آلومینیوم و مس

آلومینیوم بر مدار سقوط

آلومینیوم بر مدار سقوط
پایگاه خبری معدن نیوز- شیوع ویروس کرونا، جهان را با وضعیت عجیبی روبه‌رو کرده است، همه‌گیری این ویروس اقتصاد جهانی و فعالیت صنایع را مختل کرده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، شیوع ویروس کرونا، جهان را با وضعیت عجیبی روبه‌رو کرده است، همه‌گیری این ویروس اقتصاد جهانی و فعالیت صنایع را مختل کرده است. در ماه‌های اخیر تولید و مصرف آلومینیوم تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است. تاجایی‌که با نگاهی به روند قیمت‌گذاری این فلز در بورس فلزات لندن، آینده روشنی را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای آن نمی‌توان متصور شد.

صنعت خودروسازی را باید یکی از اصلی‌ترین صنایع مصرف‌کننده فلز آلومینیوم دانست. تاجایی‌که 35 درصد مصرف این فلز به صنایع حمل‌ونقل اختصاص دارد. پس از شیوع این ویروس در دنیا، صنعت خودروسازی با کاهش تقاضا و رکود قابل توجه روبه‌رو شد، بر همین اساس نیز تقاضا برای خرید این فلز به شدت کاهش یافته است.

طبیعی است که قیمت‌ها در تقابل میان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در شرایط کنونی که تقاضا برای خرید شمش آلومینیوم به شدت کاهش یافته، قیمت این فلز در مدار نزولی قرار گرفته است. همانطور که در نمودار شماره یک مشاهده می‌شود بررسی روند قیمتی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن حکایت از افت قابل‌توجه قیمت فروش این فلز از ماه‌های نخست سال 2020 میلادی دارد.

آلومینیوم سال 2019 را در رنج قیمتی 1800 دلار به‌ازای هر تن آغاز کرد. میانگین قیمت فروش نقدی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن در 3 ماه نخست سال 2019 برابر 1858 دلار به‌ازای هر تن بود. در ادامه قیمت‌ها از ماه مه وارد کانال 1700 دلار به‌ازای هر تن شدند و این روند تا پایان سال ادامه داشت.

این فلز ماه نخست امسال میلادی را در کانال 1700 دلار پشت‌سر گذاشت. میانگین ماهانه قیمت فروش نقدی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن در ماه ژانویه 2020 میلادی برابر 1771 دلار به‌ازای هر تن گزارش شد، اما همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود قیمت‌ها از ماه فوریه در مسیر نزولی قرار گرفتند.

تا جایی‌که میانگین ماهانه قیمت آلومینیوم در ماه‌های آوریل و مه به ترتیب برابر 1457 و 1459 دلار به‌ازای هر تن گزارش شده است. افت یادشده بسیار قابل‌توجه است و بدون تردید تاثیر بسزایی بر سودآوری تولیدکنندگان آلومینیوم خواهد داشت.

علت اصلی این کاهش قابل توجه قیمت را باید به اثرات شیوع کرونا نسبت داد، چراکه پس از همه‌گیری این ویروس، از میزان تقاضا برای محصولات آلومینیومی کاسته شد. در چنین شرایطی قیمت شمش این فلز نیز در تبعیت از افت تقاضا، کاهش قابل‌توجهی داشت. این روند کاهشی تا ماه مه ادامه داشت.

با این وجود، بررسی ها نشان می دهد روند قیمت شمش آلومینیوم در ماه‌های ژوئن و ژوئیه دوباره در مسیر صعود قرار گرفت. هر چند میانگین قیمت ماهانه در دو ماه مورد بحث امسال میلادی در مقایسه با ماه‌های ژوئن و ژوئیه سال 2019 به مراتب کمتر است.

با این وجود، بررسی سایر شاخصه‌های اثرگذار بر عملکرد این صنایع ما را نسبت به تداوم این روند صعودی خوش‌بین نمی‌کند. درواقع مازاد تولید در برابر تقاضا برای خرید آلومینیوم، مانند زنگ خطری است که فعالیت این صنعت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و مانع بهبود عملکرد آن می‌شود.

هرچند قیمت شمش آلومینیوم در 2 ماه گذشته در روند صعودی قرار گرفته است، اما همچنان سیگنال‌های منفی از این بازار به چشم می‌خورد. کما اینکه متال‌بولتن در گزارش منتشرشده در ماه ژوئن، پیش‌بینی کرده که مجموع تولید آلومینیوم در سال 2020، حدود 4 میلیون تن بیشتر از تقاضای موجود در بازار باشد. گفتنی است میزان مازاد تقاضا برای این فلز بیش از 6.5 درصد از کل تولید آن را شامل می‌شود.

رقم یادشده قابل توجه است و سیگنال خطری را به تولیدکنندگان این فلز می‌دهد. یعنی چنانچه این روند پیشی گرفتن عرضه از تقاضا درباره فلز آلومینیوم ادامه یابد، قیمت‌ها کاهشی خواهد بود و تولیدکنندگان متحمل خسارت‌های بسیاری خواهند شد. در چنین شرایطی بدون تردید فعالان این صنعت باید با رصد دقیق قیمت و موجودی بازارهای جهانی برای تولید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کنند.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد پس از همه‌گیری این ویروس در سطح جهانی، اقتصاد دنیا با رکود روبه‌رو شد، همین رکود نیز زمینه افت مصرف محصولات آلومینیومی را فراهم کرده است. با این وجود، همچنان روند تولید شمش آلومینیوم مانند قبل ادامه دارد، در چنین شرایطی عرضه به مراتب از تقاضا پیشی گرفته است، همین موضوع نیز زمینه افت قابل‌توجه قیمت این فلز را فراهم کرده است، اما تولیدکنندگان باید در نظر داشته باشند که استمرار روند قیمت‌ها در سطح فعلی، به‌شدت به عملکرد تولیدکنندگان آلومینیوم آسیب می‌زند.

با وجود افت بیش از 6.5 درصدی تقاضا که پیش‌تر از آن سخن به میان آمد، میزان تولید این فلز در 4 ماه نخست امسال میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال 2019، (بدون احتساب آمار تولید چین)، نه‌تنها کاهش نداشت، بلکه با رشد حدود 0.7 درصدی همراه بود. در همین حال، چین نیز در ماه‌های گذشته همچنان سطح تولید خود را در مقایسه با سال 2019، کاهش نداده است. در چنین شرایطی نباید چندان به تداوم روند صعودی قیمت‌ها امیدوار بود.

با توجه به شرایط موجود، برخی واحدهای آلومینیومی، سیاست کاهش تولید را در پیش گرفته‌اند. چندی پیش شرکت آلومینیوم چین (Chalco) اعلام کرد که با توجه به شرایط پیش‌آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، استراتژی جدیدی را مبنی بر کاهش تولید در پی می‌گیرد. این شرکت، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینا در جهان است که قصد دارد میزان آلومینای تولیدی خود را تا 10 درصد کاهش دهد.

ظرفیت تولید آلومینا در این واحد افزون بر 18.8 میلیون تن پودر آلومینا برآورد می‌شد. این مجموعه سال 2019 برابر 13.8 میلیون تن آلومینا تولید کرد. با توجه به شرایط انتظار می‌رود مجموع تولید آن در امسال به مراتب کاهش یابد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد