اقتصاد و صنعت

افزایش ظرفیت حمل بار با تکمیل خط دوم راه‌ آهن سنگان ـ بافق

افزایش ظرفیت حمل بار با تکمیل خط دوم راه‌ آهن سنگان ـ بافق
پایگاه خبری معدن نیوز- اسلامی گفت: با تکمیل خط دوم راه آهن سنگان ـ بافق، ظرفیت حمل و نقل ریلی ۲۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز،  اسلامی گفت: با تکمیل خط دوم راه آهن سنگان ـ بافق، ظرفیت حمل و نقل ریلی 20 میلیون تن افزایش می‌یابد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز به دستاورد‌های ارزشمندی در حوزه حمل و نقل و ریلی رسیده‌ایم گفت: استکبار با پیشرفت ما مخالفت است و نمی‌بیند که می‌توانیم زیر پرچم خود پیشرفت کنیم و این پیشرفت با خلاقیت نیرو‌های داخلی و ایرانی امکان پذیر است و استکبار قصد دارد با مزاحمت‌های مختلف نقش جمهوری اسلامی ایران را کمرنگ کند، اما ما خوشبختانه به پیشرفت‌های مختلف و دستاورد‌های بزرگی در این زمینه رسیده‌ایم.

او گفت: ما قصد داریم با یک حرکت جهشی تمامی کاستی‌ها را برطرف و با ارائه تکنولوژی‌های جدید بتوانیم تعاملات بین المللی خود را افزایش دهیم.

اسلامی اظهار کرد: اقتصاد در مسیر شکوفایی قرار دارد و ارزش افزوده آن را مردم به صورت مستقیم حس می‌کنند و ما با همبستگی و همکاری می‌توانیم از وضعیت مطلوب در این بخش بهره ببریم.

او گفت: شرکت راه آهن با ایجاد ظ رفیت‌های مختلف برای بهره برداری توانسته از تکنولوژی‌های گوناگون در حوزه راه آهن استفاده کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان ظرفیت‌های جابجایی در حوزه راه آهن و همچنین ایجاد تحول در این بخش افزایش یافته است گفت: ظرفیت‌های جا به جایی به نقاط مصرفی بسیار گسترش یافته و با احداث خطوط دوم در برخی از مسیر‌ها میزان حمل کالا بسیار بیشتر شده به طوری که هم‌اکنون در خط سنگان به بافق حدود 7 میلیون تن کالا جابجا می‌شود که با احداث خطوط دوم میزان ظرفیت آن به 20 میلیون تن می‌رسد.

اسلامی گفت: از سال گذشته پیگیری‌ها برای احداث خطوط دوم مطرح شد و بسیاری از کشور‌های خارجی مطرح می‌کردند که با سرمایه‌گذاری خط دوم را احداث کنند، اما امروز درست‌ترین و مؤثرترین تصمیم با استفاده از منابع داخلی شرکت‌های بهره‌مند گرفته شد و سرمایه‌گذاری برای احداث خطوط دوم انجام شد.

به گفته اسلامی همواره بخش خصوصی و وزارت صمت در این زمینه پای کار بوده اند و امروز شاهد امضای تفاهم نامه در این زمینه هستیم.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌آهن چابهار به زاهدان که ساخت آن در دسترس است گفت: مسیر بعدی این خط ریلی بیرجند به تربت حیدریه است که با ساخت و احداث آن حجم جا به جایی کالا و بار به 100 میلیون تن خواهد رسید و احداث این دو خط موازی جزء اصلی‌ترین برنامه‌های ما است.

 او بیان کرد: با اتصال خاف به هرات در چند ماه آینده اتصال ما به کشور دوست افغانستان فراهم می‌شود و ما می‌توانیم با ایجاد این خط ریلی ذخایر و جا به جایی کالا‌های خود را افزایش دهیم.

 اسلامی با بیان اینکه گام در راهی می‌گذاریم که آینده آن توسعه شکوفایی و پیشرفت کشور باشد گفت: با اجرای این پروژه‌ها سرعت راندمان را افزایش خواهیم داد و با برقراری و ساخت خطوط فرعی سهم ریل را در این حوزه بالا خواهیم برد.

 او با اشاره به اینکه انعقاد تفاهمنامه با شهرداری در محور بازآفرینی شهری به طول 10 کیلومتر زمینه ساز توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشور خواهد شد ادامه داد: این محور‌ها با همکاری شهرداری‌های مناطق 17 و 18 ساخته خواهد شد و با امضای تفاهم نامه روان سازی برای اجرا و عملیاتی کردن این پروژه‌ها را دنبال خواهیم کرد.

 وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ما در سال جهش تولید تجربه سال گذشته را با توسعه بیشتر دنبال خواهیم کرد و در سال گذشته 778 لوکوموتیو واگن باری و مسافری را خواهیم ساخت.

 این مقام مسئول گفت: شرکت‌های سازنده در طی سال‌های 98 و 99 با ساخت و احداث این واگن‌ها رونق گرفتند و ما با اجرای این پروژه نقش موثری در تولید اشتغال داشتیم به طوری که به گفته مدیر عامل واگن پارس این شرکت رکورد تولید را در کشور ثبت کرد.

 اسلامی گفت: در شرایط کرونایی کارخانجات کشور را مجهز کرده‌ایم و تمامی واگن‌هایی که بلاتکلیف مانده در راه آهن را جمع آوری و تمامی آن‌ها را به کارخانجات جهت بازسازی یا اسقاط واگذار کرده ایم که این اقدام خود نقش موثری در رونق کارخانجات کشور داشت.

 اسلامی در پایان یک تقاضا از تمامی بخش‌ها و بانک‌ها داشت و گفت: امیدواریم تبصره 18 و منابع بانک‌ها در این بخش افزایش یابد و در شرایط کرونایی هم امیدواریم بتوانیم تسهیلات در این حوزه را هرچه سریعتر پرداخت کنیم.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد