فولاد و آهن

ذوب آهن "فولادساز قدیمی کشور" با کارنامه ای درخشان از سال گذشته، آماده «جهش تولید» شد

ذوب آهن "فولادساز قدیمی کشور" با کارنامه ای درخشان از سال گذشته، آماده «جهش تولید» شد
پایگاه خبری معدن نیوز- سال ۹۸ سال سختی برای کشور بود، هم از جهت حوادث داخلی و هم به لحاظ فشارهای بین‌المللی که حلقه تحریم را از همیشه تنگ‌تر کرد، با وجود این مجموعه‌هایی بودند که در این شرایط دشوار شیب مثبت نمودارهایشان را حفظ کردند و در شرایط کرونایی از ثبت رکوردهای جدید در سال ۹۹ خبر می‌دهند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، سال 98 سال سختی برای کشور بود، هم از جهت حوادث داخلی و هم به لحاظ فشارهای بین‌المللی که حلقه تحریم را از همیشه تنگ‌تر کرد، با وجود این مجموعه‌هایی بودند که در این شرایط دشوار شیب مثبت نمودارهایشان را حفظ کردند و در شرایط کرونایی از ثبت رکوردهای جدید در سال 99 خبر می‌دهند.

سال 98 از جمله سال‌های پرحادثه در تاریخ معاصر ایران بود، اتفاقات پی‌درپی که از سیل در نوروز آغاز و به شیوع کرونا در اسفند رسید، همزمان با حوادث طبیعی و غیرطبیعی داخلی، شرایط بین‌المللی نیز طوری رقم خورد که منجر به تنگ‌تر شدن حلقه تحریم ایران، کاهش فروش نفت و تورم شد.

آغاز سال 99 هم که می‌توانست نوید سال متفاوتی از گذشته را بدهد، با شدت یافتن بیماری در کشور، عملاً چشم‌اندازهایی که در خصوص کسری بودجه 99 وجود داشت را شدت بخشید و آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، پیامدهای اقتصادی کرونا حتی اگر همین امروز تلفات آن به صفر برسد تا ماه‌ها گریبان گیر مجموعه‌های اقتصادی خواهد بود.

اما این همه ماجرا نیست، جمله معروفی از شهید سپهبد سلیمانی وجود دارد که با قاطعیت می‌گوید «من با تجربه این را می‌گویم که میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست» البته که در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی بارها و بارها مردم ایران این گزاره را امتحان کرده‌اند، آخرین آن همین شیوع کرونا بود که نشان داد کشور ما با همه محدودیت‌ها و جنگ رسانه‌ای فعالی که علیه خود دارد به مراتب از کشورهای مدعی بهتر عمل کرد.

یکی دیگر از مصادیق جمله را می‌توان در مجموعه‌های اقتصادی از جمله ذوب‌آهن پیدا کرد، ذوب‌آهنی که در سال‌های نه چندان دور در شرایط نامساعدی قرار گرفته بود و روزانه به بدهی‌های میلیاردی‌اش اضافه می‌شد، در دو سه سال اخیر به سوددهی رسیده و آمارها از رشد تولید آن حکایت دارد.

آن‌طور که منصور یزدی‌زاده مدیرعامل این شرکت اوایل اردیبهشت 99 اعلام کرده، این شرکت در سال گذشته موفق شد میزان صادرات محصولات اصلی خود را به یک میلیون و 154 هزار تن برساند که افزایش 28 درصدی نسبت به سال 1397 داشته است، در سال 1397 ذوب‌آهن اصفهان 900 هزار تن صادرات داشت.

وی با اشاره به حضور این شرکت در بازارهای جدید دو کشور اروپایی و یک کشور آسیایی گفت: در سال گذشته موفق به تمدید گواهینامه CE Marking جهت صدور محصولات به اروپا شدیم که با وجود تحریم‌ها صورت گرفت.

یزدی‌زاده، دریافت نشان صادرکننده نمونه استانی، پذیرش درخواست فروش محصولات جدید آرک، ریل معادن، ریل راه‌آهن در بورس کالای ایران، عرضه کلاف صنعتی برای اولین بار در بورس کالای ایران، فروش محصولات ناشی از تولید کک (فوسی قطران) برای اولین بار و .... را از جمله دستاوردهای این شرکت در حوزه فروش معرفی کرد.

وی با بیان این که این شرکت در سال 1398، با تنگناها و محدودیت‌هایی در خصوص تأمین مستمر و کافی مواد اولیه مورد نیاز از نظر کمی و کیفی مواجه بود گفت: در سال گذشته 2 میلیون و 526 هزار و 174 تن چدن مذاب در ذوب‌آهن تولید شد که افزایش حدود 5 درصدی نسبت به سال 1397 داشت، همچنین در سال 98 شاهد افزایش حدود 14 درصدی در تولید آگلومره، افزایش 2 و نیم درصدی در تولید کک خشک، افزایش حدود 6 درصدی در تولید فولاد خام و افزایش 5 و نیم درصدی در جمع کل محصولات اصلی بودیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: در سال 1398 ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید یک میلیون و 250 هزار تن کک شد که یک رکورد در تاریخ ذوب‌آهن اصفهان محسوب می‌شود؛ همچنین علاوه بر رکورد تولید سالیانه چدن مذاب با دو کوره بلند، این شرکت موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه 244 هزار و 144 تن و روزانه 9 هزار و 657 تن چدن مذاب با دو کوره بلند نیز شد.

افزایش تولید و صادرات تنها اتفاقات خوب در ذوب‌آهن نبوده، واردات ریل برای افزایش خطوط راه‌آهن سالانه میلیون دلار ارز را از کشور خارج می‌کرده که در شرایط تحریم اهمیت هر دلارش برای اقتصاد کشور حیاتی است، اما در همین سال پرحادثه 98 هزاران تن ریل تولید کرده، به طوری که هم نیاز کشور را پاسخ می‌دهد و هم امکان صادرات را فراهم می‌کند.

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی که اواخر سال 98 از این کارخانه بازدید کرد، بیان داشت: ذوب‌آهن اصفهان در گذشته به عنوان قطب تولید مقاطع ساختمانی کشور شناخته می‌شد اما امروز سبد متنوع تولیدات آن علاوه بر مقاطع محصولات دیگر مانند انواع ریل، ورق سازه‌های فولادی و ... را نیز شامل می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: پروژه تولید ریل یکی از آرزو‌های کشور بود و برای توسعه زیرساخت‌ها این محصول وارد می‌شد اما هم‌اکنون محصول استراتژیک ریل مطابق با استانداردهای روز دنیا در ذوب‌آهن اصفهان تولید می‌شود که افتخار بزرگی برای ایران اسلامی به شمار می‌رود؛ امروز از نزدیک بالغ بر 10 هزار تن ریل تولیدی این شرکت را مشاهده کردم که آماده بارگیری است و این مهم نشان دهنده مدیریت هوشمند و توانمند ذوب‌آهن اصفهان و همدلی کارکنان این شرکت مادر صنعتی برای تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا است.

وی اظهار داشت: ظرفیت تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان فراتر از کل نیاز کشور به این محصول استراتژیک است و بنابراین نیازی به واردات آن نخواهیم داشت؛ همچنین باتوجه به زیرساخت‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد زمینه صادرات ریل ذوب‌آهن اصفهان به کشورهای دیگر فراهم است و این امر، ارزش‌آفرینی بیشتر را رقم می‌زند.

از دیگر خبرهای خوبی که سال گذشته از ذوب‌آهن انتشار پیدا کرد، ساخت قطعه‌ای بود که خارجی‌ها را متعجب کرده بود؛ کارشناسان خارجی اعتقاد داشتند که طراحی و ساخت درب‌های فلکسیبل باتری بدون مشارکت آن‌ها در ایران امکان‌پذیر نیست، اما خوشبختانه این پروژه انجام شد که یک افتخار بزرگ برای صنعت فولاد کشور است.

علیرضا رضوانیان مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب‌آهن اصفهان در این رابطه توضیح داد: باتری شماره 3 ذوب‌آهن اصفهان را به لحاظ ظرفیت و ساختار در خاورمیانه بی‌نظیر است، پیمانکار پروژه ساخت این باتری، قبل از بهره‌برداری پروژه را رها کرد اما با توجه به اینکه ادامه فعالیت ذوب‌آهن به این باتری بستگی داشت، تلاشگران ذوب‌آهن با همت خود آن را به بهره‌برداری رساندند.

رضوانیان عنوان کرد: این درب‌ها 800 قطعه دارد و از فنّاوری بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است و حتی کارشناسان خارجی اعتقاد داشتند که طراحی و ساخت آن بدون مشارکت آن‌ها در ایران امکان‌پذیر نیست، اما این پروژه انجام شد که یک افتخار بزرگ برای صنعت فولاد کشور است.

مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: قبل از این پروژه و جهت راه‌اندازی باتری شماره 3، با توجه به اینکه پیمانکار تعهدات خود را انجام نداد، فعالیت‌های گسترده‌ای مانند ساخت پالایشگاه مورد نیاز و ساخت واحد گوگردزدایی نیز انجام شد.

رکوردزنی در تولید با کوره‌های بلند در سال 98 خبر خوب دیگری است که ثابت می‌کند چگونه می‌توان با تکیه بر توان داخل و ظرفیت جوانان این کشور از هر بحرانی فرصت ساخت؛ سید کاظم تدین، مدیر کوره بلند ذوب‌آهن در تشریح این رکوردزنی اظهار کرد: در سال گذشته توانستیم رکورد تولید روزانه و ماهیانه با دو کوره را افزایش دهیم، همچنین در پایان سال با دو کوره بلند شماره 2 و 3، دو میلیون 526 هزار تن چدن مذاب تولید کردیم و رکورد جدیدی را به ثبت برسانیم.

وی با اشاره به این که افزایش تولید در کوره بلند، 5 درصد بیشتر از برنامه تعیین شده بود، یادآور شد: راه‌اندازی کوره بلند شماره یک در نیمه اول سال جاری، تزریق پودر زغال و کاهش مصرف کک از جمله اقداماتی است که در این سال انجام خواهد شد تا از خروج ارز جلوگیری شود و تولید افزایش یابد.

ذوب‌آهن در مسیر افزایش تولید، علاوه بر فراز و نشیب‌های داخلی و فشارهای بین‌المللی به کشور در سال 98 با چالش‌های خاص خود نیز دست به گریبان بوده، از جمله مهم‌ترین بحث‌های دامنه‌دار در این، صادرات سنگ‌آهن به عنوان ماده خام بوده که از سوی برخی معادن با هدف ارزآوری صورت می‌گرفته، آن هم در شرایطی که ذوب‌آهن به این مواد اولیه احتیاج داشته است و یا کاهش ساعت اداری کارکنان به دلیل شیوع کرونا که می‌تواند تولید شرکت را تحت تأثیر قرار دهد.

در همین خصوص محمدجعفر صالحی معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره شرایط این شرکت اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان در سال 98 رشد تولید حدود 5 درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد، با این حال معاونت خرید سال 98 با فراز و نشیب زیادی همراه بود، حوزه تأمین و تدارک از حوزه‌هایی است که با هر نوسانی دستخوش تغییر و چالش شدید می‌شود.

وی تصریح کرد: این حوزه در سال 99 روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت، آغاز سال 99 با محدودیت‌های ناشی از بیماری جهان‌شمول کرونا و اولویت حفظ جان کارکنان چه در شرکت ذوب‌آهن و چه در شرکت‌های طرف تجاری، کاهش ساعت کار، کاهش حضور کارکنان و در بعضی از شرکت‌ها هم تعطیلی شروع شد؛ این در حالی است که فعالیت تأمین و تدارک و پشتیبانی تولید، فعالیتی وقفه‌ناپذیر است.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: تعطیلات پایان سال و تعطیلات ناشی از بیماری کرونا، سختی کار تأمین تدارک را دوچندان کرد اما با یاری خداوند منان از این پیچ سرنوشت‌ساز هم عبور خواهیم کرد.

صالحی با اشاره به این که از اولویت‌های مدنظر مدیریت عالی شرکت، استفاده بهینه و حداکثری از ناوگان حمل ریلی است، تأکید کرد: این امر اولویت بجا و بحقی است چراکه علاوه بر رفع دغدغه‌های موجود، کمک شایانی به کاهش تردد و ایمن‌سازی حمل و نقل جاده‌ای خواهد کرد و نهایتاً از میزان آسیب‌های انسانی جاده‌ها خواهد کاست بنا بر این همه تلاشمان را به کار خواهیم بست تا حمل ریلی را نسبت به جاده‌ای افزایش حداکثری دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که تحلیل‌ها از فعالیت در دوران پساکرونا چیست، گفت: کرونا به همان سرعتی که یک بیماری همه‌گیر جهانی برای نوع بشر شده به نظر می‌رسد با شدت بیشتری اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده و پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش 1.5 تا 2 درصدی رشد اقتصادی جهان است؛ از آنجایی که در انتشار اطلاعات مرتبط با ویروس کرونا تشکیک‌هایی ایجاد شده و به نوعی جهان در شوک ناشی از شیوع این ویروس قرار دارد اما چین، با اعلام کنترل ویروس و شروع به کار به نظر می‌رسد فرصت مناسبی جهت دست‌یابی به اهداف اقتصادی خود فراهم می‌بیند، قیمت‌های جهانی در حال سقوط است.

صالحی افزود: قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود طی چند سال گذشته رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از انتظار نفت ده دلاری است که پوشش هزینه استخراج را هم نمی‌دهد؛ سایر کشورها و خصوصاً اروپا بسته به زمان غلبه بر کرونا و مدت تعطیلی کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی دچار آسیب‌های متفاوتی خواهند شد اما آنچه واضح است تلفات اقتصادی کرونا کمتر از تلفات انسانی آن نخواهد بود.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ادامه به گزارش صادرات سنگ‌آهن در دو ماه اول سال 2020 پرداخت و گفت: گزارشات رسیده حاکی از انجام صادرات سنگ‌آهن در ماه‌های ژانویه و فوریه به چین است، رقمی حدود 800 هزار تن سنگ‌آهن صادر شده است که به نظر می‌رسد به میزان زیادی کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: عوارض موضوعه بر صادرات سنگ‌آهن مؤثر بوده اما آنچه توانسته از کمند عوارض رهایی یابد و صادر شود سنگ دانه‌بندی با عیار بالا و عناصر مضره پایین بوده که می‌توان گفت گل سرسبد سنگ‌آهن است؛ افزایش نرخ ارز و همچنین تغییر نرخ تبدیل قیمت ارزش بهای صادراتی سنگ‌آهن دو عاملی هستند که همچنان شرایط صادرات را جذاب و جذاب‌تر می‌کند.

بنا بر گفته مدیران، ذوب‌آهن اصفهان آمادگی لازم را دارد با راه‌اندازی کوره شماره یک در سال جهش تولید برای اولین بار از رکورد 3 میلیون تن عبور کند و در مرحله بعد به ارزش اسمی این شرکت یعنی 3 میلیون و 600 هزار تن دست یابد.

به نظر می‌رسد ضرورت دارد، تدابیر لازم در جهت تحقق شعار «جهش تولید» اندیشیده شود که یکی از این اقدامات مهم و اساسی برای ذوب‌آهن می‌تواند ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن باشد و یا به عبارتی هر آنچه در داخل به منظور جهش تولید لازم است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد