سرب و روی

سرنوشت مبهم معدن آلبلاغ اسفراین و انتقاد استاندار

سرنوشت مبهم معدن آلبلاغ اسفراین و انتقاد استاندار
پایگاه خبری معدن نیوز - تعیین تکلیف نشدن معدن مس و روی آلبلاغ اسفراین که از مصوبات سفر سال گذشته کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی بود، انتقاد استاندار را به دنبال داشت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، تعیین تکلیف نشدن معدن مس و روی آلبلاغ اسفراین که از مصوبات سفر سال گذشته کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی بود، انتقاد استاندار را به دنبال داشت.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل واقع در شمال شرق این شهرستان قرار دارد؛ برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی که در منطقه ای با همین نام واقع است، از سال 97 آغاز شده بود اما از ابتدای سال 98 با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی چند ماه پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه روی این منطقه معدنی را برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادر کرده بود.

تعیین تکلیف نشدن این معدن که برداشت‌های غیرمجاز از آن در مواردی به دلیل ریزش تونل‌های حفر شده قاچاقچیان، مرگ آنها را به دنبال داشته است، سبب شد تا نشست شورای معادن خراسان شمالی دیروز به این موضوع اختصاص یابد.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی با گلایه از تحقق نیافتن تعهدات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در معدن آلبلاغ اسفراین گفت: اجرا نشدن این تعهدات هزینه‌های بسیاری را بر دوش ادارات و دستگاه‌های خراسان شمالی گذاشته است.

وی با یادآوری اینکه تعیین تکلیف این معدن از مصوبات سفر سال گذشته کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی بود، اظهار داشت: در 10 ماه گذشته شاهد حوادث متعدد ریزش کوه در این معدن و جان باختن شماری از برداشتکنندگان بوده‌ایم.

استاندار خراسان شمالی خاطر نشان کرد: تعهد ایمیدرو ابتدا استقرار در منطقه و تامین امنیت آن بود ضمن آنکه شرکت آلومینای ایران در جاجرم نیز قرار بود نسبت به مسدود کردن تونل‌های غیرمجاز اقدام کند که این موارد هنوز انجام نشده است.

شجاعی، این بی توجهی‌ها را نشانه ای از ضعیف انگاشته شدن خراسان شمالی در سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: کار استان به جایی رسیده که سازمانی که در دیگر استان‌های کشور، به خوبی کار انجام می‌دهد، در اینجا نسبت به مسوولیت‌های خود بی توجه است.

وی در پاسخ به سخنان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که یکی از علل تاخیر در اجرای کارها توسط ایمیدرو را تاخیر در صدور مجوزهای لازم از طرف حفاظت محیط زیست عنوان می‌کرد، گفت: استان در زمینه معدن آلبلاغ هیچ کوتاهی نداشته و استانداری، حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی وظایف خود را انجام داده اند.

شجاعی در بخش دیگری بر نظارت مناسب بر میزان برداشت از معادن تاکید کرد و گفت: پیش از این مقرر شد که سازوکاری برای توزین و نظارت بر تناژ محموله‌های معدنی در دستور کار باشد و باسکول هایی در جاده‌ها و مسیر حمل مواد معدنی راه اندازی شود اما این امر هنوز محقق نشده است.

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: در این زمینه گزارشی از اقدامات انجام شده باید ارسال شود و نیز گزارشی از پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه جابه جایی معادن حریم شهرها تا هفته آتی ارائه شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: این سازمان، وظیفه ای در قبال حفاظت از معادن ندارد و دارنده پروانه بهره برداری مکلف است اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

رضا فیروزه اظهار داشت: حفاظت از منطقه معدنی آلبلاغ که در منطقه حفاظت شده واقع است و نیروهای محیط زیست در آن ضابط قضایی محسوب می‌شوند به هیچ عنوان به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست و این سازمان حتی مسئولیت حفاظت از دیگر معادن دارای پروانه بهره برداری را نیز بر عهده ندارد.

وی خاطر نشان کرد: قانونگذار برای حفاظت از مناطق معدنی تکلیفی بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت نگذاشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: محافظت از معدن آلبلاغ، طی ماه‌های گذشته هزینه و انرژی زیادی از این اداره کل گرفته است.

مهدی اله پور اظهار داشت: اکنون مجوزهای لازم برای فعالیت‌های ایمیدرو داده شده است و امید می‌رود کارها توسط آن سازمان، سرعت گیرد.

علیرضا صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی هم در این نشست گفت: این شرکت در سال گذشته برق رسانی به 10 معدن و هشت واحد صنعتی را به اتمام رسانده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد