فولاد و آهن

مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد/ فولاد هرمزگان ۱۵۰ ریال سود به‌ازای هر سهم تقسیم کرد

مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد/ فولاد هرمزگان ۱۵۰ ریال سود به‌ازای هر سهم تقسیم کرد
پایگاه خبری معدن نیوز - مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب برای سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند ماه سال ۹۸ به‌صورت آنلاین و با حضور ۹۶.۶۳ درصد سهامداران برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب برای سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند ماه سال 98 به‌صورت آنلاین و با حضور 96.63 درصد سهامداران برگزار شد.

این شرکت در شهر بندرعباس و در زمینی به مساحت 96 هکتار احداث شد. این مجموعه فولادی با ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن تختال و اسلب فولادی در سال 1390 آغاز به کار کرد. فولاد هرمزگان با دو واحد احیای مستقیم 825 هزارتنی با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی، تاسیسات برای انتقال و شیرین‌سازی آب دریا با ظرفیت 30 هزار متر مکعب در ساعت، ایستگاه توزیع برق، دو کوره قوس الکتریک و دو کوره پاتیلی بخش ریخته‌گری، فعالیت می‌کند.

 به گزارش روابط عمومی فولاد هرمزگان در ابتدای این نشست فرزاد ارزانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان جنوب گزارشی از عملکرد این شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 98، ارائه کرد.

وی اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان سهامدار اصلی فولاد هرمزگان جنوب است و 96 درصد سهام آن را در اختیار دارد. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر 1.7 درصد، شرکت معدنی و صنعتی فولادسنگ مبارکه اصفهان 0.5 درصد و سایر سهامداران نیز 1.8 درصد در فولاد هرمزگان سهام دارند.

ارزانی در ادامه به تشریح افتخارات شرکت فولاد هرمزگان در سال گذشته پرداخت. ازجمله این دستاوردها می‌توان به کسب تقدیرنامه چهار ستاره فعالیت سازمانی در جایزه ملی تعالی سازمانی در سال 98، لوح تقدیر رضایت‌مندی مشتری، کسب گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، حضور در بین 100 شرکت برتر در رتبه‌بندی IMI100، کسب مدال زرین دومین مدیر جهادی حرفه‌ای در روابط عمومی، واحد نمونه صنعتی استان، صادرکننده نمونه استان، گواهینامه مدیریت انرژی، تندیس زرین سرآمدی روابط عمومی و ستاره طلایی روابط عمومی اشره کرد.

*دستاوردها در حوزه بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان جنوب دستاوردهای این شرکت فولادی را در حوزه بهره‌برداری یادآور شد. این شرکت در سال 98 توانست به رکورد تولید سالیانه تختال به میزان یک میلیون و 456 هزار و 710 تن دست یابد. رکورد تعداد ذوب تخلیه شده روزانه در این مجموعه برابر 49 ذوب در تاریخ پنجم آذرماه 98 ثبت شد. رکورد تعداد ذوب ریخته‌گری شده روزانه برابر 50 ذوب در تاریخ 31 شهریور ماه گزارش شد. رکورد تولید روزانه مدول A واحد احیا مستقیم به میزان 2948 تن در تاریخ شانزدهم اسفند ماه ثبت شد.

متوسط عیوب تختال در بازرسی گرم از 1.88 درصد در سال 97 به 1.63 درصد در سال 98، کاهش یافت. متوسط ذوب‌های خارج از رنج آنالیزی از 0.47 درصد در سال 97 به 0.26 درصد در سال 98 کاهش داشت. مصرف نسوز نیز در سال گذشته کاهشی بود و از 7.4 کیلوگرم به‌ازای هر تن مذاب در سال 97 به 6.94 کیلوگرم به‌ازای هر تن مذاب در سال 98 رسید. مصرف الکترود در کوره‌های قوسی از 1.88 کیلوگرم به‌ازای هر تن به 1.85 کیلوگرم در هر تن کاهش یافت.

در همین حال باید خاطرنشان ساخت گریدهای ویژه مربوط به صنایع ماشین‌سازی، صنایع سنگین، نفت و گاز و همچنین مخازن CNG تولید شدند. متوسط Pick up نیتروژن از 3.88 پی.پی.ام در سال 97 به 3.17 پی.پی.ام در سال 98 کاهش یافت. در همین حال 99.3 درصد محصول در واحد احیا مستقیم با متالیزاسیون بالای 92 درصد انجام شد.

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین شات‌دان سالیانه شرکت با برنامه‌ریزی 7091 فعالیت تعمیراتی و 210 هزار نفرساعت انجام شد. میزان تولید آب صنعتی با اجرای پروژه‌های بهبود پیش تصفیه از 510 به 530 مترمکعب بر ساعت افزایش یافت. 10 قطعه استراتژیک بومی‌سازی شدند. توقفات ناشی از عدم جمع‌آوری سرباره با اجرای پروژه افزایش آماده بکاری تجهیزات جمع‌آوری سرباره، کاهش یافتند. سیستم کنترل و صدور دستور بارگیری کامیون‌های حمل تختال از طریق دوربین‌های پلاک‌خوان راه‌اندازی شد.

*دستاوردها در حوزه تکنولوژی

مدیرعامل فولاد هرمزگان افزود: اقدامات لازم برای شروع پروژه‌های افزایش ظرفیت فولادسازی از 1.5 میلیون تن به 2 میلیون تن انجام شده است. احداث کارخانه نورد ورق عریض نیز در مرحله انجام مطالعات مهندسی و شروع تدوین اسناد مناقصه قرار دارد. پروژه افزایش تولید فولادسازی از طریق نصب انس‌های اکسیژن، گرافیت و آهک و همچنین پروژه افزایش نرخ شارژ مواد به کوره‌های قوس الکتریکی در دست اجرا است. اسناد قراردادی پروژه‌های تصفیه‌خانه احیاو نصب سولفورزدا در واحد احیا در حال تهیه و تدوین هستند. توسعه محصولات جدید با تولید گریدهای جدید اجرایی شده است. همچنین باید خاطرنشان ساخت نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری کشور توسط این مجموعه برگزار شد.
قرارداد و تفاهم‌نامه پژوهشی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان عقد شد و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در شرکت گسترش یافت. این مجموعه همچنین موفق به دریافت گواهینامه در برنامه‌های مقایسه‌ای بین آزمایشگاهی داخل و خارج کشور شد. راه‌اندازی سیستم اطلاعاتی مدیریت بودجه خرید را باید از دیگر دستاوردهای این مجموعه در سال گذشته دانست. فولاد هرمزگان در سال گذشته موفق به دریافت تقدیرنامه 4 ستاره جایزه ملی تعالی سازمانی شد. ممیزی مراقبتی و تمدید گواهی‌نامه‌های نظام‌های مدیریت کیفیت، مدیریت آموزشی، مدیریت ایمنی و بهداشت، مدیریت محیط زیست، مدیریت شکایت مشتریان، اخذ گواهینامه مدیریت انرژی و ... شد.

*دستاوردها در حوزه خرید

ارزانی در تشریح دستاوردها در حوزه خرید در سال گذشته از تامین کمی و کیفی موجودی مناسب برای مواد اولیه از قبیل گندله و همچنین افزایش موجودی اقلام استراتژیک که از خارج کشور تامین می‌شود (شامل اشکال ویژه نسوز، فرومنگنزها و پودر قالب) خبر داد. در همین حال الکترود گرافیتی با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های بازار توسط واحد خرید مواد اولیه تامین شد. اقلام مازاد به میزان 620 میلیارد ریال فروخته شدند. قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان عقد شد و شرایط همکاری‌های پژوهشی در راستای بومی‌سازی مواد اولیع و قطعات یدکی تسهیل شد. موانع قراردادهای تامین برق از شبکه خصوصی رفع و قراردادی با بخش خصوصی منعقد شد که درنتیجه آن هزینه انرژی به مبلغ 260 میلیارد ریال در سال کاهش یافت. قراردادهای بلندمدت و تجمیع شده‌ای در زمینه حمل‌های جاده‌ای و ریلی عقد شدند.

طراحی سیستم جامع پشتیبانی خارجی، پروژه طراحی سیستم جامع حمل جاده‌ای و ایجاد مشارکت ارزش‌افزا با شرکت‌های زنجیره تامین برای تامین پایدار مواد اولیه از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این مجموعه هستند.

*دستاوردها در حوزه فروش

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان جنوب در تبیین دستاوردهای این مجموعه فولادی در حوزه فروش در سال گذشته موارد متعددی را نام برد که ازجمله آنها می‌توان از کسب گواهینامه صادرکننده نمونه استانی برای پنجمین سال متوالی، حضور در جمع 100 شرکت برتر داخلی به لحاظ کسب درآمد، رشد 13 درصدی فروش تختال به بازارهای داخلی و صادراتی در سال 98 نسبت به سال 97، تامین پایدار نیاز نوردکاران داخلی، فروش 78 هزار و 652 تن محصولات ویژه و خاص مورد استفاده در صنایع تولید مخازن تحت فشار، کپسول CNG، سازه‌های پراستحکام، قطعات بازارهای داخلی و خارجی، توسعه بازارهای جدید صادراتی در منطقه چین و شمال آفریقا، رشد 20 درصدی فروش تختال به بازارهای صادراتی در سال 98 نسبت به سال 97، فروش یک میلیون و 558 هزار و 736 تن محصول اسلب در بازارهای جهانی و داخلی و همچنین رشد 64 درصدی درآمد فروش تختال به بازارهای داخلی و صادراتی در سال 98 نسبت به شال 97، نام برد.

*دستاوردها در حوزه انرژی

ارزانی در ادامه این جلسه دستاوردهای این شرکت فولادی را در حوزه انرژی برشمرد. کاهش مصرف ویژه آب مجتمع از 3.10 مترمکعب بر تن تختال به 2.96 مترمکعب بر تن تختال، کاهش مصرف ویژه انرژی حرارتی از 12.28 گیگاژول بر تن تختال به 11.036 گیگاژول برای تولید هر تن تختال، کاهش مصرف انرژی کل از 16.08 گیگاژول بر تن تختال به 14و83 گیگاژول به‌ازای هر تن تختال، نصب تب‌چنجر آنلاین برای ترانسفورماتور قدرت پست برق SMP، نصب AVR بر روی ترانسفورماتور T205، اجرای پوشش سیلیکونی پست برق 230، اتوماتیک کردن دیزل ساختمان فولادسازی، تغییر سیستم نشان‌دهنده پر تابلوهای پست برق MRS جهت افزایش ایمنی، راه‌اندازی سیستم کنترل دور (درایو) تولید آب شیرین از دریا درجهت کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه و همچنین سیستم مدیریت انرژی در سازمان و دیافت گواهینامه 1S050001 2018 از شرکت SGS را باید مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در حوزه انرژی و در سال 98 نام برد.

*سهم بازار شرکت

وی در ادامه به سهم بازار فولاد هرمزگان در کشور پرداخت و گفت: مطابق با گزارش منتشر شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از برترین تولید‌کنندگان فولادی توانست بیش از 7 درصد از سهم تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص دهد و در رتبه چهارم فولاد خام کشور قرار گیرد.

گفتنی است شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان در این رتبه‌بندی پیش از فولاد هرمزگان قرار دارند. در ادامه باید تاکید کرد مجموع میزان تولید فولاد هرمزگان در سال گذشته برابر یک میلیون و 456 هزار و 710 تن گزارش شده است. یعنی این شرکت در سال گذشته، 7.09 درصد از تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده است.

*نگاهی به آمار فروش

ارزانی آماری از درآمد فروش محصولات به لحاظ ارزش ریالی ارائه کرد. براساس این گزارش، فولاد هرمزگان در سال 98 مجموعا 61148231 میلیون ریال فروش داشته است. این رقم فروش در مقایسه با سال 97، حدود 64 درصد رشد داشته است. در همین حال باید تاکید کرد میزان فروش صادراتی این شرکت در سال گذشته برابر 32186200 میلیون ریال عنوان شده که در مقایسه با رقم صادرات آن در سال 97، حدود 111 درصد بیشتر شده است. میزان فروش داخلی فولاد هرمزگان نیز در سال مالی 98 برابر 28962021 میلیون ریال گزارش شده است. این رقم در مقایسه با سال 97 حدود 32 درصد رشد داشته است.

*افزایش سرمایه شرکت

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان جنوب در تشریح روند افزایش سرمایه شرکت گفت: تاکنون 4 مرتبه سرمایه این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه این مجموعه فولادی در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال گذشته و به میزان 25000000 میلیون ریال انجام شده است.

*نگاهی به طرح‌های توسعه

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در ادامه به تشریح طرح‌های توسعه این مجموعه فولادی پرداخت. افزایش ظرفیت فولادسازی از 1.5 به 2 میلیون تن تختال در سال، ایجاد یک واحد ورق عریض به ظرفیت 1.2 میلیون تن در سال، ایجاد یک واحد اکسیژن به ظرفیت 10 هزار نرمال متر مکعب در ساعت، احداث سیلو‌های ذخیره آهن اسفنجی به ظرفیت 30 هزار تن، احداث تصفیه‌خانه صنعتی واحد احیا مستقیم، ایجاد واحد سولفورزدا جهت دو واحد موجود احیای مستقیم و یک واحد آتی شرکت ازجمله طرح‌های توسعه شرکت هستند.

*عملکرد زیست محیطی شرکت

ارزانی در ادامه به تشریح عملکرد محیط زیستی شرکت پرداخت. ازجمله اقدامات انجام گرفته می‌توان به تهیه و بازنگری دستورالعمل‌ها و گردش کارها، ارزیابی عملکرد زیست محیطی پیمانکاران ( 12 دروه)، ارزیابی عملکرد زیست‌محیطی واحدهای بهره‌بردار ( 11 دوره)، پیش ممیزی سیستم مدیریت محیط زیست، اخذ مجوز زیست محیطی طرح توسعه فولاد هرمزگان، اخذ مجوز زیست محیطی طرح موجود واحد تصفیه آب، انجام پایش‌های طرح خوداظهاری سازمان محیط‌زیست، لایروبی وبستر‌سازی مسیل عبوری، بهبود عملکرد راندمان سیستم‌های کنترل آلاینده‌ها، اخذ مجور زیست‌محیطی جهت کاربری سرباره به‌منظور تسطیح اراضی در منطقه ویژه، اخذ مجوز خروج جهت 16000 تن پوسته اکسیدی، انجام آزمایشات خود کنترلی بر روی پساب صنعتی، برگزاری 11 دوره کمیته رفع مغایرت‌های زیست محیطی در سطح مدیریت ارشد سازمان، تخصیص 1250 تن نرمه آهک به شهرداری‌های استان در راستای جلوگیری از شیوع کرونا، استقرار نظام جامع پسماند و عقد قرارداد با مراکز ذیصلاح، برگزاری مسابقه نقاشی روز هوای پاک بین فرزندان پرسنل، پیگیری در راه‌اندازی مدول B تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی وتصفیه فاضلاب شرکت‌های همجوار استفاده از آن در آبیاری فضای سبز و پیگیری عقد قرار داد نصب سامانه پایش آنلاین گازهای خروجی از دودکش واحدهای سیار اشاره کرد.

*آموزش و منابع انسانی

ارزانی در ادامه برای تشریح فعالیت‌های آموزشی صورت گرفته به تشریح وضعیت نیروی انسانی در شرکت پرداخت. کل تعداد کارکنان امانی و پیمانی شرکت بر اساس مدرک تحصیلی در پایان سال 98 برابر 1557 نفر بوده است. در این میان 704 نفر دیپلم، 430 نفر لیسانس، 387 نفر فوق دیپلم و 36 نفر مدرک فوق لیسانس دارند.

فعالیت‌های آموزشی و توسعه منابع انسانی شرکت نیز بدین شرح هستند: توسعه باشگاه مدرسین داخلی، برگزاری همایش‌ها و جشواره یادگیری ویژه خانواده، برگزاری سه دوره نظرسنجی از کارکنان، استقرار فاز یک نظام مدیریت عملکرد کارکنان، استقرار فاز یک نظام جامع ارتباطلات داخلی کارکنان، برگزاری نظرسنجی از فرآینده‌های منابع انسانی، اجرای فاز یک ارتقا مهارت‌های رهبری سطوح مدیریتی، برگزاری 60 جلسه مصاحبه ارزیابی شایستگی جهت ارتقا داخلی کارکنان و حفظ روند مطلوب و ارتقا شاخص‌های عملکردی حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی.

*نگاهی به برنامه‌ها و اهداف شرکت در سال جاری

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان جنوب در ادامه مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف شرکت در سال جاری را برشمرد. این اهداف عبارتند از: رشد میزان تولید تختال به یک میلیون و 520 هزارتن و عبور از ظرفیت اسمی فولادسازی، افزایش میزان تولید آهن اسفنجی به 1.660.000 تن در سال 99، تبدیل یک میلیون و 500 هزار تن نرمه آهن اسفنجی به بریکت و استفاده در کوره‌های فولادسازی، انجام تعمیرات سالیانه مدول B واحد احیای مستقیم، پروژه کاهش مصرف نسوز از 6.94 کیلوگرم به ازای هر تن مذاب به 6.84 کیلوگرم به ازای هر تن مذاب، تثبیت مصرف الکترود 600 میلی‌متر در کوره‌های قوس، فروش 1.520 هزار تن تختال در سال 1399( 900 هزار تن بازار داخل و 620 هزار تن بازار صادرات) ، ایجاد مشارکت‌های ارزش‌افزا با شرکت‌های زنجیره تامین پایدار مواد اولیه، طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان و ارتقای مهارت‌های رهبری سطوح مدیریتی.

*تقسیم سود

در ادامه این جلسه حسابرس مستقل گزارشی از وضعیت حسابرسی شرکت ارائه کرد. سپس سهامداران که به صورت آنلاین در این مجمع حضور یافته بودند سوالات خود را مطرح و به سوالات آنان پاسخ داده شد. در اپایان این نشست شرکت حسابرسی بهراد مشاور به‌عنوان حسابرس فولاد هرمزگان در سال جاری انتخاب؛ شرکت کاربرد تحقیق نیز به‌صورت علی‌البدل انتخاب شد. روزنامه‌های کثیرالانتشار صمت و دنیای اقتصاد نیز همچنان به‌عنوان روزنامه‌های رسمی شرکت فولاد هرمزگان جنوب انتخاب شدند.

گفتنی است براساس اطلاعات یاد شده در این مجمع، شرکت فولاد هرمزگان جنوب در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1398، برابر 60 تومان سود به ازای هر سهم ساخت. در این جلسه تقسیم سود 25 درصدی میان سهامداران تصویب شد. یعنی این شرکت به ازای هر سهم 150 ریال سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد