سنگ و فلز گرانبها

برداشت از معدن مرمریت تنگه شیرینه استان بوشهر با مخالفت جامعه محلی روبه‌رو شد

برداشت از معدن مرمریت تنگه شیرینه استان بوشهر با مخالفت جامعه محلی روبه‌رو شد
پایگاه خبری معدن نیوز- برداشت همان سنگ‌های تزئینی که قرار است در آینده ظاهر ساختمان‌ها را زیبا کند، چهره کوه تنگه شیرینه واقع در استان بوشهر را نازیبا خواهد کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، برداشت همان سنگ‌های تزئینی که قرار است در آینده ظاهر ساختمان‌ها را زیبا کند، چهره کوه تنگه شیرینه واقع در استان بوشهر را نازیبا خواهد کرد. به همین دلیل ساکنان شهرستان دشتی این روزها در تنگه شیرینه بست می‌نشینند تا صاحب معدنی که از سال 97 مجوز برداشت یک معدن سنگ مرمریت را دریافت کرده است، تنگه‌شان را تخریب نکند. آنچه بیشتر، مردم را نگران می‌کند این است که سلامت منابع آب شهرستانشان با این برداشت به خطر می‌افتد.

حسن باغبانی می‌گوید که این معدن منابع آب شهرستان دشتی را تخریب می‌کند. او می‌گوید که هفت هزار امضا جمع شده و به قوه قضائیه ارسال شده است که جلوی برداشت این معدن گرفته شود و دلیران تنگستان و دشتی در دره می‌مانند تا از منابع آب خود محافظت کنند.

آن‌طورکه مردم منطقه عنوان می‌کنند: دادستان حکم به تخلیه تنگه ازسوی شرکت بهره‌بردار داده است، اما ماشین‌آلات معدن‌کاوان همچنان در محل باقی مانده‌اند.

حرف و حدیث‌هایی هم درباره حامیان صاحب معدن دهان‌به‌دهان می‌شود اما سیدحسین حسینی، مدیرکل صنعت و معدن استان بوشهر، همه شایعات را رد می‌کند می‌گوید: پروانه بهره‌برداری معدن در قالب مزایده به بهره‌بردار واگذار شده است. اگرچه عبداللطیف عباسی‌نژاد، معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان بوشهر، اظهارنظر درباره اثر برداشت این معدن سنگ تزئینی بر کیفیت منابع آب استان را مشروط به انجام مطالعه می‌داند اما مدیرکل اداره صمت استان مدعی می‌شود که آب منطقه‌ای تأیید کرده است که برداشت این معدن تأثیری بر کیفیت منابع آب منطقه ندارد.

تنگه شیرینه کوه بیرمی، واقع در شهرستان دشتی استان بوشهر، این روزها شاهد تجمعات مردمی است؛ مردمی که نگران‌اند منابع آب آنها با برداشت یک معدن سنگ که کانی چندان ارزشمندی نیست، آلوده شود و دیگر آبی برای خوردن نداشته باشند، نزدیک یک سال است که در دسته‌جات مختلف درون این تنگه به رصد شرایط مشغول‌اند تا مبادا بهره‌بردار این معدن آسیبی به دل کوه وارد کند. مردم منطقه می‌گویند که استاندار در واکنش به اعتراضات و دغدغه آنها برای منابع آب گفته است که اگر چشمه‌ها تخریب شد، برایتان آب شیرین‌کن نصب می‌کنیم و این در حالی است که آنها به یاد می‌آورند که خیلی سال‌ها به خاطر نبود باران، کشت و کارشان دچار خسارت شده است و فقط همان منابع اندک آب شیرین استان، برای تأمین نیاز آنها استفاده شده است. مردمی که انواع و اقسام معادن مختلف را در محل زندگی‌شان تاب آورده‌اند، دیگر نمی‌توانند بپذیرند که آب مایه حیات منطقه را هم به خاطر یک معدن سنگ مرمریت از دست بدهند.

حسن باغبانی، یکی از ساکنان شهرستان دشتی، در گفت‌وگو با «شرق» درباره اتفاقات این روزهای تنگه شیرینه عنوان می‌کند: مردم به بهره‌برداری یک معدن سنگ مرمریت اعتراض دارند، زیرا این معدن منابع آب شهرستان دشتی را نابود می‌کند. این معدن متعلق به شخصی به نام خوش اخلاق است.

او می‌گوید: از آذرماه 97 این معدن در تنگه شیرینه و جایی که مخازن و منابع اصلی آب زیرزمینی شهرستان واقع شده است، مجوز فعالیت دریافت کرده است. این منابع آب فقط به شهرستان دشتی مربوط نمی‌شود ولی بخش عمده آب آن تزریق به شبکه شهرستان دشتی می‌شود که بیش از 80 هزارنفر جمعیت دارد.

باغبانی ادامه می‌دهد: فاصله شهر خورموج تا این معدن کمتر از هشت کیلومتر است. این شهر بالغ بر 50 هزار نفر جمعیت دارد. 35 درصد معادن فعال استان بوشهر، پای کوه بیرمی و بالادست شهر خورموج قرار دارد. مردم با توجه به نیازی که بوده با این مسئله کنار آمده‌اند. این معادن بخش عظیمی از بافت و نفوذپذیری خاک را از بین برده‌اند که غیر قابل جبران است و تبدیل به چشمه‌های گرد و غبار برای مردم خورموج شده‌اند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد