اقتصاد و صنعت

فردا و با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت می گیرد؛

آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان با استفاده از ریل ملی

آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار - زاهدان با استفاده از ریل ملی
پایگاه خبری معدن نیوز -عملیات ریل گذاری محور راهبردی راه آهن چابهار - زاهدان، فردا دوشنبه ۱۶ تیر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، راه آهن چابهار - زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر اقیانوسی کشور که در سواحل مکران واقع شده است و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت، تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار با سرعت و توجه ویژه در حال انجام است.
طول راه آهن چابهار- زاهدان که تمام ریل مورد نیاز آن قرار است برای نخستین بار توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و عرضه شود، 628 کیلومتر است و این مسیر از شهر چابهار آغاز شده و پس از عبور از شهر‌های نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان می‌رسد.

قرار است مراسم آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار از سمت زاهدان روز دوشنبه 16 تیرماه 1399 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شود.

زیرسازی راه آهن زاهدان - چابهار، به طول 45 کیلومتر به طور پیوسته به اتمام رسیده و عملیات ریل گذاری آن از روز دوشنبه آغاز خواهد شد و تا پایان سال تا شهر خاش به طول 150 کیلومتر ریل گذاری صورت خواهد گرفت.

از جمله اهداف اجرای طرح کلیدی و راهبردی راه آهن چابهار - زاهدان و امتداد آن یعنی راه آهن زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- ایجاد کریدور تمام ریلی در شرق کشور از جنوب تا شمال 2- اتصال چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی 3- کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریل 4- اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی 5- ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی شهر‌های محور ریلی شرق کشور 6- صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ای 7 - ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه 8- ایجاد همکاری‌های دائمی با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها با ایجاد تبادلات تجاری و ترانزیتی 9- امکان انتقال کالا‌های کشور‌های همسایه از جمله افغانستان از طریق ریل با احداث و تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان پیش بینی می‌شود حداقل 927 هزار مسافر و دو میلیون و 800 هزار تن بار در سال 1401 از این محور جابجا شوند و در سال 1420 این میزان به جابجایی دو میلیون و 40 هزار مسافر و 7 میلیون و 700 هزار تن بار افزایش یابد.

شهر‌های واقع در مسیر راه آهن چابهار زاهدان عبارتند از شهر جدید تیس، شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش.

برای ساخت این مسیر 628 کیلومتری 39 دستگاه تونل به طول 15600 متر، 128 دستگاه پل به طول 15400 متر و 80 تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی استان سیستان و بلوچستان احداث شده است.

منابع مالی پیش بینی شده برای طرح احداث عبارتند از:
1- اختصاص 300 میلیارد تومان از فروش سهام 2- پیش بینی منابع اعتباری در قانون بودجه 3- تامین اعتبار 300 میلیون یورویی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی 4- پیش بینی تامین 25 درصد مبلغ قرارداد حداقل به میزان 500 میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) راه آهن چابهار - زاهدان باعث ایجاد اشتغال مستقیم حدود 3000 نفر و غیر مستقیم برای حدود 10 هزار نفر می‌شود.

مشخصات طرح راه آهن چابهار -زاهدان عبارت است از:
1- طول 628 کیلومتر 2- عرض مسیر 7 متر 3- سرعت طراحی برای قطار مسافری 160 کیلومتر 4- سرعت طراحی برای قطار باری حداکثر 120 کیلومتر همچنین 34 ایستگاه شامل 27 ایستگاه درجه 3 و 6 ایستگاه درجه 2 و یک ایستگاه تشکیلاتی در این مسیر در حال احداث است.

توسعه سواحل مکران خصوصا بندر چابهار با توجه به تاکید و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی و نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه در دستور کار طرح‌های ملی و استانی کشور است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد