیره‌هایی تشکیل شده است که یکی از این زنجیره‌ها بازرسی و ممیزی توسط افراد متخصص است که در صورت انجام آن پیشگیری‌های صورت می‌گیرد. بخشی دیگر از این زنجیره شامل تجهیزات ایمنی و آموزش است.

خواجه‌‌پور نقش آموزش در بالا بردن ضریب اطمینان و کیفیت HSE E را حدود 15 درصد دانست و افزود: با توجه به این‌که در کشور ما فرهنگ ایمنی به آن فرهنگ تعالی نرسیده است حتی تا 20 درصد نیز می‌تواند مانع از ایجاد این حوادث شود.

مدیر بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه آموزش منجر به فرهنگ‌سازی می‌شود، گفت: فرهنگ در کشورهای دنیا یه شبه به وجود نیامده بلکه پله‌پله شکل گرفته است. این فرهنگ‌سازی از طریق آموزش کودکان در مقاطع تحصیلی پایین آغاز و در نهایت در افراد نهادینه شده است که البته در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: آموزش باید مکرر و به صورت بازآموزی به افراد داده شود تا به صورت یک فرهنگ در وجود افراد نهادینه شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد