آلومینیوم و مس

کاهش ۸۵ درصدی سود کودلکو با وجود افزایش تولید

کاهش ۸۵ درصدی سود کودلکو با وجود افزایش تولید
پایگاه خبری معدن نیوز- شرکت کودلکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس معدنی در دنیا، با کاهش قیمت مس به میانگین ۲.۴۹ دلار بر پوند در فصل نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲.۷۲ دلار بر پوند در مدت مشابه سال گذشته، شاهد افت شدید سودآوری بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شرکت کودلکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس معدنی در دنیا، با کاهش قیمت مس به میانگین 2.49 دلار بر پوند در فصل نخست سال 2020 در مقایسه با 2.72 دلار بر پوند در مدت مشابه سال گذشته، شاهد افت شدید سودآوری بود.

در فصل نخست سال جاری با کاهش میانگین قیمت مس به 2.49 دلار بر پوند در مقایسه با 2.72 دلار بر پوند در مدت مشابه سال گذشته، شرکت کودلکو، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس معدنی در دنیا، شاهد افت شدید سودآوری بود.

این شرکت دولتی، با وجود افزایش 6 درصدی تولید به 361 هزار تن، از افت 85 درصدی سود به 54 میلیون دلار در فصل نخست سال 2020 خبر داد. این در حالی است که کاهش 2 درصدی هزینه تولید به 1.327 دلار بر پوند نیز نتوانست افت قیمت را جبران کند.

مازاد عرضه جهانی مس ممکن است آسیب بیشتری به کودلکو وارد کند. به گزارش انجمن بین‌المللی مس کارشده (IWCC)، انتظار می‌رود که مازاد عرضه در 18 ماه آینده تشدید شود، زیرا اختلال‌های بازار باعث ایجاد عدم قطعیت بیشتر در عوامل تاثیرگذار در عرضه و تقاضای مس شده است.

شرکت کودلکو در پایان ماه مارس مجبور به تعلیق قسمتی یا کل خدمات شخص ثالث در پروژه‌ها و همچنین معادن فعال شد. هدف از این اقدام، کاهش تعداد کارکنان در همه‌گیری کروناویروس بود که شامل 30 درصد کارگران پیمانی شد.

مدیر عامل کودلکو تاکید کرد که این شرکت با سرعت تمام برنامه تعمیر اساسی 40 میلیون دلاری 10 ساله معادن را دنبال می‌کند. شرکت کودلکو که تمامی درآمد خود را به دولت شیلی واگذار می‌کند، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خود را تکمیل کرده است؛ این پروژه، تبدیل معدن بزرگ روباز Chuquicamata به معدن زیرزمینی است.

پروژه‌های بزرگ تعمیر اساسی در دست اقدام، شامل سطح جدید 5.5 میلیارد دلاری معدن زیرزمینی El Teniente می‌شود که بزرگ‌ترین معدن این شرکت و ششمین معدن بزرگ دنیا از نظر اندازه ذخیره است و فاز زیرزمینی آن برای بهره‌برداری در سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

در میان سایر پروژه‌های کودلکو، تبدیل معدن زیرزمینی El Salvador به معدن‌کاری روباز است. انتظار می‌رود این پروژه یک میلیارد دلاری که Rajo Inca نام گرفته است، عمر مفید معدن را 40 سال افزایش دهد و همچنین باعث جهش 30 درصدی تولید نسبت به سطوح فعلی شود.

اما این شرکت در ماه آوریل، شروع به افزایش فعالیت خود کرد. در همان ماه، کودلکو به ارزش 800 میلیون دلار تامین مالی از طریق اوراق قرضه انجام داد تا ذخیره نقدی خود را افزایش دهد و بتواند با عدم قطعیت بازار مقابله کند.

همچنین پروژه توسعه 1.3 میلیارد دلاری معدن Andina نیز در سبد پروژه‌های ساختاری این غول مسی قرار دارد. این معدن، در سال 2018 سهم حدود 11 درصدی در کل تولید شرکت داشت. شرکت کودلکو از 7 معدن و 4 واحد ذوب بهره‌برداری می‌کند که همه در شیلی قرار دارند. دارایی‌های این شرکت، سهم 10 درصدی در ذخایر محتمل و قطعی شناخته شده در دنیا و همچنین با تولید سالانه 1.8 میلیون تن، سهم حدود 11 درصدی در تولید جهانی مس معدنی دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد