رویدادها و گزارش های ویژه

معدن نیوز ارائه می دهد؛

معرفی کتاب "معدن، مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران"

معرفی کتاب "معدن، مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران"
پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش بیست و هفتم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "معدن، مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران" خواهیم پرداخت.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز در نظر دارد از این پس کتاب های منتشر شده حوزه معدن و صنایع معدنی را جهت استفاده خوانندگان و علاقمندان مطالعه ارائه نماید. در بخش بیست و هفتم از سری برنامه های معرفی کتاب، به معرفی کتاب "معدن، مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران" خواهیم پرداخت.

در اقتصاد جوامع، بخش‌های مختلف اقتصادی با هم مرتبط‌اند؛ بدین معنی که محصول هر یک از آن‌ها در بخش‌های دیگر مورد مصرف قرار می‌گیرد تا کالا با خدمتی جدید ارائه شود. یکی از مهم‌ترین صنایع ایران، صنعت معدن‌کاری است که هر چند در ظاهر، خود به تنهایی سهم پایینی در تولید ناخالص داخلی دارد، اما سهم آن در تولید ثروت، چه در بخش تولید ثانویه و چه در بخش خدمات، بسیار زیاد است. بخش معدن، بی‌تردید مهم‌ترین منبع تامین‌کننده‌ی مواد اولیه برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و این ادعایی است که با مطالعه این کتاب و محاسبات انجام شده در آن، به حقیقت آن پی خواهید برد.

این بخش از اقتصاد، به دلیل تولید تعداد زیادی از کالاهای واسطه‌ای، از نظر میزان مصرف هر یک از آن‌ها در رشته فعالیت‌های اقتصادی، جایگاهی ویژه دارد و از همین رو نام معدن؛ مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران، بر این کتاب نهاده شده است.

کتاب "معدن، مهم‌ترین بخش اقتصاد ایران" تالیف سید کاظم اورعی است که توسط انتشارات امیرکبیر در سال 1388 و در 376 صفحه به چاپ رسیده است.

در فصل اول کتاب با عنوان واژه‌ها و اصطلاحات کاربردی، با تاریخچه‌ی علم مهندسی معدن و مفاهیمی همچون: فرآیند معدنکاری از پی‌جویی و زمین‌شناسی تا استخراج و فرآوری مواد معدنی و سپس با تعاریف و مفاهیم اقتصادی؛ از جمله: کالاهای ارزش افزوده، انواع قیمت‌ها، خدمات، تولید ناخالص داخلی و ملی و جداول داده - ستانده معرفی شده است.

فصل دوم با عنوان نگاهی اجمالی به تولیدات معدنی ایران در سال‌های اخیر، به ارائه‌ی آمار تولید، واردات و صادرات مهم‌ترین مواد معدنی که در ایران پتانسیل و مناسبی دارند پرداخته و علاوه بر آن به قیمت انواع محصولات معدنی ایران و میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در هر قسمت نیز اشاره می‌کند.

با مطالعه‌ی فصل سوم این کتاب، با عنوان موارد مصرف مواد معدنی در صنعت، تنها با قطره‌ای از دریای علم کاربرد مواد معدنی آشنا خواهید شد. نام فصل چهارم با عنوان جایگاه معادن در اقتصاد ایران، به مسائلی؛ همچون: روش‌های محاسبه‌ی جداول عرضه و مصرف، طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی، محاسبه‌ی ارزش ستانده و هزینه‌ی واسطه‌ای در فعالیت‌های مختلف اقتصاد می‌پردازد و پس از توضیح مختصری در مورد این فعالیت‌ها، در انتها به طور مفصل به آمارهای ارائه شده از منابع رسمی در خصوص سهم بخش معدن در هر یک از این رشته فعالیت‌ها اشاره می‌کند و در فصل پنجم به معرفی سهم اقتصادی معادن پرداخته شده است.

معدن نیوز در سری بیست و ششم به معرفی کتاب "بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپ در حوزه معدن" پرداخته بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد