رویدادها و گزارش های ویژه

معدن نیوز به بهانه تغییر مدیرعامل شرکت بررسی کرد؛

"یزدخواستی" در صبا فولاد خلیج فارس چه کرد؟!

"یزدخواستی" در صبا فولاد خلیج فارس چه کرد؟!
پایگاه خبری معدن نیوز - "مرتضی یزدخواستی" ۷ خردادماه سال جاری مدیرعاملی شرکت صبا فولاد خلیج فارس را ترک و "سعید بزرگی" بر جای وی نشست.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن، "مرتضی یزدخواستی" 7 خردادماه سال جاری مدیرعاملی شرکت صبا فولاد خلیج فارس را ترک و "سعید بزرگی" بر جای وی نشست.

یزدخواستی تیرماه 94 جایگزین بهمن مسعودی شد و به مدت 5 سال مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس بود. 

راه اندازی، آغاز تولید و صادرات بریکت گرم برای اولین بار در کشور در دوران این مدیر با سابقه فولادی صورت گرفت.

معدن‌نیوز در گزارشی به تشریح بخشی از اقدامات و دستاوردهای دوران مدیریت وی در صبا فولادخلیج فارس پرداخته است.  

* به سر انجام رساندن پروژه بعد از 13 سال  

شرکت صبا فولاد خلیج فارس فعالیت خود را برای احداث یک کارخانه فولادسازی به‏ ظرفیت نهایی 4.5 میلیون تن آهن اسفنجی و 4.5 میلیون تن بیلت و اسلب در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در 20 کیلومتری غرب بندرعباس واقع در استان هرمزگان متمرکز نمود که راه‌اندازی این شرکت یک پروژه 10 ساله بود که افتتاح آن حدود 13 سال طول کشیده است. 

در سال 94 این کارخانه به صورت پروژه، پیشرفتی در حدود 49 درصد داشت که با تغییر مدیریت شرکت و ورود یزدخواستی، تصمیم به بازگشت پیمانکار قبلی گرفته شد و در فاصله حدود 20 ماه بیش از 50 درصد پروژه تولید 1.5 میلیون تنی بریکت‌ گرم تکمیل شد.

با وجود مسائل و مشکلات متعدد ارزی و تحریمی، در اسفندماه سال 95 اولین محصول آزمایشی این شرکت تولید و پس از برطرف کردن نواقص این پروژه به طور رسمی در اسفندماه سال 96 توسط رییس جمهور افتتاح گردید. 

همچنین با آزمون و خطا و پیگیری های مستمر در فرآیند اولین تجربه تولید هات بریکت در کشور، عیار این محصول از زیر 90 به بالای 92 درصد رسید که عیار قابل قبولی در دنیا برای این محصول می باشد.

* صادرات بریکت به خاورمیانه، آسیا و اروپا

تولید بریکت گرم برای نخستین بار در کشور در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در سال 96 آغاز شد. در حال حاضر تنها سه کشور در خاورمیانه و 9 کشور در جهان تولیدکننده بریکت گرم هستند.

بریکت گرم محصول استراتژیک در تولید و صادرات فولاد است. ماندگاری بالا و مقاومت در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است. در حال حاضر بیش از 90 درصد از محصول تولید شده در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس صادر می‌شود.

در سال 98 محموله بریکت گرم به وزن 35 هزار تن به ارزش 8 میلیون دلار از بندر شهید رجایی به مقصد کشور‌های اروپایی صادر گردید و در سال 97 نیز بیش از 500 هزار تن بریکت گرم به ارزش بیش از 800 میلیارد تومان از این کارخانه به مقصد کشور‌های اروپایی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شد. 
کاهش هزینه بیمه و حمل‌و‌نقل آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های صادارتی بریکت گرم است.

شروع صادرات محصول در فاصله کوتاهی از راه اندازی شرکت از نقاط قابل توجه در مدیریت وقت شرکت صبافولاد بوده است. 

* شکستن رکورد تولید در فروردین ماه 99 

رکورد همزمان افزایش تولید و کاهش ضایعات در شرکت صبا فولاد خلیج فارس از زمان تاسیس تاکنون در فروردین ماه سال 99 شکسته شد. 

رکورد پیشین تولید این شرکت مربوط به مرداد ماه 98 به میزان 71 هزار و 261 تن بود که در فروردین ماه سال جاری به 72 هزار و 928 تن رسید. این شرکت در آغاز سال جهش تولید و با توجه به اقداماتی که در برنامه‌ های کاری خود قرار داد، توانست نرخ تولید در ساعت خود را حداقل 15 تا 20 درصد افزایش دهد. 

همچنین همزمان با این افزایش تولید، با تدابیر اتخاذ شده و نظارت های فنی رکورد کاهش ضایعات نیز در فروردین ماه 99 به میزان قابل توجهی شکسته شد. هر چند که با توجه به شیوع ویروس کرونا این مجموعه با مشکلاتی از قبیل کاهش نیروی انسانی مواجه بود و عملا حدود یک سوم از پرسنل در هر شیفت فعال بودند اما این شرکت موفق به رکورد تولید و رکورد کاهش ضایعات در فروردین ماه سال جاری گردید. 

* گام مثبت صبا فولاد خلیج فارس در تامین مواد اولیه بزرگترین فولادساز کشور

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در زمستان سال 98 و همزمان با بحران کمبود قراضه و آهن اسفنجی، بخشی از مواد اولیه بزرگ‌‌ ترین فولادساز کشور (فولاد مبارکه اصفهان) را تامین نمود.

بریکت گرم، جایگزین بسیار خوبی برای قراضه بوده و با توجه به اینکه فولاد مبارکه اصفهان در شرایط کنونی و متاثر از محدودیت های بازار زنجیره تامین به شدت با مشکل مواجه بود بر همین اساس با شکل گیری همکاری مابین شرکت صبا فولاد خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان برای اولین بار بریکت گرم در چرخه تولید داخلی فولاد مورد استفاده قرار گرفت.

بر اساس قراردادی که مابین این شرکت و فولاد مبارکه منعقد شد، اولین محموله محصول بریکت گرم (HBI) این شرکت 20 اسفندماه سال 98 و در اوج بحران کمبود مواد اولیه خصوصا گندله و آهن اسفنجی و دومین و سومین محموله نیز به ترتیب در اوایل فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به فولاد مبارکه تحویل داده شد.

این تعامل دربردارنده چند نکته مثبت بود. در ابتدا اینکه آهن در داخل کشور به فولاد و نورد تبدیل شده و برای کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کند و از سویی دیگر این خودکفایی منجر شد که برای تامین این محصول به دلایل تحریم و البته محدودیت های حاصل از شیوع بیماری کرونا دچار مشکل نباشیم.

* ایجاد یک مشکل فنی و حل آن با خودکفایی در صبا فولاد خلیج فارس با همکاری ذوب آهن اصفهان

پروژه بازسازی کوره احیاء شرکت صبا فولاد خلیج فارس با تلاش متخصصین داخلی و با همکاری شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن وابسته به ذوب آهن اصفهان در مدت زمان 40 روز و انجام حدود 7000 نفر ساعت کار با موفقیت به ثمر نشست.

شکسته شدن مخروطی پائینی Flow Aid Insert از محل جوش، افتادن بر روی کلوخه شکن میانی و پرشدن آن از آهن اسفنجی، شکسته شدن تعدادی از دیسک های کلوخه شکن بالایی و شکسته شدن تعدادی از دیسک های کلوخه شکن میانی از مشکلات حاصل از خرابی این قطعه بود که خوشبختانه با همکاری پیمانکاران و متخصصین داخلی (شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن) بدون هیچ گونه تلفات انسانی قطعه بازسازی شد. 

تولید بریکت گرم در شرکت صبافولاد خلیج فارس اولین تجربه تولید این محصول در کشور بود که حل مشکلات فنی خطوط تولید آن به دست متخصصین داخلی دستاورد بزرگی در این صنعت به شمار می رود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد