رویدادها و گزارش های ویژه

گلنکور از زمان تاسیس تاکنون/ معرفی یکی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان

گلنکور از زمان تاسیس تاکنون/ معرفی یکی از بزرگترین شرکت های معدنی جهان
پایگاه خبری معدن نیوز - معدن نیوز در نظر دارد شرکت های معدن و صنایع معدنی دنیا را به مخاطبان خود معرفی نماید و از اینرو تلاش می شود چند شرکت مورد رصد و بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن جهت استفاده مخاطبان انتشار یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،معدن نیوز در نظر دارد شرکت های معدن و صنایع معدنی دنیا را به مخاطبان خود معرفی نماید و از اینرو تلاش می شود چند شرکت مورد رصد و بررسی قرار گرفته و اطلاعات آن جهت استفاده مخاطبان انتشار یابد.

این بار به سراغ شرکت گلنکور رفتیم. شرکت گلنکور در زمینه تولید، بازاریابی و توزیع کالاهای حوزه انرژی، کشاورزی و فلزات فعال است دارای دفتر مرکزی در Baar واقع در کشور سوئیس می باشد.

گلنکور (Glencore) شرکت بریتانیایی-سوئیسی و چندملیتی تجارت کالا می‌باشد، که دفتر مرکزی آن، در شهر بر، سوئیس قرار دارد، همچنین این کمپانی شعبه دوم خود را، در سن هلیه، جرزی، بریتانیا ثبت کرده ‌است.

شرکت گلنکور، بزرگترین شرکت کالاهای اقتصادی در جهان به‌شمار می‌آید، همچنین درمجموع از نظر میزان درآمد سالیانه به‌عنوان بزرگترین شرکت سوئیسی نیز محسوب می‌شود. این شرکت تا سال 2019 بیش از 160 هزار نفر نیرو را در بیش از 35 کشر جهان به استخدام خود در آورده بود.

ین شرکت که مدیریت پایدار ریسک را سرلوحه کار خود قرار داده مدیریت پایدار ریسک را مطابق با استانداردهای جهانی به اجرا درآورده است و به شناسایی مخاطرات و راه های برون رفت از آن پرداخته است.

گلنکور در سه حوزه فلزات و موادمعدنی، انرژی و مارکتینگ و بازار قعالیت می کند. در حوزه فلزات و موادمعدنی در زمینه تولید مس، کبالت، نیکل، سرب و روی، فروآلیاژها و برخی مواد دیگر مشغول بوده و این مواد را به بازار عرضه می نماید و در حوزه انرژی بر روی نفت و زغال سنگ فعال است. البته ناگفته نماید که گلنکور در حوزه سنگ آهن، آلومینیوم و آلومینا نیز فعالیت دارد.

ین شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فعالان بازار مس در جهان است. در سال 2019 بالغ بر 1.37 میلیون تن مس تولید کرد و موفق به فروش 4.1 میلیون تن مس از طریق تجارت و بازاریابی خود شد. معادن گلنکور در آفریقا، استرالیا و آمریکای جنوبی بوده و در همان همان مناطق استخراج و فرآوری را انجام می دهد. همچنین این شرکت قراضه مس را از آمریکای شمالی و آسیا مورد بازیافت قرار می دهد و در سراسر جهان کارخانه های ذوب و پالایش دارد و مشتریان آن نیز طیف وسیعی از صنایع از صنایع خودرو گرفته تا ساخت و ساز را شامل می شود.

درآمد گلنکور در حوزه مس در سال 2019 قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) 3 میلیارد دلار بود.

گلنکور همچنین یکی از تولیدکنندگان پیشرو در تولید کبالت است. کبالت در ساخت باتری های وایل نقلیه برقی و لوازم الکترونیکی قابل حمل استفاده می شود و اخیرا تقاضای آن شاهد افزایش چشمگیری بوده است. کبالت به عنوان یک محصول جانبی از معدن مس این شرکت در جمهوری کنگو و معادن نیکل استرالیا و کانادا تولید می گردد.

گلنکور همچنین یکی از بزرگترین بازیافت کنندگان کبالت از باتری های استفاده شده است تا از این طریق عرضه این فلز، امنیت عرضه آن در زمان افزایش تقاضا تضمین گردد. تولید کبالت شرکت در سال 2019 بالغ بر 46هزار و 300 تن بوده است.

گلنکور تولیدکننده و بازیافت کننده برتر نیکل (از باتری های کارشده) در استرالیا، کانادا و اروپاست و یکی از خالص ترین نیکل ها را در جهان تولید می نماید. این شرکت در سال گذشته از محل فروش نیکل 626 میلیون دلار درآمد کسب نمود و تولید معدنی آن نیز 121 هزار تن و فروش آن 161 هزار تن گزارش شد.

گلنکور دارای تجارت در کلاس جهانی در حوزه سرب و روی است. این شرکت سرب و روی را از معادن خود در استرالیا، آمریکای جنوبی، قزاقستان و کانادا استخراج و فرآوری می کند. البته واحدهای فرآوری این شرکت در استرالیا، کانادا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلیس و قزاقستان نیز وجود دارند. همچنین در اروپا و آمریکای شمالی نیز بازیابی سرب و روی را انجام می دهد. گلنکور در کنار فروش سرب و روی، فرآورده های جانبی از قبیل اسید سولفوریک و همینطور طلا و نقره را نیز که همزمان با استخراج سرب و روی استخراج می شود به فروش می رساند.

شرکت در سال گذشته 1.8 میلیارد دلار درآمد از محل فروش و تجارت سرب و روی کسب کرد و تولید سرب آن 280 هزار تن و روی آن یک میلیون و 78 هزار تن بود. فروش آن نیز 4.2 میلیون تن گزارش شده بود.

گلنکور به تولید کرومیت، فروکروم و وانادیوم نیز مشغول است و این مواد را یز به بازار عرضه می نماید و در این حوزه ها یکی از کم هزینه ترین و بزرگترین تولیدکنندگان در جهان شناخته می شود و علاوه بر این، سنگ منگنز و آلیاژ منگنز را به بازار عرضه می کند. شرکت در سال گذشته یک میلیون و 438 هزار تن فروکروم تولید کرد.

گلنکور یکی از تامین کنندگان پیشرو در بازار آلومینا و آلومینیوم جهان است و همانگونه که گفته شد سنگ نیز به سراسر جهان عرضه می کند.

فروش این شرکت در حوزه آلومینا و آلومینیوم در سال گذشته 11 میلیون تن و در بخش سنگ آهن 65.5 میلیون تن بود.

زغال سنگ یکی از بخش های مهم تولیدی گلنکور بوده و این شرکت بر روی تجارت ایمن آن متمرکز شده است. زغال سنگ تولیدی آن در تولید برق، فولادسازی و فرایندهای صنعتی از قبیل صنعت سیمان، آلومینیوم و نیکل مورد استفاده قرار می گیرد.

به واسطه کیفیت تولیدات، 85 درصد زغال تولیدی این کشور به کشورهایی که همچنان زغال در تولید برق آنها نقش اساسی ایفا می کند، صادر می گردد. باقیمانده آن نیز در تولید برق داخلی استرالیا و آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت در سال گذشته 139.5 میلیون تن زغال تولید و 86.7 میلیون تن آن را به فروش رساند. این شرکت 26 معدن زغال در سراسر استرالیا، کلمبیا و آفریقای جنوبی دارد که توسط دفاتر بازاریابی در 16 کشور حمایت می گردد.

گلنکور در سال 2013 در فهرست فورچون جهانی 500 در رتبه 12 از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت. شرکت گلنکور در سال 2013 شرکت اکستراتا، که یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان است را خریداری نمود، سپس اکستراتا منحل شده و دارایی‌های آن در گلنکور ادغام گردید. هم‌اکنون گلنکور به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج معادن جهان، به‌شمار می‌آید.

شرکت گلنکور، در سال 1974 پس از خریداری شرکت کو آگ توسط شرکت مارک ریچ، سپس ادغام دو شرکت، تحت نام مارک ریچ اند کو. آگ تاسیس شد.

بنابراین تاریخ این شرکت گویای این مطلب است که گلنکور در سال 1974 تاسیس شد و اکنون یک شرکت فعال در تولید و بازاریابی فلزات، مواد معدنی و نفت خام می باشد.

در سال 1993 شرکت تجارت کالای ترافیگورا از بطن کمپانی مارک ریچ جدا شد. در سال 1994 در پی خارج شدن کنترل تجارت روی، مارک ریچ بیش از 172 میلیون دلار ضرر را متحمل گردید.

سپس شرکای وقت مارک ریچ؛ ویلی استروتوت و ایوان گلازنبرگ (مدیرعامل فعلی شرکت) اقدام به خریداری 51 درصد از سهام شرکت مارک ریچ اند کو نمودند و در 1995 نیز پس از 21 سال نام شرکت را به گلنکور تغییر دادند.
در سال 2010 میزان درصد سهام این شرکت، در بازار جهانی عبارت بود از:

- 60 درصد در بازار روی بین‌المللی

- 50 درصد در بازار مس بین‌المللی

- 9 درصد در بازار غلات بین‌المللی

- 3 درصد در بازار نفت بین‌المللی

گلنکور در دهه 80 فعالیت های خود را در حوزه محصولات کشاورزی و انرژی توسعه داد و در سال 1994 به شرکت بین المللی گلنکور تغییر نام داد.

این شرکت در سال 2011 خود را به بازار معرفی کرد و در سال 2013 با Xstrata ادغام شد تا بزرگترین شرکت بازرگانی کالا و کامودیتی در جهان را ایجاد نماید.

گلنکور دارای امکانات تولیدی و خدماتی، در سراسر جهان می‌باشد. این شرکت، در معادن فلزات، مواد معدنی، نفت خام، فراورده‌های نفتی، زغال سنگ، گاز طبیعی، محصولات کشاورزی، صنعت خودروسازی، تولید برق، تولید فولاد و صنایع غذایی فعال است.

گلنکور در ماه مه سال 2011 در فهرست بازار بورس لندن ذکر شده‌است، همچنین این کمپانی در فهرست ثانویه بازار بورس اوراق بهادار هنگ کنگ نیز، قرار دارد و در مجموع سهام شرکت گلنکور در بازارهای بورس لندن و بورس اوراق بهادار هنگ کنگ معامله می‌شود.

شرکت گلنکور، مالک نیمی از سهام کمپانی ویتول است، 50 درصد از سهام شرکت ویتول نیز در اختیار شرکت ترافیگورا می‌باشد. در حال حاضر، ویتول به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، بر پایه میزان درآمد سالیانه، شناخته می‌شود.

در سال 2019 میلادی، درآمد گلنکور نسبت به سال پیش از آن 6 درصد رشد کرد و به 219.75میلیارد دلار رسید. بیشترین درآمد این شرکت از محل محصولات انرژی با ارزش 139میلیارد دلار بود و این غول سوئیسی از بخش فلزات و منابع معدنی 83میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد.

گلنکور همچنین در سال گذشته بر دارایی‌های خود افزود؛ از جمله این دارایی‌ها 49درصد سهام پروژه‌ای به نام «هانتِر وَلی آپرِشِنز» و 82درصد سهام پروژه «هالی کریک» بودند که در استرالیا قرار دارند و در آنها زغال‌کک و حرارتی، استخراج می‌شود. این شرکت همچنین از مالکیت خود بر شرکت «شِورون سوت آفریکا» در آفریقای جنوبی خبر داده است.

این شرکت پس از اینکه در اختیار گلنکور قرار گرفت، به «آسترون انرژی» تغییر نام داد. فلزات و مواد معدنی، محصولات انرژی و کشاورزی، اصلی‌ترین تولیدات گلنکور را تشکیل می‌دهند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد