اقتصاد و صنعت

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خبر داد:

رفع تعهد ارزی سال‌های ۹۸ و ۹۹ بزودی ابلاغ می‌شود/ آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات آخر تیرماه سال جاری است

رفع تعهد ارزی سال‌های ۹۸ و ۹۹ بزودی ابلاغ می‌شود/ آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات آخر تیرماه سال جاری است
پایگاه خبری معدن نیوز - رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شیوه رفع تعهد ارزی سال ۹۹ هنوز تعیین تکلیف نشده است، گفت: دفاتر مالیاتی برای بازگشت ارزش افزوده صادرات، ۳۱ تیرماه ۹۹ بسته می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شیوه رفع تعهد ارزی سال 99 هنوز تعیین تکلیف نشده است، گفت: دفاتر مالیاتی برای بازگشت ارزش افزوده صادرات، 31 تیرماه 99 بسته می‌شود.

حمید زادبوم در جلسه کارگروه توسعه صادرات با بیان اینکه میزان صادرات اقلام بهداشتی در سال 98 به 410 میلیون دلار رسیده است، گفت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران با وزارت امور خارجه و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخشی از اقلام مازاد تولیدی در حوزه بهداشتی، به کشورهای همسایه و هدف صادراتی صادر خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس پیش بینی ما بر این است که بتوان صادرات اقلام بهداشتی مازاد کشور به یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد دلار در سال 99 برساند؛ البته این روند صادرات با لحاظ کردن تأمین به موقع نیاز داخلی و ذخیره سازی مناسب برای این اقلام در ایام بحران است؛ اما مازاد با کسب اجازه از وزارت امور خارجه و موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر خواهد شد و همه ملاحظات لحاظ خواهد شد.

به گفته زادبوم، همچنین برای توسعه زیرساختهای صادراتی، جلسات متعددی با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا بتوان زیرساختهای صادراتی در سال جاری را توسعه داد؛ چراکه فراهم سازی این زیرساختها بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: همچنین در خصوص برگزاری رویدادهای تجاری همانند نمایشگاه‌های بین المللی ، بحث‌های زیادی صورت گرفته است که بر این اساس با توجه به اینکه از اواخر بهمن با شیوع کرونا، نمایشگاه‌ها تعطیل شده اند و هنوز هم این تعطیلی ادامه دارد و پیش بینی می‌شود که تا انتهای ماه مبارک رمضان نیز این وضعیت ادامه داشته باشد، اما تلاش داریم تا به صورت مجازی یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ رویداد تجاری را تعطیل نکنیم.

به گفته زادبوم، رفع تعهد ارزی نیز در سال 98 مطابق با جلسات متعدد کارشناسی با حضور سازمان توسعه تجارت ایران، کنفدراسیون صادرات ایران، گمرک ایران و بانک مرکزی، همانند سال 97 خواهد بود و آخرین مهلت بازگشت ارز صادراتی سال 98 نیز در آخر تیرماه سال 99 خواهد بود.

وی اظهار داشت: در مورد رفع تعهدات ارزی سال 99 نیز تصمیم گیری در کمیته ماده 2 با حضور وزرای عضو و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران صورت خواهد گرفت؛ این در حالی است که جلسات متعددی نیز در این رابطه با نظر اتاق بازرگانی ایران، کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد، گمرک و بانک مرکزی صورت گرفته است و هفته گذشته نیز جمع بندی این نظرات، از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، آخرین مهلت برای بازگشت ارز صادرات سال 99، آخر تیرماه سال جاری خواهد بود و در این تاریخ دفاتر امور مالیاتی بسته می‌شود و امکان استردادمالیات بر ارزش افزوده آن دسته از صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگردانده اند، وجود نخواهد داشت.

زادبوم گفت: مرزهای کشور با افغانستان، ارمنستان و آذربایجان باز است، ضمن اینکه ارسال محموله‌های تجاری به صورت ریلی به ترکیه نیز باز است و در حال رایزنی برای بازگشایی به صورت جاده‌ای هستیم.

وی افزود: همچنین مرز پاکستان و ترکمنستان نیز بسته بوده و در عراق نیز، مرزهای کردستان عراق به روی محموله‌های صادراتی باز است؛ بنابراین باید رایزنی‌ها را منسجم کرد تا همه پایانه‌های مرزی به روی صادرات ایران باز باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد