فولاد و آهن

تحلیلگر بازارهای بین المللی و فولاد مطرح کرد:

بازار جهانی فولاد با دقت رفتار و اخبار چین را رصد می کند

بازار جهانی فولاد با دقت رفتار و اخبار چین را رصد می کند
پایگاه خبری معدن نیوز - بهای هر تن بیلت CIS براساس آخرین معاملات به ۳۶۵ دلار فوب دریای سیاه کاهش یافت. اوکراین دو محموله ۵۰ هزار تنی بیلت را ۳۹۵ دلار CFR جده عربستان معادل ۳۶۵ فوب به فروش رسانده است و یک محموله ۳۰ هزار تنی بیلت شرق اوکراین ۳۷۰ تا ۳۷۵ دلار CFR ترکیه فروخته شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از کانال تلگرامی کیوان جعفری طهرانی، بهای هر تن بیلت CIS براساس آخرین معاملات به 365 دلار فوب دریای سیاه کاهش یافت. اوکراین دو محموله 50 هزار تنی بیلت را 395 دلار CFR جده عربستان معادل 365 فوب به فروش رسانده است و یک محموله 30 هزار تنی بیلت شرق اوکراین 370 تا 375 دلار CFR ترکیه فروخته شده است.

قیمت های عملیاتی بیلت زیر 370 دلار ارزیابی می گردد. در حالیکه سه چهارم تقاضای بیلت، مختص بازار چین است و تقاضا و مصرف در سایر نواحی ضعیف می باشد و بیشتر با هدف ذخیره سازی خرید انجام می شود.

شمال آفریقا تقاضا ضعیف و درخواست قیمت ٣٩٥ دلار CFR به گوش می رسد درحالی که از تونس 380 تا 385 دلار CFR در خواست وجود دارد.

اسلب CIS بالغ بر 370 دلار فوب ارزیابی می شود و  معاملات 407 تا 415 دلار CFR چین با اسلب آس آن گزارش می شود.

ایتالیا با توجه به بهبود تقاضا انتظار افزایش قیمت های ورق و مقاطع تخت (plate) را در این هفته دارد و S235JR plate اکنون 445 تا 460 یورو درب کارخانه اعلام می شود و محصول مشابه وارداتی 420 تا 430 یورو CFR تحویل خریداران اروپایی می شود. با توجه به افزایش قیمت های اسلب انتظار افزایش قیمت ها وجود دارد.

هر چند ورق کلاف گرم ترکیه به علت نبود تقاضا با 5 دلار کاهش به 425 دلار فوب رسیده اما ورق کلاف سرد CRC با 20 دلار کاهش 500 دلار فوب ارزیابی می شود.

دورنمای تقاضای خوبی برای ورق ترکیه وجود ندارد و برخی اعلام می کنند تقاضا بالاتر از 400 دلار فوب وجود ندارد و یک  یک تولیدکننده 400 یورو تحویل اروپای شرقی پیشنهاد می دهد که با احتساب کرایه حدود 15 دلاری، معادل 435 دلار فوب است و یک خریدار اسپانیایی نیز پیشنهاد 420 دلاری فوب دریافت کرده است که 5 دلار کمتر از قیمت مورد انتظار است.

در هند نیز با توجه به شروع مانسونزو بادهای موسمی، تقاضا افت دارد و  قیمت ورق کلاف گرم هند با 7 دلار کاهش مواجه بوده و 36000 تا 36500 روپیه  در تن برای مناطق مختلف پیشنهاد می شود. ادامه محدودیت ها و منع آمدوشد در هند مصرف را به شدت محدود کرده است.

از سوی دیگر در بازار جهانی فولاد رفتار و اخبار چین قابل توجه است.

در بازار چین براساس گزارشات انجمن آهن و فولاد (CISA) رکود تولید فولاد زده شده است و فقط طی 11 تا 20 ژوئن 2.14 میلیون تن در روز فولاد در چین تولید شده است از طرفی حجم واردات بیلت و اسلب چین به طور فزاینده ای ادامه دارد و تنها به بندر jiangyin تا اواسط ژوئن 200 تا 300 هزار تن  اسلب واردات شده است.

برخی فعالان بازار از افزایش موجودی انبار فولاد در چین نگران هستند. براساس گزارش CISA در 10 روز اول ماه ژوئن موجودی فولاد CISA با 5.8 درصد افزایش و از 11 تا 20 ژوئن 11.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. در حالیکه به علت شروع بارندگی ها در جنوب و شرق چین تقاضا برای میلگرد و فعالیت ساختمانی کند شده است.

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه ٢٥٣.٥ دلار ثابت بود. میلگرد صادراتی ترکیه با افت حدود 3 دلاری به 409 دلار فوب رسیده در حالیکه قیمت سنگ آهن وارداتی چین با افزایش اندکی مواجه بود.

باید دید که آیا چین کماکان می تواند نجات بخش بازار فولاد جهانی باشد یا تدریجا با افزایش تولید داخل و مازاد عرضه فولاد مواجه خواهیم شد؟ 

پیش بینی گزارشات بانک جهانی از تاثیرات کرونا و ریکاوری اقتصاد در نقاط مختلف جهان حکایت دارد و کارشناسان معتقند ادامه شرایط متغییر امروز اقتصاد جهان بر جذابیت و افزایش ریسک بازار فولاد و کامودیتی ها افزوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد