فولاد و آهن

در ناحیۀ فولادسازی فولاد مبارکه انجام شد؛

بومی سازی کلیدهای برق قدرت کوره های قوس الکتریکی و پاتیلی فولاد مبارکه

بومی سازی کلیدهای برق قدرت کوره های قوس الکتریکی و پاتیلی فولاد مبارکه
معدن نیوز - با همت و تلاش کارشناسان فولاد مبارکه و با همکاری شرکت های سازندۀ داخلی، کلیدهای قدرت ۷۲.۵ کیلوولت کوره های قوس الکتریکی و ۳۶ کیلوولت کوره های پاتیلی که در شرایط تحریم با صرف مبالغ قابل توجهی ارز و از محل واردات تهیه می شد، در سایۀ الطاف الهی بومی سازی شد و با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، با همت و تلاش کارشناسان فولاد مبارکه و با همکاری شرکت های سازندۀ داخلی، کلیدهای قدرت 72.5 کیلوولت کوره های قوس الکتریکی و 36 کیلوولت کوره های پاتیلی که در شرایط تحریم با صرف مبالغ قابل توجهی ارز و از محل واردات تهیه می شد، در سایۀ الطاف الهی بومی سازی شد و با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس برنامه ریزی، کنترل، نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق و در خصوص نقش این کلیدها گفت: وظیفۀ کلیدهای قدرت در کوره های قوس و کوره های پاتیلی، قطع و وصل تغذیۀ الکتریکی است و به تبع آن برقراری به موقع جریان الکتریکی در کوره جهت ایجاد قوس الکتریکی و انجام عملیات ذوب و قطع به موقع جریان الکتریکی، به عملکرد صحیح این کلید بستگی دارد. به نحوی که عملکرد نامناسب این کلیدها علاوه بر توقفات سنگین کوره و عملیات ذوب، باعث بروز خسارت به سایر تجهیزات جانبی نظیر ترانسفورماتورها (ارزشمندترین تجهیز کوره های قوس)، برقگیرها و دیگر تجهیزات فشارقوی تا پست برق واقع در توزیع برق نیز می گردد.

عباس محمدی با تأکید بر اینکه 16 عدد کلید 63 کیلوولت روی کوره های قوس و 4 عدد کلید 36 کیلوولت روی کوره های پاتیلی از سال ها قبل توسط شرکت های سازندۀ خارجی تولید و نصب شده بود، افزود: تعداد کلیدزنی زیاد این کلیدها ایجاب می کند که به طور منظم پل های کلید و قطعات زیرمجموعۀ آن جهت اورهال اساسی یا جایگزینی خرید و تأمین شود، ولی در سال های اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه و عدم امکان خرید کلید از سازندۀ اصلی یا جایگزینی از طریق سایر سازندگان معتبر خارجی، ادامۀ تأمین کلید و زیرمجموعه های آن جهت اورهال اساسی، با مشکلات عدیده ای روبه رو شد. ضمن اینکه سازندۀ اصلی خارجی از چند سال پیش با شرکتهای بزرگتر ادغام شده و تیپ اصلی هم تولید نمی شود؛ ازاینرو نگرانی های بسیار زیادی ایجاد شده بود.

وی در تشریح فرایند بومی سازی این کلیدهای خاص اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و با پیگیری مستمر واحدهای عملیاتی ناحیۀ فولادسازی و مدیریت های بومی سازی و خرید، فاز ارزیابی با برگزاری جلسات فنی متعدد و همچنین بررسی های لازم برای انطباق شرایط کلید با موقعیت مورد نظر انجام گرفت و تغییرات موردنیاز شامل نیازمندی های سازه، باس بار، اتصالات، سیم کشی ها و سیگنالینگ و تغییر مسیر کلیۀ داکت ها و... استخراج و در نهایت پروسۀ ساخت از طریق سازندۀ داخلی آغاز شد.

رئیس برنامه ریزی، کنترل، نگهداری و تعمیرات ناحیۀ فولادسازی و ریخته گری مداوم فولاد مبارکه درخصوص نحوۀ تست این کلیدها اظهار داشت: پس از ساخت و تست موفقیت آمیز کلید در آزمایشگاه شرکت سازنده و حمل آن به فولاد مبارکه، فازبندی مراحل نصب و راه اندازی کلید انجام شد و با توجه به آماده سازی های ذکرشده، مونتاژ و بهره برداری کلید در کوتاه ترین زمان و با حداقل توقف کوره صورت گرفت و کلید با موفقیت در مدار بهره برداری کوره قرار داده شد.

محمدی در خاتمه گفت: مایۀ مباهات است که با حمایت های بی دریغ مدیریت ناحیه، همت و تلاش کارکنان تعمیرات کوره های قوس، کوره های پاتیلی و پیگیری های دفتر فنی تعمیرات فولادسازی در کنار همکاری و مشارکت واحدهای مهندسی قطعات و تجهیزات، تولید کوره های قوس و کوره های پاتیلی، خرید قطعات یدکی، بومی سازی، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی و شرکت پارس سوییچ تمامی این زحمات به بار نشست و در سال جهش تولید برگ زرین دیگری به افتخارات فولاد مبارکه افزوده شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد