سایر عناصر و مواد

وضعیت حاد ۳۰ معدن قیر طبیعی در گیلانغرب به لحاظ ایمنی/ ۵۰۰ نفر در معرض خطر جدی قرار دارند

وضعیت حاد ۳۰ معدن قیر طبیعی در گیلانغرب به لحاظ ایمنی/ ۵۰۰ نفر در معرض خطر جدی قرار دارند
پایگاه خبری معدن نیوز - عضو هیئت مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه گفت: نزدیک به ۲۰ معدن قیرطبیعی دیگر در گیلانغرب وضعیت حاد دارند و احتمال وقوع حادثه مشابه در آن‌ها وجود دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه گفت: نزدیک به 20 معدن قیرطبیعی دیگر در گیلانغرب وضعیت حاد دارند و احتمال وقوع حادثه مشابه در آن‌ها وجود دارد.

مرتضی عزیزی با اشاره به حادثه‌ای که چند روز پیش در معدن قیرطبیعی گیلانغرب رخ داد و باعث کشته شدن یک نفر شد، اظهار کرد: پیش از این درباره وضعیت نامناسب این معدن از نظر ایمنی هشدار داده بودیم.

او ادامه داد: این هشدار را سال 1395 دادیم و باید ظرف مدت یک سال نسبت به اصلاح و تغییرات در این معدن برای ارتقا ایمنی اقدام و در غیر اینصورت از بهره‌بردار معدن صلب صلاحیت می‌شد که متاسفانه هیچکدام از این اقدامات صورت نگرفت و امروز شاهد بروز حادثه در این معدن بودیم.

رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه سال 1395 سازمان نظام مهندسی معدن استان با اعتباراتی که در اختیار داشت و با حمایت سازمان صمت نسبت به انجام پروژه "بررسی وضعیت معادن و ذخایر قیرطبیعی غرب استان کرمانشاه" اقدام کرد، افزود: در قالب این سند وضعیت هریک از معادن قیرطبیعی گیلانغرب به صورت تک به تک از نظر ذخایر و خصوصا مسائل ایمنی بررسی شد.

به گفته عزیزی، در این پروژه تمام جزییات 30 معدن قیرطبیعی گیلانغرب مد نظر قرار گرفت که بر اساس آن از این تعداد، 20 معدن در شرایط حاد ایمنی قرار داشتند، حدود پنج معدن در معرض خطر بودند و باید اصلاحاتی روی آن‌ها صورت می‌گرفت تا ایمن شوند و چند معدن باقی مانده وضعیت مناسب‌تری داشتند.

عزیزی بیان کرد: متاسفانه با تغییراتی که در سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان صمت استان رخ داد، این پروژه به حاشیه رفت و به جزئیات آن دیگر توجه نشد.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه معتقد است، اگر در آن زمان به هشدار‌هایی که داده شده بود توجه می‌شد، امروز شاهد وقوع این حادثه در معدن قیرطبیعی گیلانغرب نبودیم.

عزیزی با اشاره به حاد بودن وضعیت 20 معدن قیرطبیعی دیگر در استان که احتمال بروز حادثه مشابه در آن وجود دارد، تاکید کرد: اگر هرچه زودتر نسبت به رفع نواقص و ایمن سازی این معادن اقدام نشود، احتمال وقوع حوادث مشابه و به خطر افتادن جان دیگران وجود دارد.

او افزود: برآورد می‌شود حدود 500 نفر در 20 معدنی که وضعیت حاد دارد کار می‌کنند و در معرض خطر جدی قرار دارند.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه اصلاحات ساختاری در معادن قیرطبیعی گیلانغرب را ضروری دانست و عنوان کرد: به علاوه باید از مسئولین فنی توانمند و دارای صلاحیت در معادن استفاده شود که نظام مهندسی معدن استان پتانسیل خوبی در این زمینه دارد.

عزیزی مسئولیت اصلی نظارت بر ایمنی معادن را بر عهده سازمان صمت به عنوان ناظر عالی و سازمان نظام مهندسی معدن که بازرسی روزانه را بر عهده دارند، دانست.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد