گفتگو، یادداشت و نشست خبری

یادداشت_نسخه تکراری در صنعت فولاد و کلیشه‌های همیشگی؛ بحران، دستور، حل مسئله...!

یادداشت_نسخه تکراری در صنعت فولاد و کلیشه‌های همیشگی؛ بحران، دستور، حل مسئله...!
پایگاه خبری معدن نیوز - سرمقاله شماره ششم نشریه بازار شهر به قلم "امیدرضا طالشیان" که اوایل اسفندماه ۹۸ منتشر شد که در آن نویسنده با توجه به شرایط موجود و دلایل مورد نظر خود، رویکرد دستوری سیاستگزار را در حوزه تصمیم گیری های مربوط به صنعت فولاد البته به شرط رعایت برخی لوازم آن مناسب می داند. این یادداشت در ادامه از نظر می گذرد:
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سرمقاله شماره ششم نشریه بازار شهر به قلم "امیدرضا طالشیان" که اوایل اسفندماه 98 منتشر شد که در آن نویسنده با توجه به شرایط موجود و دلایل مورد نظر خود، رویکرد دستوری سیاستگزار را در حوزه تصمیم گیری های مربوط به صنعت فولاد البته به شرط رعایت برخی لوازم آن مناسب می داند. این یادداشت در ادامه از نظر می گذرد:

پرده اول – زمستان 97: قیمت‌ها سقوط کردند. صادرات گندله توجیه ندارد. ایران مدتی است تحریم شده است. از اواسط تابستان 97 و در اوج قیمت‌ها، صادرات آهن اسفنجی با بخشنامه معاونت معدنی ممنوع شده است. انبار تولیدکنندگان آهن اسفنجی پر از محصول بوده و با خطر افت کیفیت و عیار مواجه است. کمبود قراضه در ماه‌های آتی قابل پیش‌بینی است. تولیدکنندگان که اکثرا دولتی یا نیمه دولتی هستند، بازاریابی در شرایط رکود بازار را تمرین می‌کنند. واحدهای تولید فولاد به روش کوره‌های القایی جایگزین قراضه با اسفنجی (به قیمت هر تن 1.200.000 تومان) را تمرین و تست می‌کنند. فولاد سازان به زحمت و با فاصله قیمتی قابل توجه از قیمت‌های جهانی، CIS، هند و ترکیه به دنبال مشتریان جدید در تلاش‌اند. سنگ‌‌آهن به راحتی به چین صادر می‌شود.

پرده دوم – تابستان 98: صادرات آهن اسفنجی آزاد شده است و کم و بیش به عمان و هند صادر می‌شود.

برای اولین بار در ایران صادرات اسفنجی با کانتینر انجام می‌شود. تعداد زیادی از واحدهای القایی به جای قراضه، اسفنجی (با قیمت افزایشی به سمت 2 میلیون تومان) مصرف می‌کنند. فولادسازان در حال صادرات محصول به بازارهای جدید و با قیمت‌های بهتر از سال قبل هستند. ظرفیت خالی فولادسازان وارد مدار می‌گردد. صادرات سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و بریکت ایران با قیمت‌های خوب به اوج رسیده و زمزمه کمبود گندله و پیش‌بینی بحران در ماه‌های آتی به گوش می‌رسد. معاونت معدنی برای سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله عوارض تعیین می‌کند. صادرکنندگان (که اغلب تجار هستند) مقامات دولتی از جمله معاون اول و معاون حقوقی رئیس جمهور را وارد میدان می‌کنند. معاونت معدنی کژدار و مریز تصمیم خود را به کرسی می‌نشاند.

پرده سوم – زمستان 98: ظرفیت‌های تولید فولاد با تمام قدرت فعال است. با وجودی که معاونت معدنی بر سر تصمیم خود مبنی بر جلوگیری از صادرات محصولات زنجیره ایستاده، اما کمبود کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به بحران تبدیل شده است. قیمت قراضه ترکیه 260 دلار اما قیمت اسفنجی در ایران به بیش از 3.000.000 تومان در هر تن می‌رسد. کوره واحدهای القایی در حال خاموش شدن است. برخی ندای آزادسازی قیمت فولاد را سر می‌دهند. برخی از ممنوعیت صادرات هر آنچه با کمبود مواجه است سخن می‌رانند. تامین گاز و برق کارخانجات بزرگ به خصوص آهن اسفنجی با مشکل مواجه است و اساسا صنعت فولاد شرایط خاصی را سپری می‌کند.

جمع‌بندی:

1- بزرگ‌ترین ضعف مدیریتی در مسایل مربوط به صنعت فولاد، ضعف در هماهنگی است. اساسا روحیه هماهنگی در میان مدیران و بنگاه‌های کشور ما کم رنگ بوده که یکی از دلایل آن تنوع سهامداران دولتی این بنگاه‌ها است. شاید تکرار تجربه تمرکز تصمیم گیری در ایمیدرو نسخه بهتری باشد.

2- آزادسازی قیمت فولاد به عنوان یک کالای پر مصرف و استراتژیک در کشور از اختیارات وزارت صمت خارج است. کسانی که چنین مطالبه‌ای را رودروی وزیر و معاونین وی مطرح می‌کند آب در هاون می‌کوبند. آزادسازی قیمت فولاد با توجه به اثرات اقتصادی و اجتماعی و معیشتی آن همچون بنزین باید در مرجعی فراتر از وزارت و حداقل در سطح سران قوا تصمیم‌گیری شود.

3- وقتی اقتصاد دستوری است، نمی‌توان انتظار داشت یکی از بخش‌های آن که صنایع معدنی باشد، دستوری نباشد. از طرفی ضعف در هماهنگی و همراهی بازیگران این صحنه و جنگ بر سر منافع صنفی نیز لزوم وجود دستور را بیشتر می‌نمایاند.

بنابراین صنعت ما در حال حاضر نیازمند سیاستگذارانی است که دستورات خوب، به موقع و درست صادرکنند. سیاستگذارانی که با چابکی به محض وقوع مسئله دستور صادر کنند و به محض فروکش کردن بحران آن را لغو نمایند و قاطعانه پای دستور درست خود بایستند.

امیدرضا طالشیان
کارشناس مسائل اقتصادی


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد