سیمان و مصالح

افزایش نرخ سیمان بر اساس شرایط اقتصادی کشور

افزایش نرخ سیمان بر اساس شرایط اقتصادی کشور
پایگاه خبری معدن نیوز- افزایش نرخ سیمان فعلا و در این مقطع، در حد همان ۲۰ تا ۳۰ درصدی است که دولت مجوز آن را داده، اعمال شده و از فردا اجرایی خواهد شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، افزایش نرخ سیمان فعلا و در این مقطع، در حد همان 20 تا 30 درصدی است که دولت مجوز آن را داده، اعمال شده و از فردا اجرایی خواهد شد.

سیمانی ها از مدتی قبل پیگیر افزایش نرخ محصولات خود بودند. گویا درخواست سیمانی ها افزایش نرخ 63درصدی بوده و حالا سیمان تیپ 1، مجوز افزایش نرخ 20 درصدی گرفته که البته کمتر از حد انتظار سیمانی ها بوده است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این خصوص بیان کرد: بحث افزایش نرخ 63 درصدی سیمان بر اساس افزایش چشمگیر هزینه های تولید مطرح شده بود و سال گذشته انجمن صنفی صنعت سیمان توافقی هم با وزیر وقت وزارت صمت انجام داده بود که نرخ سیمان در انتهای سال 98 یک افزایش نرخ 37 درصدی اعمال شود و در سال 99 هم نرخ سیمان 63 درصد افزایش یابد.

ولی افزایش نرخ 37 درصدی سیمان سال گذشته به نتیجه ای نرسید و امسال هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور، با درخواست افزایش نرخ 63 درصدی سیمان موافقت نشد. نهایتا با توجه به سیاست دولت و موافقت با افزایش نرخ 20 تا 30 درصدی صنایع تولیدی، روز گذشته با رعایت پروتکل های بهداشتی، جلسه ای با حضور مدیران عامل شرکت های سیمانی برگزار شد تا مدیران این صنعت را نسبت به افزایش نرخ 20 درصدی سیمان تیپ 1 و افزایش نرخ سایر انواع سیمان متناسب با هزینه های تولید و تا سقف حداکثر 30 درصدی قانع کنیم.

مدیران عامل شرکت های سیمانی هم با هماهنگی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و با درک شرایط اقتصادی کشور، در این مقطع با افزایش نرخ 20 درصدی سیمان تیپ 1 موافقت کردند و سایر تیپ ها هم متناسب با هزینه های تولید تا سقف 30 درصدی افزایش خواهد داشت.

وی افزود: در مجموع افزایش نرخ سیمان فعلا و در این مقطع، در حد همان 20 تا 30 درصدی است که دولت مجوز آن را داده، اعمال شده و از فردا اجرایی خواهد شد. اما به هر حال، هزینه های تولید بیش از این میزان افزایش داشته و با در نظر گرفتن درخواست شرکت های سیمانی برای افزایش نرخ محصولات متناسب با هزینه های تولید، تلاش می شود هر 3 ماه یکبار، افزایش نرخ سیمان پیگیری شود و به این ترتیب، در نیمه دوم امسال مجددا پیگیر درخواست افزایش نرخ سیمان خواهیم بود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر سودآوری سیمانی ها اظهار کرد: اگرچه نرخ ارز رشد زیادی داشته، ولی مشتریان صادراتی معمولا نرخ سیمان داخلی را رصد می کنند و با توجه به نرخ های داخلی، سیمان صادراتی را خریداری می کنند. بنابراین اصلاح نرخ سیمان صادراتی در گرو اصلاح نرخ های داخلی است. ضمن اینکه هزینه های حمل و نقل سیمان هم افزایش داشته است.

اما در مجموع، با افزایش نرخ ارز، قدرت رقابت سیمان ایران در بازارهای صادراتی افزایش داشته و با تقاضای خرید بیشتری مواجه هستیم. درخواست خرید کلینکر ایران افزایش داشته؛ اما به منظور حفظ بازارهای صادراتی امکان افزایش قیمت شدید در بازارهای صادراتی را نداریم.

با این تفاسیر اثر افزایش نرخ ارز بر صادرات سیمان ایران و درآمد شرکت های سیمانی مثبت است و به نظر می رسد درآمد صادراتی سیمانی ها رشد 20 تا 30 درصدی داشته باشد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد